کد خبر: 899686
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
جعفري دولت آبادي خبر داد
نیره ساری

دادستان تهران سال ۱۳۹۶ را سالي پر تلاش براي قوه قضائيه و دادستاني تهران و همچنين سالي پر حادثه و پر تلاطم براي كشور ارزيابي كرد و توضيحاتي را درباره راز شكست اغتشاشگران دي ماه و متهمان پرونده خيابان پاسداران و نيز پرونده حميد بقايي و متهمان گروهك ضد‌انقلاب ارائه كرد.
عباس جعفري دولت‌آبادي دو اتفاق مهم در حوزه امنيتي كشور را آشوب‌هاي دي ماه و آشوب بهمن ماه اعلام كرد و با اشاره به اينكه در آشوب‌هاي دي ماه نهاد‌هاي امنيتي، پليس و قوه قضائيه با همكاري ساير دستگاه‌ها توانستند ظرف چند روز اوضاع را آرام و عوامل اصلي را دستگير كنند، راز شكست اغتشاشگران دي ماه را ايجاد اين احساس در مردم دائر بر اينكه اغشاشگران از جنس آنها نيستند،‌دانست. دادستان تهران افزود: مردم همين كه احساس كردند اينها دارند عليه ارزش‌هاي اسلامي و امنيت كشور اقدام و اموال عمومي را تخريب مي‌كنند، صف خود را از آنها جدا كردند.
دادستان تهران با اظهار اينكه حادثه خيابان پاسداران ريشه در آشوب‌هاي دي ماه داشت،‌افزود: پس از اقدام آشوبگران در حمله به منازل مردم و شهيد كردن چند مأمور ناجا، پليس وارد عمل شد و ظرف چند ساعت موفق شد كنترل اوضاع را به دست گيرد.
جعفري دولت‌آبادي در تبيين وقايع سال ۱۳۹۶ مرتبط با حوزه اجتماعي با اشاره به كشف حجاب توسط چند زن در ملأ‌عام و با ارزيابي چنين اقداماتي به عنوان ساختارشكني اظهار داشت: اقدام به موقع و قاطع پليس و دادستاني و همچنين با هوشياري مردم اين طرح نيز به شكست انجاميد و به ويژه حكم صادره از دادگاه در خصوص يكي از اين زنان نشان داد كه دستگاه قضايي در برابر اقدامات ساختارشكنانه مدارا نخواهد كرد.

دستگيري حميد بقايي به منظور اجراي حكم

جعفري دولت‌آبادي از پرونده‌هاي مهم مطروحه در سال ۱۳۹۶ را پرونده حميد بقايي،‌معاون اجرايي دولت اسبق دانست و با اعلام دستگيري محكوم‌عليه به منظور اجراي حكم در روز سه‌شنبه گذشته اعلام اتهامات و مجازات‌هاي موضوع محكوميت نامبرده را با توجه به قطعيت حكم و مستند به ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامي فاقد منع قانوني دانست. وي افزود: در كيفرخواست صادره نامبرده به چندين اتهام تحت تعقيب قرار گرفت كه اكثر موارد آن در دادگاه تجديدنظر تأييد شده است و موارد اتهامي در اطلاعيه روابط عمومي دادستاني تهران توضيح داده شده است. به هر حال حسب رأي دادگاه تجديدنظر، به رغم تعدد محكوميت‌ها، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامي، صرفاً مجازات اشد در خصوص حميد بقايي كه 15 سال حبس است،‌قابل اجراست.
دادستان تهران از زحمات قضات دادسراي شهيد مقدس و دادگاه‌ها در مقابله با جرائم عليه امنيت تشكر كرد و از صدور ۱۷۵ فقره كيفرخواست نسبت به متهمان آشوب‌هاي دي ماه خبر داد و افزود: از اين تعداد تا كنون ۲۱ فقره دادنامه صادر شده كه ۱۶ فقره از دادنامه‌ها متضمن محكوميت به حبس است. در سه فقره دادنامه جزاي نقدي تعيين شده و دو فقره دادنامه مبتني بر برائت است.

صدور ۲۲ فقره كيفرخواست عليه متهمان مرتبط با متهمان يك گروهك ضد انقلابي

جعفري دولت‌آبادي همچنين از صدور ۲۲ فقره كيفرخواست از سوي دادسراي شهيد مقدس عليه متهمان مرتبط با يك گروهك ضد انقلاب كه اقدامات آنها شامل تحريق و تخريب اموال عمومي است،‌خبر داد و افزود: در رسيدگي به اين كيفرخواست‌ها تا كنون دو فقره دادنامه با محكوميت حبس صادر شده است.
دادستان تهران اظهار داشت: قضات و معاونان دادستان تهران به كرات در زندان‌ها با زندانيان اين آشوب‌ها ملاقات كرده‌اند و در شرايط فعلي علاوه بر محاكمه عامل شهادت سه نفر از مأموران ناجا، 20 فقره كيفرخواست در مورد عوامل اصلي و ليدر‌هاي آشوب‌هاي خيابان پاسداران صادر شده كه نتيجه زحمات قضات دادسراي تهران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار