کد خبر: 899657
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
انسجام و اتحاد، نسخه‌اي شعاري كه به آن عمل نمي‌شود
وضعيت كشتي ايران حالا بسيار پيچيده‌تر از آني است كه تصور مي‌شد. حالا به جرئت مي‌توان گفت كه خطر درست بيخ گوش كشتي ايران است.
فریدون حسن

وضعيت كشتي ايران حالا بسيار پيچيده‌تر از آني است كه تصور مي‌شد. حالا به جرئت مي‌توان گفت كه خطر درست بيخ گوش كشتي ايران است. حساسيت‌ها روي رشته اول ورزش ايران از سوي اتحاديه جهاني كشتي و كميته بين‌المللي المپيك لحظه به لحظه بيشتر مي‌شود و اين مي‌تواند براي آينده كشتي ايران مشكل‌ساز شود.
گرفتن ميزباني رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان و متعاقب آن اعلام انصراف ايران از حضور در مسابقات جام جهاني امريكا ابتدا به عنوان يك دعوا بر سر تاريخ دو مسابقه عنوان شد، اما حالا خبر مي‌رسد كه موضوع فراتر از اين حرف‌هاست.

فدراسيون ميزباني را لغو كرده است

شاهرخ شهنازي، دبيركل كميته ملي المپيك اولين كسي بود كه در خصوص لغو ميزباني ايران اظهارنظر كرد و گفت كه مسابقات در اهواز برگزار مي‌شود. او حتي براي اطمينان خاطر از اين جريان نامه‌اي را براي لالوويچ، رئيس اتحاديه جهاني كشتي ارسال كرد، اما پاسخ نامه هم شهنازي را شوكه كرد و هم علاقه‌مندان كشتي را!
شهنازي گفت: «با دستور وزير ورزش و رئيس كميته ملي المپيك نامه‌اي در حمايت از تمام برنامه‌‌هاي فدراسيون كشتي به خصوص حمايت از ميزباني مسابقات جام جهاني كشتي و فرنگي و همچنين تأكيد مجمع عمومي فدراسيون به مخالفت با استعفاي رسول خادم براي لالوويچ رئيس اتحاديه جهاني كشتي ارسال كرديم، علاوه بر اين قرار شد كه من شخصاً با لالوويچ به صورت تلفني صحبت كنم.»
شهنازي در ادامه افزود: «لالوويچ در اين تماس عنوان كرده كه اتحاديه جهاني به اين دليل ميزباني را از ايران گرفته كه در تاريخ 18 اسفند‌ماه نامه‌اي با امضاي نايب‌رئيس فدراسيون كشتي براي آنها ارسال شده كه در آن آمده است، رسول خادم استعفا داده، كليه اعضاي شوراي فني كشتي‌هاي آزاد و فرنگي استعفا داده‌اند، اسپانسر اين رشته ديگر تمايلي به ادامه همكاري ندارد و وضعيت امور فدراسيون هم غيرفعال شده است. بعد از من پرسيد اگر شما جاي من بوديد و با اين وضعيت روبه‌رو مي‌شديد، چه تصميمي مي‌گرفتيد؟ آيا لغو ميزباني در كشوري كه خودش رسماً اعلام مي‌كند رئيس، شوراي فني، امور اداري و اسپانسر ندارد، كار اشتباهي است؟»
دبيركل كميته ملي المپيك با اشاره به اينكه اتحاديه جهاني كشتي از جلسه آخر مجمع عمومي فدراسيون و مخالفت با استعفاي خادم بي‌اطلاع بوده،‌ عنوان كرد: «لالوويچ بسيار متعجب شد و ما اعلام كرديم در اين فرصت شرح اتفاقات مجمع و همچنين درخواست جديد ميزباني را به آنها ارائه مي‌كنيم كه او قول داد تا مجدداً ميزباني را به ايران بدهد و مذاكراتي با ما جهت تعيين زمان جديد مسابقات داشته باشد.»

نمي‌توانستيم دروغ بگوييم

در اين ميان اما شنيدن حرف‌هاي نايب‌رئيس فدراسيون كشتي نيز بسيار جالب توجه بود. حميدرضا بني‌تميم در خصوص علت ارسال نامه به اتحاديه جهاني كشتي و اعلام استعفاي خادم و اعضاي شوراي فني و وضعيت نابه‌سامان فدراسيون كشتي گفت: «16 اسفند‌ماه نامه‌اي از اتحاديه جهاني كشتي دريافت كرديم كه در آن از ما خواسته شده بود تا صحت و دليل استعفاي خادم و شرايط ميزباني را اعلام كنيم. ما هم روز 18 اسفند‌ماه پاسخ داديم، اما به خاطر مصالح ملي دلايل استعفا را بيان نكرديم. ضمن اينكه سالن اهواز هم به هيچ عنوان آمادگي برگزاري اين رقابت‌ها را نداشت. ما نمي‌توانستيم دروغ بگوييم و وانمود كنيم كه همه چيز روبراه است.»
بني‌تميم ادامه داد: «اين نامه دقيقاً چهار روز قبل از برگزاري مجمع و مخالفت با استعفاي خادم ارسال شد و اتحاديه جهاني هم درست بعد از برگزاري مجمع مخالفت خود با ميزباني ايران را اعلام كرد. حالا با تلاش‌هاي صورت گرفته ما منتظر پاسخ اتحاديه جهاني هستيم. اميدوارم دبيركل كميته ملي المپيك مسائل مهم‌تر مطرح شده در مكالمه تلفني با لالوويچ را پيگيري كند.»

بايد همه چيز شفاف شود

اين نامه‌نگاري‌ها و اين مذاكرات كتبي و تلفني با رئيس اتحاديه جهاني كشتي با اعلام تشكيل جلسه‌اي در سوئيس از سوي نناد لالوويچ براي بررسي وضعيت و رسيدن به درك شفاف از شرايط كشتي ايران همراه شد. لالوويچ در پاسخ به نامه ارسالي فدراسيون كشتي براي اخذ مجدد ميزباني رقابت‌هاي جام جهاني كشتي فرنگي در نامه‌اي نوشت: «مطلع شديم با استعفاي خادم مخالفت شده، اما بايد بدانيم كه او پذيرفته رئيس فدراسيون باشد يا نه؟ اگر پذيرفته چرا نامه را شخص ديگري امضا كرده؟ وضعيت شوراي فني آزاد، فرنگي و مسئولان ديگر چگونه است؟ براي ما بررسي دوباره اين تصميم بسيار دير است، چون به كشورهاي شركت‌كننده اعلام كرده‌ايم. با اين حال فدراسيون ايران تعليق نيست و جام جهاني مي‌تواند در اواخر سال در ايران برگزار شود كه اين امر مستلزم تشكيل جلسه‌اي در سوئيس و برنامه‌ريزي و رسيدن به تصميمي درست است.»
آنچه مشخص است اينكه كشتي ايران اوضاع نابه‌ساماني را تجربه مي‌كند. وضعيت اين رشته به كلافي سردرگم مي‌ماند كه ظاهراً كسي نمي‌تواند آن را باز كند. اتحاد، انسجام و يكدلي تنها نسخه‌اي است كه امروز به كار كشتي ايران مي‌آيد، نسخه‌اي كه البته به‌رغم تمام شعارهايي كه داده مي‌شود به نظر دست نيافتني است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار