کد خبر: 899482
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
آمار تلفات نخليات در سيستان و بلوچستان بالاست
طبق بررسي کارشناسان، آمار تلفات نخليات سيستان و بلوچستان بسيار زياد است، چرا که در کنار معضلاتي همچون خشکسالي و جولان انواعي از آفات، حجم انبوهي از نخليات اين استان بر اثر آتش‌سوزي‌هاي گاه و بيگاه تبديل به خاکستر مي‌شوند. گفته مي‌شود تاکنون بيش از 10 هزار نفر نخل در اين استان تنها در نبود تجهيزات اطفاي حريق از بين رفته است. نخل‌هايي که اشتغال و عمده غذاي مردم سيستان و بلوچستان را تامين مي‌کنند و حالا در اثر کم‌کاري متوليان در حال نابودي هستند.

نويسنده: ميترا شهبازي

سيستان و بلوچستان درحالي رتبه اول کشت خرما در کل کشور را به خود اختصاص داده است که از حداقل تجهيزات ضروري براي نگهداري نخلستان‌هايش هم برخوردار نيست. نه تکليف بيمه‌ها آنچنان روشن است و نه تجهيزاتي براي مواقع خاص همچون آتش‌سوزي‌هاي گسترده فراهم است. معضلي که در سال گذشته بيش از 10 هزار نفر نخل را تبديل به خاکستر کرد. چرا که اين استان از وجود تجهيزات اوليه اطفاي حريق همچون ماشين آتش‌نشاني محروم بود. البته مشکل تنها به اينجا ختم نمي‌شود، چرا که ديو خشکسالي و آفات هم در اين منطقه جولان مي‌دهند و متوليان برنامه‌اي براي آنها هم ندارند. اين نيز درحالي است که عمده مواد غذايي سيستان و بلوچستاني‌ها از طريق محصول نخلستان‌ها يعني خرما تامين مي‌شود. توليداتي که علاوه بر تضمين اشتغال مردم، به دليل مرغوبيت بالايشان مي‌توانند فرصتي براي صادرات هم ايجاد کنند.

رتبه اول کشت خرما در کشور

سيستان و بلوچستان درحال حاضر رتبه‌دار در کشت و برداشت خرما است. در اين خصوص رییس سازمان جهادکشاورزی استان مي‌گويد:« سطح زیرکشت باغات استان 80  هزار هکتار است که از این میزان 54 هزار هکتار آن به کشت خرما اختصاص دارد.  همچنين از اين سطح نيز 44 هزار هکتار آن بارور است.»

رضا نجفي با اشاره به اينکه از نخلستان‌های بارور استان سالانه بیش از 220 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود، مي‌افزايد:« در راستای توسعه باغات خرما در استان در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی و غیراصولی کرده و نیز کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.» با اين حال تمام اين اقدامات با توجه به وسعت و خطرهايي که در کمين باغات استان است، کافي نيست. چرا که در کنار اصلاح و توسعه باغات خرما، مسئولان بايد به زيرساخت‌هاي ضروري براي مقابله با انواعي از حوادث را هم در ليست برنامه‌هايشان قرار دهند. حوادثي که اشتغال و تامين مواد غذايي مردم اين استان را به خطر مي‌اندازد.

معضل نبود تجهيزات اطفاي حريق

همين چند وقت پيش بود که باز هم باغي ديگر در استان سيستان و بلوچستان و در منطقه سراوان طعمه حريق شد. بخشدار جالق شهرستان سراوان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از صد فقره آتش سوزی در دهستان‌های ناهوک و کله‌گان سراوان به وقوع پیوسته است، مي‌گويد:« عدم هرس درختان ،عدم جمع‌آوری ضایعات در میان نخلستانها، نبود راه بین مزارع باعث این آتش سوزی‌ها شده و آمار تلفات نخیلات، باغات و محصولات زراعی را بالا برده است.»

عبدالحکیم شاهمیری با اشاره به اينکه طي هفته گذشته بيش از 2 فقره آتش سوزي در باغات استان رخ داده است که طي آنها بيش از 2 هزار نفر نخل از بين رفته است، مي‌افزايد:« بیش از 2 هزار نخل پاجوش، بارور و 350 درخت شامل انار، انجیر، توت، هلو و زرد آلو طعمه حریق شده است، اين نيز درحالي است که به رغم حجم بالای آتش سوزی‌ها در این بخش، بخش جالق تنها دو ماشین آتش نشانی دارد و دهستان های ناهوک و کله گان نيز فاقد هر گونه تجهيزات آتش‌نشاني‌اي هستند.»

با اينکه قرار است 3 دستگاه خودرو آتش‌نشانی برای استان تهیه شود، اما همچنان کمبود تجهيزات اطفاي حريق در تمام بخش‌هاي استان به وضوح ديده مي‌شود. آن از هامون که در سال جاري چندين هزار هکتارش را در نبود تجهيزات اطفاي حريق از دست داد و اين هم از نخلستان‌هاي استان که منبع تامين درآمد و مواد غذايي مردم هستند و يکي پس از ديگري خاکستر مي‌شوند. حالا هم که زمستان تمام شده و فصل گرم سال در حال رسيدن است، مسئولان بايد تا دير نشده است چاره‌اي براي رفع اين معضل بينديشند.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار