کد خبر: 899360
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محمدرضا دياني، رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي گفت: دور تسلسلی در اقتصاد ايران به وجود آمده و حل يك مشكل اقتصادي با به وجود آمدن مشكل جديد اقتصادي دنبال مي‌شود.

به گزارش «جوان»، دياني در نشست خبري پيش‌بيني كرد كه با توجه به افزايش قيمت مواد اوليه توليدكنندگان لوازم خانگي مجبور به افزايش قيمت 15تا 20درصدي شوند، هر چند كه مردم قدرت خريد ندارند و چشم‌انداز مثبتي در اين بازار وجود ندارد.
وي ادامه داد: براي اينكه بتوانيم نسبت به سال گذشته سهم مواد خود را در قيمت تمام شده داشته باشيم، بايد سود ۱۵تا ۲۰درصدي قيمت لوازم خانگي مدنظر قرار گيرد، اما با توجه به اينكه در سال‌جاري به‌‌رغم شرايط سخت موجود توليدكنندگان لوازم خانگي با همان نرخ‌هاي قبلي كار خود را ادامه داده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به قيمتي كه بايد در بازار داشته باشيم، عقب هستند، بنابراين به طور حتم با توجه به شرايط سخت موجود، اين تداوم ادامه نخواهد داشت و با آغاز سال آتي شاهد رشد قيمت در اين حوزه خواهيم بود. دياني در ادامه با اشاره به شرايط اقتصادي كشور خاطرنشان كرد: شرايط اقتصادي به گونه‌اي است كه اگر عزم ملي نداشته باشيم، مشكلات حل نخواهد شد. دور تسلسل در اقتصاد ايران به وجود آمده حل يك مشكل اقتصادي با به وجود آمدن مشكل جديد اقتصادي دنبال مي‌شود. وي همچنين با انتقاد از اصرار بر واردات برخي كالاها از كشورهايي نظير كره‌جنوبي و تركيه اظهار كرد: با توجه به اينكه ما به تركيه مواد اوليه مي‌فروختيم، آنها براي اين واردات تعرفه گذاشته‌ و ما را محدود كرده‌اند و اجازه نمي‌دهند كه همچون گذشته به اين كشور صادرات داشته باشيم. رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي ادامه داد: نمي‌دانم به چه علت كالاهاي بادوامي كه كالاي پايه نيز محسوب نمي‌شوند و كالاهاي لوكس از تركيه با تعرفه ترجيحي وارد مي‌شوند، اما به محض اينكه ترك‌ها نگران توليدات خود مي‌شوند، مرزها را مي‌بندند و اجازه صادرات محصولات ما را نمي‌دهند؟

كره‌اي‌ها ۲ سال ما را بازي داده‌اند

دياني با تأكيد بر اينكه سياست‌هاي وارداتي ما متناسب با شرايط پيراموني نيست، يادآور شد: كره‌اي‌ها با ما 6ميليارد دلار فاينانس امضا كرده‌اند و دو سال است كه ما را بازي مي‌دهند، در حالي كه بيش از 6 ميليارد دلار لوازم خانگي و موبايل از طرف آنها وارد مي‌كنيم.
وي با انتقاد از ديپلماسي ضعيف اقتصادي كشور گفت: چه طور است كه عزم ملي و تصميم واحد در مقابل مسائل سياسي، امنيتي وجود دارد، اما در حوزه اقتصادي چنين عزمي ميان مردم و دولت نيست.

ظالم و مظلوم شده‌ایم

وي تأكيد كرد: در حال حاضر همه بخش‌هاي اقتصاد هم ظالم و هم مظلوم هستند و شرايط به گونه‌اي است كه نمي‌توانيم بانك‌ها را نيز سرزنش كنيم، همه با هم گرفتار شده‌ايم و نمي‌توانيم به بانك‌ها زور بگوييم. دياني با بيان اينكه شرايط حاضر محصول ساختارهاي معيوب است، خاطر نشان كرد: بايد همه يك تصميم سخت و واحد بگيريم و تا به اقتصاد نگاه اصلاحي و ساختاري ننگريم . در بهبود ساختارها گام برنداريم، قدرت خريد مردم و توليد تضعيف خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار