کد خبر: 899701
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

نیروهای دولتی سوریه با شتاب بیشتری در حال پیشروی علیه آخرین مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی در حومه دمشق هستند و شمارش معکوس برای آزادسازی غوطه شرقی شروع شده است؛ تحولی که می‌تواند ضربه مرگبار دیگری برای امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باشد و به همین دلیل نیز آنها به هر دری می‌زنند تا مانع سقوط غوطه شوند و حتی با مطرح کردن اتهامات تکراری شیمیایی از احتمال اقدام نظامی حرف می‌زنند یا گزارش‌‌‌‌هایی از تجمع گروه‌های تررویستی در جنوب برای آغاز جبهه جدیدی می‌دهند تا مقاومت را به شک و هراس بیندازند.
رسانه‌های نزدیک به مخالفان سوری روز گذشته تأیید کردند که ارتش سوریه موفق شده به عمق غوطه شرقی نفوذ کند. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه‌» که دفتر آن در لندن قرار دارد،‌ نوشت: نیروهای رژیم [سوریه] بعد از عقب‌نشینی کامل رزمندگان [عناصر تروریستی] از شهرک حموریه، به طور کامل بر شهرک مسلط شدند.
همزمان با این اتفاق، هزاران نفر از غوطه شرقی، از گذرگاه امنی که ارتش از شهرک حموریه ایجاد کرده بود، خارج شدند و خود را به نیروهای ارتش سوریه رساندند. عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی غوطه شرقی از گروه‌های تروریستی که منبع ناامنی در پایتخت هستند، از ششم اسفندماه آغاز شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. تاکنون بیش از 65 درصد غوطه شرقی که آلوده به حداقل سه گروهک تروریستی بود، پاکسازی شده و شهر مهم دوما در شمال غوطه شرقی نیز در محاصره کامل ارتش قرار گرفته و از طرفی دیگر اکنون ارتش با آزادسازی حموریه خود را در قلب بخش جنوبی غوطه شرقی می‌بیند.
ناظران آزادسازی غوطه شرقی را قطعی می‌دانند که عواقب مهمی را در پی خواهد داشت. روزنامه اسرائیلی هاآرتص طی یادداشتی نوشت غوطه شرقی ضربه سنگینی برای امریکا و اسرائیل خواهد بود. این منطقه که در همان اوایل بحران به دست گروه‌های تروریستی درآمد اهمیت مهمی در تأمین امنیت پایتخت دارد. از زمان شروع عملیات نیروهای دولتی برای آزادسازی این منطقه غرب فشارهای رسانه‌ای و دیپلماتیکی زیادی وارد کرده تا مانع از تسلط دولت مرکزی بر غوطه شوند. طی چند روز گذشته مقامات امریکایی‌ با مطرح کردن اتهامات تکراری شیمیایی تلاش کرده‌اند زمینه اقدام نظامی را فراهم آورند. این تلاش‌های امریکا با واکنش جدی روسیه مواجه شده است. روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در آنکارا نسبت به ماجراجویی امریکا هشدار داد. وی در جریان نشست سه‌جانبه با همتایان خود از ترکیه و ایران در آستانه گفت: تهدید واشنگتن درباره حمله به دمشق قابل قبول نیست. لاوروف افزود: غرب از تروریست‌‌‌‌ها در غوطه دمشق حمایت می‌کند. بیش از ۱۲هزار تن پنج‌‌شنبه از غوطه شرقی فرار کردند.

جبهه جدید برای نجات تروریست‌‌‌‌ها در غوطه

علاوه بر اتهامات شیمیایی برای مهیا کردن زمینه دخالت خارجی گزارش‌‌‌ها حاکی از صف‌آرایی گروه‌‌‌هایی تروریستی برای باز کردن جبهه جدید علیه نیروهای مقاومت در جنوب سوریه است تا بدین طریق از شدت عملیات نیروهای دولتی در غوطه شرقی بکاهند.
تروریست‌‌‌ها با حمایت امریکا، اسرائیل و عربستان این بار در جنوب سوریه مستقر شده‌اند و قصد دارند با آغاز عملیات گسترده به زعم خود موازنه قوا را در سوریه تغییر دهند. اطلاعات و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که هزاران تروریست تا بن دندان مسلح در جنوب سوریه تجهیز شده و آماده آغاز عملیات نظامی علیه ارتش سوریه هستند. وبگاه خبری «رأی‌الیوم» گزارش داد که سرویس‌های جاسوسی اسرائیل، امریکا و عربستان مقدمات این عملیات را فراهم کرده‌اند و پر واضح است که این سرویس‌‌‌ها حمایت نظامی، تسلیحاتی و لجستیکی را از تروریست‌‌‌ها به عمل خواهند آورد تا شاید به زعم خود بتوانند ورق را در سوریه به سود خود برگردانند، معادلات نظامی را تغییر دهند و فشار را از روی تروریست‌های محاصره شده در غوطه بردارند. رأی‌الیوم اعلام کرد که بعید نیست نهایتاً اسرائیل در عملیات جنوب سوریه به صورت مستقیم وارد عمل شود تا از تروریست‌های حاضر در این منطقه حمایت کند. این حمایت احتمالی از سلسله جبال «حرمون» آغاز و به منطقه قلمون شرقی خواهد رسید. اسرائیل همچنین روی تروریست‌‌‌ها حساب باز کرده تا کمربند امنیتی برای این رژیم ایجاد و جولان اشغالی را از عمق جغرافیایی سوریه جدا کنند. این وبگاه در پایان گزارش داد، امروز یقیناً در انتظار «طوفان‌های جدید جنوب» هستیم؛ موجی که برخی از آن تحت عنوان موج جنون‌‌آمیز یاد می‌کنند، چرا که این موج عبارت است از حملات انتحاری گسترده و حملات پیاپی تروریست‌‌‌ها تا بتوانند در استان قنیطره دستاورد راهبردی کسب کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار