کد خبر: 899493
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
شرايط آب وهوايي در كنار خاك مرغوب از جمله دلايلي است كه سبب شده تا استان البرز به يكي از قطبهاي مهم پرورش گل تبديل شود اين درحالي است كه برگزاري هرساله جشنواره هاي گل وگياه در مناطق محتلف اين استان خصوصا منطقه گچسر در جاده چالوس سبب شده تا در زمينه سركابه گذاري دراين زمينه اقدامات خوبي انجام گرفته شود. رونق سال به سال اين موضوع موجب شد تا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرزروزگذشته اعلام كند:« با توجه به اينكه سالانه در استان البرز  27 میلیون گل شاخه بریده در58 هکتار فضای باز و 17 میلیون شاخه گل در 29 هکتار فضای گلخانه تولید می‌شود، لذا اين مهم مي تواند اين منطقه را درچند سال اخير به يكي از قطب هاي پرورش گل كشور تبديل كند.»

نويسنده: محمدرضا سوري

البرز ازجمله استانهاي مهم كشور به شمار مي رود كه توانسته در چند سال اخير در زمينه توليد انواع وگل وگياه اقدامات خوبي را انجام دهد موضوعي كه سبب شده تا در حال حاضر سالانه 44 ميليون شاخه گل رسيده دراين استان توليد وبه بازار عرضه شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرزدراين خصوص مي گويد:« بیش از سه درصد گل شاخه بریده ، 12 درصد از گل‌های گلدانی و 21 درصد درخت و درختچه‌های زینتی کشور در استان البرز تولید می‌شود.»

کیانفر وریج کاظمی مي افزايد:« بخش زیادی از 44 میلیون شاخه گلی که در البرز تولید می‌شود، گل رز بوده و نیاز استان‌های همجوار را تامین می‌کند.» وی در خصوص تولید گل‌های گلدانی در البرز نیز بيان مي كند: 23« و نیم هکتار از گلخانه‌های تولید گل استان ‌به تکثیر گل‌های گلدانی اختصاص دارد ‌و سالانه در آن حدود 10 میلیون گلدان تولید می‌شود که عمده آنها از نوع پامچال و سینره است.» به گفته وي ، حدود 152 هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز در حال حاضر به تولید و تکثیر درخت ‌و درختچه‌های زینتی اختصاص دارد‌ که در آن 47 میلیون اصله درخت و درختچه تولید می‌شود.

البرز قطب توليد گلهاي لاله

درميان تنوعي از انواع گلهايي كه دراستان البرز توليد مي شود، گل لاله از شهرت خاصي برخوردار است موضوعي كه سبب شده تااختصاص ۴۲ هکتار از زمينهاي البرز به كاشت وتوليد بیش از ۲۰ میلیون شاخه لاله با بيشترين تنوع اين استان رابه يكي از بزرگترين قطب لاله كشور تبديل كند. رئيس جهاد كشاورزي البرز اين خصوص به "جوان" مي گويد:«شرايط خوب آب وهوايي در كنار خاك حاصلخيز منطقه موجب شده تا منطقه گچسر به يكي از قطب هاي توليد لاله در كشورتبديل شود.»

سيد مجيد موسوي مي افزايد:«درحال حاضر بيش از 50 درصد گلهاي لاله كشور دراستان البرز ومنطقه گچسر توليد شده كه اين موضوع يك امتياز خوب براي استان به شمار مي رود.» اين كارشناس كشاورزي ادامه مي دهد:« هم اكنون دراين استان 42 هکتار سطح زیرکشت گل لاله داریم. كه بیش از 600 هزار از اين نوع گل درمنطقه گچسر توليد مي شود.» به گفته اين مقام ، قرار است امسال منطقه گچسر به عنوان خانه لاله در استان البرز به ثبت برسد كه دراين زمينه اقدام موثري درحال انجام است. اين درحالي است كه هم اكنون روستاي گرماب به عنوان مهمترين ومتنوع ترين توليد انواع لاله به عنوان برند اين گل در كشور شناخته مي شود.

لاله ايراني دوباره اوج مي گيرد

درحالي كه بي توجهي به شناساندن گل هاي لاله توليدي كشور در سطح بين الملل موجب شده تا درحال حاضر به جاي ايران، هلند به سرزمين لاله ها مشهور باشد درحالي كه بيشتر گل هاي موجود در اين كشور وارداتي بوده واصولا مختص به كشورمان است. مسئول باغ لاله گچسربا تاييد اين موضوع  به "جوان"مي گويد:«برعكس آنچه كه در بين مردم معروف شده است . پیاز گل لاله اصالتا برای ایران بوده و از طریق کوه‌های البرز و ترکیه به اروپا برده شده است.»

جهانبخش غلامي مي افزايد:« بسیاری از گل‌هایی که در این باغ لاله گچسر وجود دارد از نسل گل‌های بومی منطقه است و تنها بخش كوچكي از آن را برای آنکه نسل‌شان را افزایش دهیم ، از هلند وارد، و پیاز مادر را به آن اضافه كرديم.» وي ادامه مي دهد:«درميان گلهايي كه دراين باغ به نمايش گذاشته شده است تنها گل‌های لاله با رنگ‌های نادر مانند گل پر كه مثل گلهاي رز ومحمدي پرهاي زيادي دارند وارداتی هستند كه سعي داريم پیازچه بر روی آن کار و بتوانیم هر ساله بذر آن را تولید کنیم.»

باغ گل عامل اشتغال ودرآمد زايي

آمارها سازمان جهاد كشاورزي استان البرز نشان مي دهد، توليد 44میلیون شاخه گل لاله وبالغ بر80 میلیون شاخه از انواع دیگردر سطحی حدود 385 هکتار در استان موجب شده تا اين صنعت بیش از یکصد میلیارد تومان درآمد براي مردم منطقه ايجاد كند . جهانبخش گلامي كارشناس ارشد گلها وگياهان تزئييني درابن خصوص مي گويد:«با توجه به فرمايشات مقام معظن رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي واتكا ءبه داشته هاي داخلي كشور موضوع پرورش انواع گل وگياه در استان مي تواند در راستاي اين مهم باشد.»

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار