کد خبر: 899408
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
دبیر جشنواره ملی سرزمین نور:
محمدزاده گفت: «جشنواره ملی سرزمین نور»، رسالتی عظیم بر دوش می کشد و می کوشند با نگاهی عمیق، جلوه های خاموش ادبیات پایداری نمایان سازند.

خبرگزاری بسیج: فیض الله محمدزاده دبیر پانزدهین جشنواره ملی سرزمین نور در اختتامیه این دوره از جشنواره که در سالن شهید جهان آرا اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد، گفت: دیروز فصل تازه ای از انقلاب، با نام دفاع مقدس، با خون و اشک، به رنگ سرخ، نوشته شد. خونی که یک روز در این سرزمین بر خاک ریخت و اشکی که روزی در وداع، گوشه ی چادری پنهان شد و روزی دیگر بر سر مزاری به خاک فرو ریخت ...


وی ادامه داد: امروز تصویرهایی از این تاریخ بزرگ و فراموش نشدنی در قالب هنر، بازنویسی می شوند؛ برای آنان که آن سالها را ندیده اند. چیزی میان تاریخ و ادبیات، میان واقعه و بازگفته ها...


محمدزاده تاکید کرد: اکنون «جشنواره ملی سرزمین نور»، رسالتی عظیم بر دوش می کشد که رسولان آن همین هنرمندانی هستند که می کوشند با نگاهی عمیق و سرشار از عطر و رنگ، جاودانه های حقیقی آن هشت سال طلایی را بازسازی کنند و جلوه های خاموشی ادبیات پایداری را که تا امروز به آن پرداخته نشده، به دور از شعارزدگی نمایان سازند.


دبیر جشنواره ملی سرزمین نور تصریح کرد: امروز عده ی زیادی از هنرمندان متقدم، هر یک به گونه ای سرمایه ی ذوق و اندیشه ی خود را دست مایه ی پرورندان اندیشه ی انقلاب و سیره ی عملی زندگی شهدا، کرده اند و این سیر، تاکنون به همین روال، ادامه یافته است. هنر معاصر به خصوص در دهه ی اخیر، با تاثیر از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دارای شور و احساس و پویایی خاصی شده است.


وی گفت: امروز نقش ما به عنوان شاهدان و گواهان آن دلاوری ها و رشادت ها پررنگ تر از گذشته است. ما در قبال آیندگانی که چیزی از امروز و این رشادت ها ندیده اند وظیفه داریم تصویری در حد و اندازه ی بضاعت مان ترسیم کنیم.
محمدزاده ادامه داد: مقام عظمای ولایت حضرت آیت ا... الامام خامنه ای می فرمایند: «ابزارهای هنری، بی شک، رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. هنر یک شیوه ی بیان است، یک شیوه ی ادا کردن است. منتها این شیوه ی بیان از هر تبیین دیگر رساتر، دقیق تر، نافذتر و ماندگارتر است.»


دبیر جشنواره ملی سرزمین نور اظهار داشت: سالانه میلیون ها نفر به زیارتگاه های دفاع مقدس مشرف می شوند و هزاران اثر هنری و فرهنگی توسط زائران راهیان نور تولید می شود و جشنواره مردمی سرزمین نور فرصتی بی نظیر برای جهانی کردن پیام شهدا با ظرفیت هنر مردمی است.


وی افزود: چه بسا هنرمندانی که جان خود را در راه خلق تصاویر، ترسیم نقوش و تولید آینه ای پاک و صیقلی برای آیندگان وقف نمودند. سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی که خود نماد و سمبل هنرمندان رزمنده است جان پاک خود را در این راه نهاد و اینها همه نشان از اهمیت این راه خطیر اما پرارزش دارد.


محمدزاده ادامه داد: این خونها که هنرمندان بر صحنه ی تاریخ از خود بر جای گذاشته اند، هرگز پایمال نخواهد گشت و البته روز به روز قدر می یابد. آن چنان که امام خمینی (ره) فرموده اند: خـون پاک صـدها هنرمنـد فرزانه در جبهه هاى عشق و شهادت و شرف و عزت، سـرمایه زوال ناپذیر آن گـونه هنـرى است که بایـد به تناسب عظمت و زیبایـى انقلاب اسلامـى، همیشه مشام جان زیباپسنـد طالبان جمال حق را معطر کند.


وی ابراز داشت: امید که تمامی خادمان شهدا، به خصوص تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر، که تمام هم و غم خود را مصروف انتقال مفاهیم و ارزش های هشت سال مقدس در قالب های هنری می نمایند پیروز و سعادتمند گرداند.


دبیر جشنواره ملی سرزمین نور اضافه کرد: خادمان و جهادگران عرصه ی هنر و فرهنگ که در استان گلستان، این قدم ارزشمند را در راه پر فراز و نشیب جهاد فرهنگی نهاده اند بی شک مورد توجهات حضرت حق قرار خواهند گرفت. تلاشگران فرهنگی گلستان، همواره در عرصه های نو و تازه، پیش قراول بوده اند. چه بسا استان هایی که با وجود شرایط و امکانات وافر، در برگزاری و طراحی برنامه های این چنین موثر ناتوان بوده اند. چرا که همت بلند، لازمه ی جهادگران و و تلاشگران عرصه ی فرهنگ و هنر است.


وی در پایان گفت: در این روزگار که غرب و فرهنگ غربی، همچون زمستانی سرد و طاقت فرسا، ریشه های فرهنگ ما را مورد هجمه قرار داده است، آنان که همت سروگونه دارند می¬توانند خزان را تاب بیاورند.

سروهای دیروز که هشت سال دفاع مقدس را تاب آوردند امروز نیز سرافرازانه خواهند ایستاد. این سرزمین در برابر هر آسیبی برقرار خواهد بود و بنده به نیابت از تمامی خادمان شهدا، تلاشگران عرصه های فرهنگ و هنر را که همچو سرو ایستاده اند می ستایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار