کد خبر: 899683
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
چرا عربستان در مواجهه با ايران ضعيف‌تر مي‌شود‌؟
«ایران رقیب عربستان سعودی نیست؛ ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ جهان اسلام هم نیست ... اقتصاد عربستان بزرگتر از اقتصاد ایران است؛ ایران خیلی تا برابر شدن با عربستان فاصله دارد»

لفاظي - رشوه هاي ميلياردي راهکار عربستان براي جبران شکست مقابل ايران«ایران رقیب عربستان سعودی نیست؛ ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ جهان اسلام هم نیست ... اقتصاد عربستان بزرگتر از اقتصاد ایران است؛ ایران خیلی تا برابر شدن با عربستان فاصله دارد» اين جديدترين اظهارات ضد ايراني يک مقام سعودي درباره ايران است که بخوبي نشان دهنده عصانيت و ناتواني يک کشور در مواجهه با جمهوري اسلامي ايران است.

محمد بن سلمان وليعهد سعودي در بخش ديگري از مصاحبه خود با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا مي گويد :« ایران هم مانند هیتلر به دنبال توسعه نفوذش در منطقه است و اروپایی‌ها زمانی خطرات اقدامات هیتلر را متوجه شدند که دیگر دیر شده بود و من نمی‌خواهم این اتفاق در خاورمیانه بیافتد.... ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، اما اگر ایران بمب اتم بسازد، ما هم در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد.»
محور ثابت سخنان مقامات رژيم آل سعود از وليعهد اين کشور گرفته تا وزير امور خارجه ، ابراز ناتواني از برخورد با ايران و مقابله با قدرت گفتماني و همچنين دفاعي و نظامي کشورمان مي باشد کمااينکه عربستاني ها چنانچه سخني در مقابل جمهوري اسلامي ايران داشتند بايد آن را در ميدان نبرد کشور سوريه ، عراق ، يمن و لبنان نشان مي دادند وگرنه لفاظي و اتهام افکني عليه يک کشور موضعي است که ضعيف ترين کشور آفريقايي نيز مي تواند آن را اتخاذ کند.
البته عربستان سعودي براي جبران شکست هاي خود در برابر جمهوري اسلامي ايران تنها به توهين و اتهام افکني نيز بسنده نکرده و در طول چند ماه اخير رشوه هاي چند صد ميليارد دلاري را به کشورهاي غربي داده تا آنها فشار بيشتري را عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کرده و تحريم هاي جديدي را به بهانه هاي مختلف حقوق بشري و تروريسم عليه کشورمان وضع کنند.
رشوه دادن آل سعود به کشور انگليس و آمريکا براي تامين امنيت اين کشور در برابر ايران و جلوگيري از شکست هاي پياپي در حالي است که رويکرد جمهوري اسلامي ايران در برابر موضوعات مختلف از جمله ارتقاي توان دفاعي – نظامي يا توسعه صنعت هسته اي و يا حتي تحولات منطقه اي و فرامنطقه اي به گونه اي بوده است که غربي ها به گواه اسناد و شواهد در مقام شکست بوده اند و از رويارويي با کشورمان اظهار ناتواني کرده اند.

اعتراف تلخ

در حالي بارها مقامات رسمي دولت آمريکا به اعتراف قدرت گفتماني – نظامي ايران اعتراف کرده اندیشکده آمریکایی آتلانتیک با برشمردن چهار اهرم نفوذ منطقه‌ای ایران از قدرت روزافزون کشورمان سخن به ميان آورده و علت شکست هاي مستمر غرب از بيان مي کند.

لفاظي - رشوه هاي ميلياردي راهکار عربستان براي جبران شکست مقابل ايران


کارشناسان آمریکایی شورای آتلانتیک در بخشي از گزارش ايگونه اعتراف مي کنند: «ایران در محیط استراتژیک پرتلاطم و متغیر غرب آسیا (خاورمیانه) عملکرد موفقی داشته است. این کشور امروز با تهدیدی جدی مبنی بر حمله یا تهاجم (و به طریق اولی، اشغال) توسط یک قدرت خارجی مواجه نیست. حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، یکی از تهدیدها علیه ایران را برطرف کرد. هم‌چنین توافق هسته‌ای با آمریکا، (دست‌کم تا زمانی که برجام پابرجا باشد) خطر کشور دیگری را از بین برد که می‌توانست به ایران حمله کند».
يا ارلیک، نویسنده چندین کتاب درباره خاورمیانه از جمله درباره حمله آمریکا به عراق در سال 2003 تاکيد مي کند نه عربستان و نه اسرائیل و نه حتی آمریکا توان حمله به ایران را ندارد و دليل آن را سطح آگاهي مردم ایران و روحيه مقاومت مردم کشورمان نسبت به عراق عنوان مي کند.

دعوت عربستان به خويشتنداري

تکاپوي پرخاشگرايانه عربستاني ها عليه جمهوري اسلامي ايران و رشوه هاي چند صد ميلياردي به مقامات غربي براي برخورد با کشورمان در حالي است که اخيرا رویترز به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشته است که واشنگتن قصد دارد این پیام را به ریاض برساند که رویکردی محتاطانه‌تر در تقابل با ایران اتخاذ کند.
تحلیلگران سیاسی معتقدند حمایت تمام‌قد آمریکا از عربستان سعودی پس از شلیک‌شدن موشک از سوی یمن این کشور و مقابله با جنبش حزب‌الله، نشانه‌ای از سوی واشنگتن به ریاض است تا رویکرد محتاطانه‌تری در تقابل با قدرت ایران اتخاذ کند.
در حالي ری تکیه تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا نيز در همين باره مي گويد که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» هنوز می‌خواهد منافع عربستان علیه ایران را پیش ببرد اما تمایل دارد این کار بدون بی‌ثبات کردن منطقه انجام شود، که عربستان به لشکرکشي به خاک يمن و به خاک و خون کشاندن زنان و کودکان اين کشور همچنين تزريق تروريست به عراق و سوريه نقش محوري در بي ثبات کردن منطقه داشته است.

نگراني از وضعيت بغرنج عربستان

عربستان تنها طي دو قرارداد که رسانه اي شد نزديک به 700 ميليارد دلار به آمريکا و انگليس داده تا بتواند با قدرت ايران مقابله کند! سهم ايالات متحده آمريکا از اين قرارداد 500 ميليارد دلار است که با سفر دونالد ترامپ به عربستان منعقد شد و باقيمانده اين مبلغ در سفري که اخيرا وليعهد عربستان به انگليس داشته بسته شده است.
هزينه هاي اقتصادي هنگفت عربستان در حالي است که اين کشور به نقل از منابع معتبر در معرض فروپاشي اقتصادي است.
بلومبرگ با طرح اين مسئله که « آل سعود به گِل می‌نشیند » مي نويسد که وزارت دارایی عربستان اعلام مي کند که کسری بودجه این کشور در سال 2018 به 52 میلیارد دلار معادل 195 میلیارد ریال سعودی برسد.
در این گزارش حجم کسری بودجه پیش‌بینی‌شده معادل 7.3 درصد تولید ناخالص عربستان است. البته سال گذشته میلادی نیز وزارت دارایی عربستان کسری بودجه حدود 52 میلیارد دلاری را برای این کشور پیش‌بینی کرده بود اما در عمل حجم این کسری بودجه در این سال به حدود 62 میلیارد دلار رسید.
در این گزارش پیش‌بینی شده است حجم درآمد سعودی‌ها از محل فروش نفت از 117 میلیارد دلار در سال جاری به 131 میلیارد دلار در سال آینده افزایش خواهد یافت.

عربستان در مواجهه با ايران ضعيف تر مي شود

پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا نيز با درج گزارشی با عنوان « حملات جدید در فضای سایبری، نگرانی ها درباره تهدید سایبری ایران را افزایش داده است » به فضاسازی علیه کشورمان به بهانه حملات سایبری اشاره کرده و از مواجهه مقامات عربستاني به کشورمان اظهار رضايت کرده اما آن را حاوي دستاورد براي محور غربي – عربي نمي داند.
ياالجزیره انگلیسی ضمن انعکاس اظهارات وی تیتر زد: «محمد بن سلمان: اگر ایران دنبال ساخت سلاح های هسته ای برود، عربستان سعودی نیز همین کار را خواهد کرد ... ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد اگر ایران در مسیر ساخت سلاح های هسته ای پیش برود، کشورش برای ساخت چنین تسلیحاتی آماده است.»
استقبال رسانه هاي مطرح غربي از لفاظي هاي محمد بن سلمان در حالي است که هزينه هاي ميلياردي کشورهاي غربي و عربستان سعودي تاکنون منتج به نتيجه نشده است و قدرت کشورمان در حال افزايش روزافزون است و در مقابل کشوري مانند عربستان در شرايط نامساعد اقتصادي و کسري بودجه قرار دارد که بدين معنا مي باشد که عربستان در مواجهه با ايران روز به روز ضعيف تر از گذشته خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار