کد خبر: 899432
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
شتابزدگي و تأخير در ازدواج افتادن از دو سوي بام است
هنوز كه هنوز است بسياري از دختران فكر مي‌كنند ازدواج يعني به نوع ديگري از آزادي رسيدن و از محدوديت‌هاي خانه پدري رها شدن

نگين خلج

هنوز كه هنوز است بسياري از دختران فكر مي‌كنند ازدواج يعني به نوع ديگري از آزادي رسيدن و از محدوديت‌هاي خانه پدري رها شدن. سپيدي لباس عروس از دوران كودكي براي همه دختران يعني خوشبخت شدن. هميشه يك عروس را به چشم شادترين موجود روي زمين تصور مي‌كنند. بزرگ‌تر كه مي‌شوند ديگر لباس عروس فقط معناي خوشبختي و شادي نيست بلكه يعني كسي هست كه تو را دوست دارد و اين عشق را با پوشيدن لباس سفيد عروس مي‌تواني به دست بياوري. لباس عروس براي دختران نوجوان و جوان يعني مردي با دنيايي حمايت كه تو با او كامل مي‌شوي. هميشه منتظر شاهزاده‌اي سوار بر اسب سفيد هستي كه بيايد و تو را با خود به دنيايي ديگر ببرد. خوشبختي براي تو در دو كلمه خلاصه مي‌شود؛ شوهر كردن. نگاه پدر و مادر، فرهنگ، سنت و بسياري از آموزه‌ها در اين باور تو نقش بسيار مهي دارند كه چه ميزان خوشبختي و سعادت خود را در گرو وجود يك مرد يا به عبارتي شوهر مي‌داني. خانواده‌هاي سنتي از گرگ‌هاي جامعه كه در لباس يوسف هستند بسيار وحشت دارند. دختر دم بخت را به چشم موجودي مي‌بينند كه با ازدواج كامل مي‌شود و از خطر جامعه در امان خواهد ماند. غافل از اينكه خود دختر هم بايد عاقل باشد. بدون شك جامعه هميشه خطرات خودش را دارد اما اگر دختر عاقل باشد قطعاً در امان خواهد بود.

 

بهانه‌اي براي آزادي!
به دست آوردن آزادي يكي از دلايل و شايد بهانه‌هايي است كه دختران را به سمت ازدواج سوق مي‌دهد. در اين زمينه برخي محدوديت‌هاي خانواده‌هاي سنتي باعث بسياري از تصميم‌هاي عجولانه دختران مي‌شود. دختران بسياري بر اين باور خود كه بعد از ازدواج آزادي بيشتري به دست مي‌آورند پافشاري مي‌كنند، اما بعد از ازدواج دچار شوك ديگري مي‌شوند؛ چراكه ازدواج هم محدوديت‌هاي خاص خودش را دارد و اولين لازمه يك ازدواج موفق، تعهد است. نمي‌شود كه آدمي هر طوري كه دلش خواست لباس بپوشد و با هر كس كه صلاح مي‌داند رفت‌وآمد داشته باشد و اين تعهد فقط مخصوص دختر نيست بلكه ازدواج يك رابطه دو سويه است.
اگر به ازدواج به چشم خلاصي و رهايي نگاه كني، پس مطمئن باش كه متعجب خواهي شد! يكي از لازمه‌هاي مهم ازدواج كمال و بلوغ اخلاقي و رواني است و نمي‌شود با سبك زندگي كودكانه و مجردي يك سبك زندگي دوتايي را تشكيل داد. اگر دنبال شاهزاده‌اي كامل هستي بايد ببيني خودت چقدر به كمال و بلوغ رسيده‌اي.
زندگي مشترك در سايه رشد مشترك
زندگي مشترك نيازمند اشتراك در خيلي چيزهاست كه مهم‌ترين آن رشد مشترك است و بايد طرفين در يك سطح باشند تا تعادل زندگي مشترك برهم نخورد. شتابزدگي در امر ازدواج بسيار مخرب است. همانطور كه تأخير در ازدواج مي‌تواند آسيب‌هاي خود را داشته باشد، نتيجه شتابزدگي هم مي‌شود از چاله به چاه افتادن. شتابزدگي و تأخير در ازدواج همان افتادن از هر دو طرف بام است. پس قبل از تصميم به ازدواج بهتر است كه خود را بسنجي و ببيني كه چقدر آماده‌اي تا يكي ديگر به تو تكيه كند و اين سنجش فقط براي دختر يا پسر نيست بلكه هر دوي آنها مخاطب اين سخن هستند.
دختر و پسر بعد از ازدواج عنواني متفاوت پيدا مي‌كنند و تبديل مي‌شوند به زن و شوهر. تبديل مي‌شوند به ستون‌هاي يك خانه كه خشت اول هم عاقلانه قدم برداشتن است و چون «خشت اول نهد معمار كج تا ثريا مي‌رود ديوار كج» پس قبل از برداشتن هر قدمي به فكر قدم بعدي و جاي پايت باش.
كيفيت مهم است نه كميت
اينكه چقدر يك دختر خواستگار دارد مهم نيست بلكه مسئله مهم كيفيت آن افراد است. شتابزدگي در خانواده‌هاي افراطي باعث مي‌شود تا به كميت خواستگارها بيشتر از كيفيت آنها اهميت دهند. اگر تعداد خواستگارهاي دختر كم باشد براي آنها بسيار بد و مايه شرمندگي است و در پي آن خواهند بود كه عيب دختر خود را پيدا كنند ولي مسئله قابل اهميت چيز ديگري است. مسئله مهم، اصالت اخلاقي ، پايبندي و تعهد فرد است.
بيا ادامه راه را با هم قدم برداريم
رسيدن به كمال و خوشبختي توسط ازدواج امري غيرقابل انكار است اما زماني زوج به آرامش مي‌رسند كه خود تا حدودي راه رشد و كمال را طي كرده باشند و ادامه راه را با هم قدم بردارند در واقع هركدام از طرفين بايد آغاز مسير را به تنهايي درست طي كرده باشند كه در اين صورت پيمودن ادامه مسير به صورت دو نفره به نحو مطلوب امكانپذير خواهد بود. اگر دختر و پسر رسيدن به كمال و خوشبختي تمام عيار را از همسر خود انتظار داشته باشند، پس دچار شگفتي خواهند شد. ازدواج نيازمند بلوغ اوليه است و هيچ وقت نمي‌توان رسيدن به بلوغ كامل رواني را از همسر خود انتظار داشت، پس قبل از شتابزدگي بهتر است كمي روي شخصيت خود كار كنيد.
خيلي وقت‌ها در زندگي بايد پا روي دل خود بگذاريد و اشتباهات طرف مقابل را با صبر رفع كنيد و نمي‌توانيد براي هر مسئله‌اي خانه را به ميدان جنگ تبديل كنيد. پس ازدواج نيازمند پيش نيازهايي مانند خود‌سازي است. در مقابل، بسياري هم به بهانه خود‌سازي و رسيدن به بلوغ اين امر زيباي جهان خلقت را به تعويق مي‌اندازند و مسئله تأخير در ازدواج پيش مي‌آيد. هر چيزي يك زمان منطقي دارد و بلوغ هم از اين زمان جدا نيست. پس براي فرار از ازدواج يا گريز گاهي به نام ازدواج با واژه خوشبختي، كمال و بلوغ بازي نكنيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر