کد خبر: 899535
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نخست‌وزیر انگلیس گفت در رابطه با مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس، لندن 23 دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند. همچنین انگلیس تماس‌های سطح بالا با مقامات روسیه را تعلیق كرد.در مقابل روسیه به اروپایی‌‌‌ها گفته است كه با كشوری كه بمب اتم دارد، نباید اینگونه برخورد كنند.

دعوای انگلیس و روسیه بر سر تعیین عامل مسموم شدن یک جاسوس سابق در خاک انگلیس، بالا گرفته و به كاهش سطح روابط سیاسی رسیده است. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز چهار‌‌‌شنبه در پارلمان این کشور درباره مسمومیت اخیر «سرگئی اسکریپال‌» جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس صحبت کرد و مدعی شد که روسیه در این حادثه که در تضاد با قوانین بین‌المللی است، گناهکار است. به گزارش اسپوتنیك، وی با اعلام اینکه لندن ۲۳ دیپلمات روس را اخراج می‌کند، مدعی شد این افراد عوامل اطلاعاتی هستند که با پوشش دیپلماتیک در انگلیس فعالیت می‌کنند. وی گفت انگلیس روسیه را در پاسخ به نقض حقوق بشر تحریم خواهد کرد و به زودی بخشی از دارایی‌های روسیه بلوکه خواهند شد. وی گفت:« انگلیس، امریکا، فرانسه و آلمان در کنار هم هستند و این حرکت روسیه اقدامی مستقیم علیه انگلیس بوده و لندن با همه متحدانش در مقابله با هر تهدیدی همکاری می‌کند». به گفته می، اخراج این تعداد از دیپلمات‌های روس از انگلیس در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است. قرار است اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنج‌‌شنبه برای بحث درباره این حادثه دیدار کنند. وی مدعی شد:‌« ولادیمیر پوتین راه اشتباهی در پیش گرفته است و اقدام او یک عمل خصمانه علیه انگلیس و تمام اروپاست. انگلیس با هم پیمانان خود در این باره به مذاکرات ادامه خواهد داد تا اقدامات مناسب درباره آن اتخاذ شود.»
به گزارش بی‌بی‌سی، ترزا می‌ همچنین گفت كه ارتباط در سطوح بالا با روسیه به حالت تعلیق درخواهند آمد و دعوت از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای سفر به انگلیس لغو شده است. وزارت خارجه انگلیس هم خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای موضوع مسمومیت جاسوس روس‌تبار شد. سرگئی اسکریپال، یک سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه هفته گذشته در شهر سالزبوری انگلیس مسموم شد. وی در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. اسکریپال به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. انگلیس اعلام کرد حال وی وخیم است و با یک سم اعصاب مسموم شده است. اقدام لندن در متهم كردن روسیه به مسمومیت جاسوس روس تبار، واكنش تند مسكو را در پی داشته است. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ارسال هشداری جدی برای لندن، گفته که نباید با کشورش که یک قدرت اتمی است، اینگونه برخورد کرد. ماریا زاخاروا در واکنش به شایعه تهدید انگلیس به بستن دفتر شبکه خبری «راشاتودی» در انگلیس گفت که اگر این تهدید، عملی شود، هیچ رسانه انگلیسی در روسیه نخواهد توانست ادامه کار بدهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار