کد خبر: 899234
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
چهارشنبه سوری و خطرات آن

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، ایران اسلامي ما، با تاريخي كهن و گذشته اي سرشار از فراز و نشيب ، گنجينه ارزشمندي از فرهنگ و تمدن را در سينه ستبر خود حفظ كرده و داراي آداب ، رسوم و سنت هاي متعدد و متنوعي است كه هيچكدام از آنها تقريباً منافاتي با اسلام نداشته و اسلام نيز سنت هاي پسنديده كشور ما مورد تاييد و تحسين قرار داده است.

يكي از اين سنت هاي پسنديده نوروز است كه در آن مردم با آيين خاصي به استقبال آغاز بهار رفته و به جشن و سرور مي پردازند و به اين بهانه به ديد و بازديد اقوام و آشنايان مي روند كه اسلام هم مخصوصاً از آن با عنوان صله رحم ياد كرده و اين رسم را به عنوان يكي از رسوم پسنديده به مسلمانان ديگر سفارش نموده است.

اما متاسفانه به مرور زمان و براثر رسوخ فرهنگ هاي مختلف در فرهنگ ديرين ما و سوء استفاده دشمنان براي تخريب فرهنگ و هويت اصيل ايراني ، همه ساله شاهد حوادث ناگوار در آخرین چهارشنبه سال و ورود به سال جدید براثر ناآگاهی جوانان و نوجوانان در استفاده از ترقه ها و مواد محترقه دست ساز هستیم كه هیچ ارتباطی به سنت و آيين ملي ما ندارد.

در آداب و رسوم كهن ما ، در شب چهارشنبه آخر سال هيچ كس موجب آزار ديگري نمي شد ، زبان هيچ كودكي از ترس بند نمي آمد ، جان هيچ بيماري به خطر نمي افتاد ، هيچ زن بارداري از ترس، جنينش سقط نمي شد ، هيچ چشمي بي فروغ و هيچ عضوي قطع نمي شد و هيچ پدر و مادري داغ فرزند دلبندش را نمي ديد .

مردمان قدیم در چهارشنبه آخر سال شادي مي كردند ، اما اكنون لذت شادي و هيجان اين شب ، با ترس ، دلهره ، اندوه و حسرت در آميخته است ، موضوعي كه نه در دين ما جايگاهي دارد و نه شايسته فرهنگ كهن ايراني ماست و در يك جمله اين موضوع با عزت و سربلندي ملت ما در تضاد است .

نگاهي به حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال، سال هاي گذشته نشان مي دهد كه علي رغم اقدامات پيشگيرانه پليسي و برخورد هاي انتظامي و قضايي با توزيع كنندگان و عاملان خريد و فروش مواد محترقه و آتش زا و علي رغم كاهش هاي محسوس در اين زمينه اما باز كودكان و نوجوانان و جوانان براي تخليه هيجانات خود به سراغ اين گونه اقلام رفته و نه تنها جان خود را به خطر مي اندازند بلكه صدمات جبران ناپذيري را براي ديگران وارد مي كنند.

در اين باره نياز است تا بزرگان جامعه ما، مدیران و مربیان مدارس و والدين فرزندان بيشتر مراقب بوده و با آموزش و آگاهسازي و كنترل هيجانات جوانان از وقوع اتفاقات ناگوار براي آنان پيشگيري كنند زيرا كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و اگر امروز نتوانيم هيجانات فرزندانمان را مديريت كنيم فردا با یک عمر پشيماني مواجه خواهيم شد كه هيچ سودي ندارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر