کد خبر: 899606
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان:
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه اطلاع از وضعیت جوی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جهت برنامه‌ریزی سفر نوروزی داشته باشد و آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد، طی سه سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد نوروزی شده، به شکلی که بتوان به طور مستقیم با مسافران و گردشگران ارتباط داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: شرایط امروز استان، کشور و حتی دنیا درگیر مباحث مهمی است که مردم و در کلان تصمیم گیران و تصمیم سازان را درگیر کرده که نیاز به برنامه‌های طولانی مدت برای رفع و مدیریت آن‌ها است، چهره شدید جبر طبیعت در استان مشاهده می‌شود اگر چه همه این اتفاقات تقدیر خداوند است اما تلاش می‌شود که خودمان را با نهایت آمادگی در حوزه مدیریت و هم در حوزه تأثیر گذاران و تاثیر پذیرندگان با روند سازگاری تطبیق دهیم.

مجید بیجندی با اشاره به آخرین وضعیت بارش استان افزود: تغییر بارش استان از ابتدای مهر امسال تا 20 اسفند در مقایسه با مدت مشابه استان نشان می‌دهد که اصفهان ششمین استان کشور در حوزه کم بارشی است و منهای 58 درصد کمبود بارش نسبت به سال گذشته دارد، همچنین مقایسه وضعیت استان در بلند مدت بیانگر وضعیت بهتری نیست و نشان می‌دهد استان در رده پنجم کمترین میزان بارش دریافتی در کشور است و تنها نزدیک به چهار استان غربی وضعیت خوبی در زمینه بارش در کشور دارند.

وی گفت: در مقایسه بلندمدت وضعیت شهرستان‌های استان، اکثر شهرستان‌ها با درصد قابل توجهی کمتر از قبل است، به عنوان مثال در سال 96 در میمه بارش دریافتی 85 درصد کمتر شده است، همچنین نسبت به سال گذشته هم شهرستان‌های استان میزان بارش دریافتی کمتر بوده، به عنوان مثال شهرستان خوانسار 70 درصد کاهش نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی نداشته است.

وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که افزایش بارش در قسمت مرکز و شرق استان به معنی این است که آنقدر کم بارشی در سال‌های قبل وجود داشته که میزان بارش کم امسال توانسته نسبت به قبل آمار را کمی افزایش داده ولی جبران کم بارشی انباشته شده در سال‌های قبل نبوده است.

بیجندی خاطرنشان کرد: استان اصفهان تا 20 اسفند 96 باید 65 درصد نزولات جوی را برای کاهش درصد کمبود بارش کل دریافت می‌کرد اما تنها 20 درصد آن را دریافت کرده است و درصد کمبود بارش یک سال زراعی کامل نسبت به یک سال قبل نیز بیشتر شده، مثلاً در شهرستان میمه 92 درصد کمبود بارش داشته است.

*اصفهان داغ‌تر شده است

وی در خصوص وضعیت دمای استان گفت: اکثر شهرستان‌های استان تا بهمن سال 96 با افزایش دما روبرو شده‌اند و نشان می‌دهد تبخیر با میزان کم بارشی در افزایش روند دما مؤثر واقع شده است و مقایسه دما در ایستگاه‌های مختلف در شرق اصفهان در حداکثر دمای 25 در روز ثبت شده و کاملاً مشهود است چه میزان تغییر اقلیم بر تغییر آب و هوا تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به نمودار مقایسه بارش تجمعی در استان یادآور شد: این نمودار حاکی از عقب افتادگی بارش‌ها در فصل پاییز سال 96 نسبت به سال گذشته است و تنها در اواسط بهمن تا اواسط اسفند ماه شرایط مساعد شده اما کمبود بارش به بلند مدت و سال گذشته همچنان به طور صعودی تاکنون ادامه داشته است.

*خشکسالی در استان اصفهان تا پایان بهمن ماه

وی در خصوص وضعیت خشکسالی استان تا پایان بهمن بیان داشت: اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی و تبعات آن است، خشکسالی شدید، بسیار شدید و متوسط در دوره یک ساله افزایش پیدا کرده و خشکسالی طبیعی هم به زودی از بین می‌رود، همچنین تا پایان بهمن ماه همه شهرستان‌های استان درگیر خشکسالی می‌شود و در ناحیه جنوب در یک دوره 85 ماهه درگیر خشکسالی بسیار شدید شده‌اند.

بیجندی درباره تحلیل بلند مدت خشکسالی استان تا پایان بهمن ماه ابراز داشت: در استان اصفهان 21 سال متوالی بدون تر سالی طی شده است و به لحاظ پراکنش مکانی میزان خشکسالی در استان 7.8 درصد خفیف، متوسط 35.5 درصد، شدید 47.4 درصد و بسیار شدید 5.9 درصد و در کل 96.6 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی دراز مدت است و تنها 3.4 درصد مساحت در وضعیت طبیعی به سر می‌برد.

وی افزود: مدیرکل 95 درصد جمعیت استان درگیر خشکسالی هستند و این وضعیت بر میزان مهاجرت، کاهش ذخایر آبی و کشاورزی تأثیرگذار است، اگر در همین مورد به نمودار پهنه‌بندی در چهارمحال محال بختیاری که استان هم‌جوار اصفهان است مراجعه شود به مراتب وضعیت بدتری نسبت به اصفهان وجود دارد و همه استان‌های کشور درگیر خشکسالی شده‌اند.

*آخرین وضعیت پوشش برف استان اصفهان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص وضعیت پوشش برف در استان تصریح کرد: ارتفاع برف فاکتور مهمی برای حوضه زاینده‌رود است، در سال 95- 96 میزان برف روی کوهرنگ 16 سانتی‌متر بود اما امسال این عدد به صفر رسیده، و برفی روی پوشش کوهرنگ نیست، در آمار بلند مدت در چنین روزهایی متوسط 76 سانتی‌متر برف روی کوهرنگ قرار داشت اما اکنون جمع بارش کوهرنگ در وضعیت مشابه در سال 89 که سال بحرانی بود، پایین آمده است.

*اطلاع از وضعیت جوی آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به ستاد نوروزی هواشناسی توضیح داد: با توجه به اینکه اطلاع از وضعیت جوی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جهت برنامه‌ریزی سفر نوروزی داشته باشد و آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد، طی سه سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد نوروزی شده، به شکلی که بتوان به طور مستقیم با مسافران و گردشگران در سطح استان ارتباط داشته باشد.

بیجندی ادامه داد: راه‌اندازی تهک-توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه گردشگری در سطح استان مقاصد مناسب سفر و تدابیر لازم را معرفی و پیشنهاد می‌کند، در سایت هواشناسی استان نزدیک به یک سال است که این اتفاقات در تمام روزهای سال صورت می‌گیرد، راه‌اندازی کشیک‌های نوروزی در مرکز پیش‌بینی از 25 اسفند تا 15 فروردین در مبادی ورودی شهر، ارائه پیش‌بینی وضعیت هوای مسیر مرکز استان و مراکز استان‌های هم‌جوار، ارائه پیش‌بینی‌های ویژه نوروز و توزیع کارت عضویت هواشناسی افتخاری باشگاه هواشناسان برای ارائه خدمات الکترونیکی از دیگر اقدامات ویژه سال جدید است.

*روز جهانی هواشناسی «آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی»

وی با تأکید بر گرامیداشت روز جهانی هواشناسی با شعار «آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی» تصریح کرد: 3 فروردین روز جهانی هواشناسی است، وضعیت جمعیت رو به رشد جهان و افزایش دست اندازی‌های انسان به طبیعت، طیف گسترده‌ای از بلایای طبیعی را برای بشر در سطح جهان به وجود آورده، خشکسالی در قسمتی، بارش‌های حاره‌ای در قسمت دیگر و... در حوزه تغییرات اقلیمی بلند مدت افزایش پیدا کرده و فراوانی پدیده‌های جوی باعث شده طی 58 سال گذشته سازمان جهانی هواشناسی نگاه خاصی به تغییرات اقلیمی داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: حدود 13 سال است شعار این روز پیرامون مسأله تغییرات اقلیمی انتخاب می‌شود و سازمان جهانی هواشناسی اقدام به ارائه بهترین راهکار برای تغییرات اقلیمی اختیار کرده، سازگاری با تغییرات اقلیمی بهترین روش و راهکار ارائه شده در این مورد است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار