کد خبر: 899239
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
شهردار اصفهان اعلام کرد
شهردار اصفهان زاینده رود را مصداق حق بشری معرفي و تأكيد كرد: اگر براي احياي اين رودخانه چاره انديشي نشود، اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است بيش از اين به خطر خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، در "همایش اصفهان بی زباله" که با حضور کاوه مدني معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، رييس سازمان محيط زيست استان، اعضاي شوراي شهر، فعالان محيط زيست، هنرمندان و کارآفرينان برگزار شد، اظهار داشت: محیط زیست، از محوری‌ترین مباحث مجامع بین‌المللی محسوب مي شود و بدون شک کسانی که به موضوع محیط زیست می پردازند از مدافعان حقوق بشر هستند، به طوری که مي توان گفت حقوق بشر بدون توجه به محیط زیست سالم رعایت نخواهد شد.

قدرت الله نوروزی زاینده رود را مصداق حق بشری دانست و اظهار داشت: این رودخانه دستخوش تهدیداتی شده و محيط زيست را به مخاطره انداخته است؛ اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ریزدانه‌ها، تهدیدات ناشی از تالاب گاو خونی و فرونشست زمین می‌تواند اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است را به خطر بیندازد.

شهردار اصفهان با اشاره به اين كه روزانه در شهر اصفهان هزار تن زباله تر تولید و طي فرآیندي تفکیک و به کود آلي تبدیل می شود، اذعان داشت: همه باید با احساس مسوولیت از این حجم زباله ها گذر کرده و به صورت هماهنگ آن را از مبدأ تفکیک کنیم.

نوروزي دغدغه هاي شهرداري اصفهان در حوزه محيط زيست را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال در هفته درختکاري 80 هزار اصله نهال مقاوم در برابر كم آبي بين شهروندان توزيع شد. همچنين در منطقه 7 بوستاني احداث شد كه در آن هيچ گونه چمني به کار نرفته بود بلکه درختان مقاوم به کم آبي در آن غرس شد چراکه در شرايط فعلي و خشكسالي بايد گونه هايي انتخاب شود كه به جاي اين كه هر روز به آب نياز داشته باشند، هر ۱۰ روز یک‌بار نیاز به آبیاری داشته و صرفه جويي در مصرف آب را تا چندين برابر افزايش دهند.

شهردار اصفهان اضافه كرد: با همراهمي و مشاركت همه شهروندان و حاميان محيط زيست، شاهد شهري آباد، سرسبز و شاداب بوده و مي توان اقدامات مناسبي براي محيط زيست بهتر شهر انجام داد.

فرهنگ محیط زیست سالم نهادينه شود

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان نيز در ادامه این همایش افزود: در حال حاضر 80 درصد پسماند خانگی شهر اصفهان با استفاده از روش کمپوست احیا می شود، اما روش هايي مانند کمپوست برخلاف انتظار آن قدر که بايد مفید به فایده نیست.

سید رحمان دانیالی با بیان اینکه به اشتغال زایی در عرصه های مختلف محیط زیست توجه نشده است، افزود: مدیریت پسماند ویژه، یک فعالیت جدید و  اشتغال زا است اما علی رغم انجام مطالعات اولیه، در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

وي ادامه داد: در حوزه پسماندهای پزشکی اقدامات خوبی رخ داده اما به نسبت توسعه های صنعتی و آلودگی های زیست محیطی همچنان شاهد تولید پسماندهاي مختلف به ویژه در حوزه پزشکی هستیم.

دانیالی با بیان اینکه اگر همه شهروندان در هر سن و مقطعی از محیط زیست مراقبت کنند به طور حتم اتفاقات خوبی برای شهر رقم می خورد، خاطرنشان کرد: با حضور ورزشکاران، هنرمندان و ... باید برای نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست سالم در بین شهروندان گام برداشت.

10 درصد پسماند شهر اصفهان از مبدأ تفکیک می شود

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نيز در ادامه این همایش اظهارکرد: مدیریت پسماند شهر اصفهان از سالها پیش در کشور پیشرو و پیشتاز بوده و این به خاطر فرهنگ بالای مردم اصفهان و دقتی است که بر روی موضوع پسماند دارند.

امیر حسین کمیلی با بیان این که 10 درصد پسماند شهر اصفهان از مبدأ تفکیک می شود که این میزان در کشور بی سابقه است، افزود: حدود هزار تن پسماند تر در کارخانه کود آلی تحویل گرفته می شود؛ سپس در خطوط پردازش، اقلام قابل بازیافت جداسازی شده و بخش آلی آن به کود آلی تبديل مي شود.

وی با بیان این که از ۶۰۰ تن مواد آلی که هر روز در زباله‌های اصفهان وجود دارد، می‌توان تا 9 مگاوات برق تولید کرد، اضافه کرد: این ميزان، معادل برق تولیدی حاصل از دستگاه هاي زباله‌سوز است با این تفاوت که آلودگی‌ دستگاه‌های زباله سوز را نداشته، نیاز به آب ندارد و علاوه بر آن موادی که بعد از تجزیه در این مخازن باقی می‌ماند، به عنوان کود قابل استفاده خواهد بود. 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداري اصفهان با بیان اینکه اصفهان 1400 شهر بدون دفن پسماند در نظر گرفته شده، ادامه داد: امسال سازمان شهرداری ها، مجلس و سازمان محیط زیست کشور به موضوع پسماند توجه ویژه ای داشته و مجلس معافیت مالی عملکرد سرمایه گذاران در زمینه پسماند را در نظر گرفته تا از بخش خصوصی حمایت کند. 

وی با اشاره به این که فرآيند توليد کود کمپوستی در حال حاضر هوازي است و قرار است به صورت بی هوازی انجام شود، بيان داشت: در اين صورت زمان مورد نياز براي تهیه کود کمپوست از چند ماه به یک ماه کاهش می یابد. 

وي ادامه داد: در بخش غیر آلی پسماندها (موادی که فاسد شدنی نیستند)، اصطلاحی تحت عنوان RDF در جهان وجود دارد که به معنی سوخت مشتق شده از پسماند است. بدين معنا که می‌توان از این مواد، سوختی تولید کرد که در بعضی کارخانجات از جمله صنایع سیمان جایگزین مصرف گاز طبیعی باشد. در واقع با روش هضم بی‌هوازی، بخش آلی پسماندها و با روش تولید سوخت مشتق شده از پسماند، بخش غیرآلی پسماندها مدیریت می‌شود.

119 ميليارد تومان هزينه نظافت سالانه شهر

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه این همایش آگاه سازی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش و تفکیک پسماند را امري بسيار مهم خواند و افزود: تاکنون اقدامات خوبی در زمینه پسماند از مبدأ انجام شده و در حال حاضر آنالیز فیزیکی پسماند شهر در حال انجام است.

غلامرضا ساکتی با اشاره به این که سرانه توليد پسماند شهر اصفهان 526 گرم و استاندارد آن در شهرهای پیشرفته دنیا 350 گرم است، تصریح کرد: این در حالی است که این آمار در کل کشور 750 گرم بوده و در این زمینه لازم است فرهنگ سازی و تفکیک پسماند به صورت جدی در برنامه های آموزشی قرار گیرد. 

وی با بیان این که در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان ۱۵ پیمانکار در بخش نظافت، رفت و روب معابر و حمل زباله فعال هستند که اين فعاليت ها به صورت روزانه 221 میلیون تومان هزینه براي نظافت شهر در پي دارد، اظهار کرد: در سال جاری هزینه نظافت و پاکیزگی شهر اصفهان با انجام اموری همچون خدمات نظافت، رفت و روب معابر و حمل زباله در مناطق ۱۵ گانه، 119 میلیارد تومان بوده است. 

ريیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه روزانه حدود یک هزار تن حمل زباله در شهر اصفهان انجام می شود، گفت: بیش از ۴۵ میلیون مترمربع از معابر شهر اصفهان به صورت دستی و مکانیزه نظافت می شود.

وی تأکید کرد: لازم است با برنامه ریزی دقیق و جامع و با کمک شهروندان و فعالان محیط زیست، هزینه های نظافت شهر را کاهش دهیم.

تصويب 4 طرح زيست محيطي در شوراي شهر 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نيز در ادامه این همایش با تأکید بر این که امروزه حاکمیت در حوزه محیط زیست نمی تواند به تنهایی  مشکلات را رفع کند و نیاز به مشارکت همگانی وجود دارد اذعان داشت: شورای پنجم تا کنون چهار طرح زیست محیطی را به تصویب رسانده است.

مهدی مقدری اين طرح ها را شامل تبدیل اصفهان به شهر خورشیدی، اکوسیستم کارآفرینی، توسعه صنایع خلاق و ممنوعیت بطری آب در مجموعه شهرداری و شورا عنوان کرد و افزود: اگر فعالان محیط زیست طرحی در این حوزه در نظر دارند ارايه دهند تا در شوراي شهر بررسي و به برنامه تبديل شود.  

وی یادآور شد: در بودجه 97 ردیف بودجه ۴۰ میلیارد تومانی برای پروژه زباله سوز و ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ساخت مشارکتی کارخانه آر. دی. اف در نظر گرفته شده تا سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سایت سجزی در نظر گرفته شده است. اظهارکرد: ۱۵ میلیارد تومان هم برای ساخت کارخانه زباله سوز بیمارستانی پیش بینی شده که این پروژه برای نخستین بار در ایران به منظور بهبود کیفیت هوای شهر اجرا خواهد شد. 

این عضو شورا اظهار امیدواری کرد: با مشارکت همگانی به خصوص سازمان هاي مردم نهاد، اصفهانی بدون زباله را برای آینده بسازیم.

تقدير کاوه مدني از مجموعه مديريت شهري اصفهان

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نيز گفت: هویت شهر اصفهان به آب وابسته است، اما متأسفانه به دلیل بی توجهی به برخی از مسائل، زاینده رود اکنون "مرده رود" است.

کاوه مدنی با بیان اینکه اصفهان بی زباله شعار نیست و این مهم محقق شدنی است، افزود: اصفهان افتخارات تاریخی زیادی کسب کرده و به طور حتم می تواند افتخارات دیگری نیز کسب کند. این شهر بزرگ می تواند محل آموزش باشد به گونه ای که گردشگر به خود اجازه ندهد به حریم محیط زیست تجاوز کند.

وي با بیان اینکه بايد در مقابل اشتباهات محيط زيستي مردم واکنش نشان دهيم، بيان داشت: باید از پلاستیک که دشمن محیط زیست است صرف نظر کنیم، طرح استفاده از پک‌های غیرپلاستیکی در بازارهای کوثر اجرا و خوشبختانه در کشور زبانزد شد. اين موضوع نشان مي دهد که اصفهان می‌تواند آموزش های لازم را در حوزه محیط زیست به کشور ارايه دهد.

مدنی با بیان اینکه برخی باور دارند نباید به دلیل کم آبی سبزه کاشت کنند و به جای آن باید درخت کاشته شود، گفت: باید در نظر داشت که درخت بیشتر از سبزه آب مصرف می‌کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر افراد روزی یک زباله از روی زمین بردارند به طور حتم به خود و دیگران اجازه نمی دهند حتی کوچکترین زباله را در شهر بریزند، افزود: همان گونه که برخی از قوانین رانندگی مانند بستن کمربند خودرو در بین افراد نهادینه شد، پاکیزگی محیط زیست و اصفهان بدون زباله نيز مي تواند در بین افراد نهادینه شود و اصفهان بي زباله هم يک شعار نخواهد بود.

در ادامه اين همايش، کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با اهداي لوح از مديريت شهري اصفهان براي تهیه طرح "ممنوعیت استفاده از بطری آب در جلسات شورای شهر، شهرداری و سازمانهای وابسته" در همایش اصفهان بی زباله تقدير و اين لوح را به نمایندگان شورای شهر اصفهان تقديم کرد. در اين همايش همچنين از ربات تلگرامی پویش "پیمان برای زمین" با حضور حسن اکلیلی هنرمند اصفهانی و مسعود صرامي کارآفرين و مديرعامل شهرک سلامت، رونمایی شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار