کد خبر: 899235
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
توصيه هاي پليس به نوجوانان و جوانان
از حمل مواد محترقه و منفجره در جيب هايتان اجتناب کنيد. بسياري از کودکان به دور از چشم والدين مواد را خريداري و در جيب، کيف و يا کمد نگهداري مي کنند که به علت درجه حرارت بزودي مشتعل و خسارات جاني و مالي فراواني را ببارمي آورند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، تماشاچيان ناظرين بيگناه معمولا در خطر اصابت ترکش هاي ترقه ها و مواد منفجره هستند . سعي کنيد در تير رس ترکش ها نباشيد و هيچگاه اين مواد را به سمت افراد ديگر پرت نکنيد.

از پرتاب فشفشه، موشک و ساير مواد آتش زا روي شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداري کنيد.

از آتش زدن لاستيک، هيزم و کارتن خالي در واحدهاي مسکوني يا در معابر، کوچه و خيابان خودداري کنيد؛ چرا که ضمن آلودگي شديد هوا، ساير خطرات را هم در بر دارد.

آتش بازي در نزديکي پمپ بنزين ها، وسايل نقليه که حامل بنزين و مواد سوختي هستند، در صورت کمترين نشت از وسايل نقليه، و حتي در شرايط عادي اين وسايل را به بمبي تبديل مي کند که ماشه انفجار آن کشيده شده باشد.

از مواد محترقه و منفجره و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنيد.

هرگز مواد سوختني و ترقه را در مقادير کم يا انبوه در منزل نگهداري نکنيد.

از حمل مواد محترقه و منفجره در جيب هايتان اجتناب کنيد. بسياري از کودکان به دور از چشم والدين مواد را خريداري و در جيب، کيف و يا کمد نگهداري مي کنند که به علت درجه حرارت بزودي مشتعل و خسارات جاني و مالي فراواني را ببارمي آورند.

-از انداختن مواد تحت فشار( مانند کپسولها ، اسپري حشره کش و ....) و وسايل شيشه اي (مانند شيشه آب، ... ) و قوطي هاي فلزي (مانند قوطي هاي اسپري و کنسرو ) به درون آتش جدا بپرهيزيد؛ زيرا به علت دارا بودن خاصيت انفجاري، ذرات آن پرتاب و وارد چشم مي شود.

در صورت بروز هر گونه حريق يا حادثه، ضمن حفظ خونسردي در اسرع وقت با شماره تلفن 125 ستاد فرماندهي آتش نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشاني دقيق اطلاع دهيد.

سخني با والدين :

-1والدين ومسئولان واحد‌هاي آموزشي بايد با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازي با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند.

-2 به محض مشاهده خريد و فروش مواد محترقه به هر شکل سريعا ماموران نيروي انتظامي‌ را در جريان قرار دهيد.

-3 کبريت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهيد که با آتش زدن بته و هيزم و امثال اينها در محيط خانه يا پارکينگ براي جان خود و ديگران مخاطره ايجاد کنند.

-4 معمولا کودکان خود زشتي آتش بازي را به دليل خطرات آن درک مي‌کنند و به همين دليل اغلب کبريت و ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غير قابل ديد مثل انباري، زيرزمين يا در داخل کمد و کيف و وسايل شخصي خود مخفي مي‌کنند که اين امر از عوامل اصلي بروز حريق و حادثه است، بنابراين بايد كنترل بيشتري را اعمال نماييد.

-5 کودکان در صورت عدم دسترسي به کبريت و مواد آتش‌زا در منزل جهت تهيه مواد محترقه به فروشگاه‌هاي رنگ و مواد شيميايي و داروخانه‌ها مراجعه مي‌کنند لذا به فروشندگان اين قبيل مواد توصيه مي‌شود که اکيداً از فروش مواد پیش نیاز ساخت ترقه هستند به کودکان و نوجوانان خودداري کنند.

-6 در صورت بروز هرگونه حريق و حادثه خونسردي خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حريق سريعاً افراد مسن و کودکان و ديگر افراد را از محل حريق به جاي امن انتقال داده و سريعا با تلفن 125 آتش‌نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشاني دقيق و نوع حادثه به ستاد فرماندهي آتش نشاني اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حريق نهايت همکاري را با آنان انجام دهند.

 -7والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی نمايند. کودکان به هيچ عنوان شخصاَ نبايد از مواد آتش بازي و محترقه استفاده نمايند.

 8-مواد آتش بازي (محترقه و انفجاري) کم خطر را از محل هايي که مطمئن هستند خريداري کنيد. اين مواد را از دست فروش ها تهيه نکنيد

10-مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهيد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر