کد خبر: 899551
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چهار كشته و 3هزارو446 مصدوم فرجام چهارشنبه سوري امسال بود كه پرونده‌اش به بايگاني مصائب مشابهي كه در سال‌هاي گذشته رقم خورده پيوست.

به گزارش خبرنگار ما، آمار ارائه شده از مصدومان و قربانيان چهارشنبه سوري امسال هر چند حكايت از كاهش تدريجي آسيب‌ها داشت، اما تنفس در هواي متلاطم آن شب يك پيام روشن داشت و آن هم متزلزل بودن شخصيت فرهنگي افراد جامعه است كه تا زماني كه به ثبات نرسد بايد شاهد بروز اين فجايع باشيم. در تمامي سال‌هايي كه گذشت، پليس در حوزه برخورد، باندهاي بسياري از توليدكنندگان و توزيع كنندگان مواد محترقه را متلاشي و عده‌اي از مأمورانش هم از سوي مخلان امنيت در اين شب‌ها مجروح يا به شهادت رسيده‌اند، بنابراين پليس در برخورد با آسيب‌هاي موجود توان خود را به حد كافي براي مقابله با آن به كار گرفته است.
رسانه‌ها و ساختارهاي فرهنگي جامعه به شدت درباره مصائب و پيامدهاي استفاده از مواد محترقه اطلاع‌رساني كردند با اين حال آنچه برجاي ماند چهاركشته و ۳‌هزار و446 مصدوم بود كه البته بسياري از آمار به دليل دور بودن از مراكز درماني در اين ليست ثبت نشده است.

از نگاه آمار

دكتر پيرحسين كوليوند، سرپرست سازمان اورژانس درباره آمارهاي ارائه شده به اين سازمان گفت: امسال تعداد فوتي‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش قابل توجهي داشت و شدت مصدوميت‌ها نيز كمتر شد. وي افزود: بيشترين مصدومان‌از ناحيه دست و ناحيه چشم بوده‌است. بيشترين مصدومان مربوط به شهر تهران و كمترين آنها مربوط به استان‌هاي لرستان، چهار محال بختياري و هرمزگان بوده است. ۳۰‌درصد مصدمان عابران پياده و تعداد زيادي از مصدومان در بازه سني ۶ تا ۲۹‌سال بودند. وي ادامه داد: به دليل اينكه متخصصان در همه مراكز درماني توزيع شده بودند، تجمع مصدومان در مركز خاصي صورت نگرفت و توانستيم با كيفيت بالاتري خدمات درماني را ارائه دهيم. كوليوند ادامه داد: مجموعا ۳‌هزارو446 مصدوم را داشتيم كه ۸۲۵‌نفر از آنها دچار سوختگي درجه‌۲ و‌۳ شده بودند. از اين تعداد‌۵۲ مورد قطع عضو شده و ۳۱۸نفر بستري شدند و همچنين ۱۱‌نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند. هزارو447 مورد مصدوميت از ناحيه دست و هزارو113 مورد مصدوميت از ناحيه چشم در بين آسيب ديدگان بود و در مجموع چهار‌نفر فوت شدند. حسن نوري، معاون اورژانس هم گفت: چهارشنبه آخر سال در مقايسه با سال گذشته كاهش ۳۰‌درصدي در تلفات جاني داشته است و از نظر بستري نيز در مقايسه با سال قبل كاهش ۵۰‌درصدي داشتيم. وي گفت: اگر تعداد افراد را با سال قبل مقايسه كنيم كاهش چشم‌گيري داشتيم، زيرا سال گذشته ۱۶‌نفر جان باختند و از نظر حوادث ويژه در مقايسه با سال قبل، امسال سال بهتري بود، چون سال گذشته در يك حادثه هشت‌نفر كشته برجاي ماند. براساس آماري كه سازمان اورژانس ارائه كرده افرادي كه دچار مصدوميت شده‌اند در گروه سني 6 تا 29‌سال هستند. مشخص نيست كه افراد شركت كننده و آتش افروز در اين شب چه تعداد بودند اما معلوم است كه افراد بالاي اين گروه سني كمتر دچار آسيب مي‌شوند. يكي از مهم‌ترين دلايل آن مي‌تواند به تجربه زندگي اين دسته از افراد و آگاهي به دست آمده حاصل از تجربه زندگي درباره آسيب‌هاي پيش‌رو باشد. روي ديگر ماجرا اين است كه افراد آسيب‌پذيري كه گروه سني آن اعلام شده بيش از گروه‌هاي ديگر يا به كمك گروه‌هاي سني باتجربه بايد جامعه هدفي باشند كه ساختارهاي آموزشي و فرهنگي بايد آنها را تحت آموزش‌هاي لازم قرار دهند تا بساط چهارشنبه سوزي از بساط چهارشنبه سوري هر سال برچيده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار