يك كارشناس ريلي با اشاره به بدهي ۱۰۰ميليارد توماني ذوبآهن به راهآهن بابت حمل مواد اوليه و محصولات ذوبآهن گفت: تهاتر اين بدهي ميتواند ضمن برطرفكردن مشكلات مالي ذوبآهن، توليد ريل ملي را تسريع كند و اين مدل الگوي قرارداد بعدي براي توليد ريل UIC60 باشد.
الهه ايزدپناه در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در حوزه حملونقل مسافري و باري، جابهجايي ريلي از بيشترين مزايا نسبت به ترابري جادهاي و هوايي برخوردار است.
وي افزود: كاهش تلفات، سرعت بيشتر نسبت به حملونقل جادهاي، كاهش بهطور ميانگين 80درصدي مصرف سوخت نسبت به حملونقل جادهاي و هوايي و ظرفيت حمل بار و مسافر بيشتر، از جمله امتيازات حملونقل ريلي است.
اين كارشناس حملونقل ريلي اظهار داشت: در حالي كه سابقه ساخت راهآهن در ايران به حدود يك قرن پيش برميگردد، ساخت اصليترين جز مجموعه راهآهن يعني ريل، هنوز بومي نشده و ايران همچنان نيازمند واردات از ساير كشورهاست.
وي افزود: در سند چشمانداز، ساخت 25هزار كيلومتر خطآهن براي سال 1404 پيشبينيشده است، اما در حال حاضر طول راهآهن سراسري كشور فقط 11هزار كيلومتر است، با واردات خط آهن، بهمنظور تعمير و جايگزيني با خط فرسوده و همچنين ايجاد 14هزار كيلومتر خط آهن باقيمانده، درمجموع حدود 2 ميليون تن ريل نياز است كه بايد از طريق واردات تأمين شود. از آنجا كه در پنج سال گذشته ميانگين قيمت واردات ريل به ازاي هر تن هزار دلار بوده است، واردكردن اين حجم ريل موردنياز معادل با خروج 2ميليارد دلار ارز از كشور است.
ايزدپناه ادامه داد: علاوه بر هزينه بالاي واردات ريل، مشكلات فراوان پيشآمده بابت تحريمهاي اخير، سرعت توسعه خط ريلي كشور را در چند سال گذشته بهشدت كاهش داده است، به طوري كه واردات ريل از حدود 78هزار تن در سال 85 به 20هزار تن در سال 92 رسيد، همين امر منجر به تلاش براي توليد ريل ملي شد.
اين كارشناس حملونقل ريلي افزود: هرچند كه در سال 73 نيز تلاشهايي براي توليد ريل ملي شده بود، اما به دلايل فني و همچنين بيتوجهي مسئولان، نيمهكاره رها شده بود.
وي اضافه كرد: مسئوليت اين امر در سال 95 طي قراردادي بين شركت راهآهن و ذوبآهن به عهده شركت ذوبآهن گذاشته و مقرر شد تا پايان سال 95 ريل موردنياز شبكه ريلي توليد شود، اما متأسفانه تاكنون با گذشت بيش از يكسال، هنوز ريل استاندارد و مورد تأييد شركت راهآهن توليد نشده است.
ايزدپناه در تشريح علت بروز اين تأخير در توليد ريل توسط ذوبآهن گفت: با توجه به خريد خط توليد پيشرفته نورد از شركت كوتنر آلمان، نصب و راهاندازي آن تا ابتداي سال 95، مانع فني و ساختاري جدي بر سر راه توليد خطآهن وجود ندارد، طبق اظهارات مديرعامل شركت ذوبآهن اصفهان اين مشكلات به مسائل مالي و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد توسط شركت راهآهن برميگردد، زيرا قيمت توافقشده از هزينه تمامشده توليد براي اين شركت، كمتر است. اين در حالي است كه شركت راهآهن سابقاً شرايط مناسبي براي خريد ريل از شركتهاي خارجي داشته كه به شكل پيشپرداخت مبلغ كمي از قرارداد و پرداخت مابقي مبلغ بهصورت اقساط صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر بدهي شركت ذوبآهن به راهآهن كه به خاطر هزينه حملونقل مواد اوليه و محصولات ذوبآهن بوده است، به حدود 100ميليارد تومان ميرسد، با توجه به اختلافنظرهاي بين اين دو شركت برسر نحوه پرداخت مبلغ پروژه، هماكنون توافقشده كه هزينه توليد ريل با بدهي شركت ذوبآهن تهاتر شود، بهاينترتيب مسائل مالي مدنظر شركت ذوبآهن مرتفع شده و راه براي توليد هرچه سريعتر ريل ملي هموار ميشود. اين نحوه پرداخت همچنين ميتواند بهعنوان الگوي پرداختي قراردادهاي بعدي نيز مورداستفاده قرار بگيرد.
اين كارشناس حملونقل ريلي اضافه كرد: قرارداد فعلي مربوط به توليد 40 هزار تن ريل U33 است كه مناسب خطوط فرعي و سرعت پايين است، بعد از اتمام اين قرارداد ذوبآهن بايد توليد ريل UIC60 را در دستور كار قرار بدهد كه از تكنولوژي بالاتري برخوردار است و همچنين اصليترين ريل مورد نياز شبكه ريلي كشور است.
ايزدپناه ادامه داد: بنابراين توليد ريل U33 بهعنوان اولين قدم در توليد ريل ملي به شمار ميرود و براي تأمين اين نياز ضروري كشور، لازم است هرچه سريعتر به سرانجام برسد. با توجه به راهحل فعلي و برداشتهشدن موانع از سر راه توليد ريل توسط ذوبآهن، انتظار ميرود اين شركت توليد انبوه را هرچه سريعتر شروع كند.