کد خبر: 899201
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

گزارش جدید مؤسسه صلح «‌سیپری‌» امریکا نشان می‌دهد كه امریکا بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان است که نیمی از تسلیحات را به عربستان سعودی می‌فروشد در حالی كه ایران حتی در لیست 40 وارد كننده تسلیحاتی جهان نیز قرار ندارد.
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) روز دو‌‌‌شنبه 21 اسفند تازه‌‌‌‌ترین گزارش خود را در مورد میزان خرید و فروش تسلیحات در جهان منتشر کرد. در این گزارش خرید و فروش تسلیحات در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بررسی شده است. روزنامه گاردین ضمن اشاره به گزارش مرکز تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) نوشت، صادرات جهانی تسلیحات از سال 2013 تا 2017 در مقایسه با 5 سال قبل از آن 10درصد افزایش یافت که ادامه روند صعودی دو دهه گذشته بوده است. علت این افزایش به‌ ویژه صادارت تسلیحات بیشتر به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بوده است. طبق گزارش مؤسسه سیپری، ایالات متحده امریکا ۳۴ درصد از بازار تسلیحات را در دست دارد و با این حساب بزرگ‌ترین فروشنده و صادرکننده تسلیحات در جهان است. امریکا در طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میزان فروش تسلیحات خود را در مقایسه با پنج سال پیش از آن ۲۵ درصد افزایش داده و مجموعا به ۹۸ کشور جهان سلاح فروخته و صادر کرده است. به گفته‌ خانم اوده فلوران، مدیر بخش تحقیقات درباره هزینه‌های تسلیحاتی در مؤسسه سیپری، «‌این قرارداد‌‌‌ها و همچنین قراردادهای تسلیحاتی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ منعقد کرده، سبب خواهد شد که امریکا در سال‌های آینده نیز همچنان بزرگ‌ترین فروشنده‌ تسلیحات باقی بماند.» روسیه‌، فرانسه و آلمان به ترتیب بزگ‌‌‌‌ترین فروشنده تسلیحات پس از امریکا هستند. میزان صادرات تسلیحات آلمان به خاورمیانه در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با پنج سال پیش از آن دو برابر شده است. کشور هند همچنان با سهمی ۱۲ درصدی از کل بازار تسلیحات، بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان است و عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان و عمده‌‌‌‌ترین مشتری تسلیحات امریکایی است. اصلی‌‌‌‌ترین منابع واردات تسلیحات برای کشورهای خاورمیانه، امریکا،‌ انگلیس و فرانسه بودند و عربستان، مصر و امارات بیشترین تسلیحات را وارد کرده‌اند. از این میان، انگلیس نیمی از تسلیحات خود را به عربستان سعودی صادر می‌کند و فروش تسلیحاتش 225درصد افزایش داشته است و بر اساس گزارش سیپری، عربستان سعودی این تسلیحات وارداتی را در عملیات نظامی خصوصاً در یمن به کار می‌گیرد. بر اساس گفته پیتر وزمن،‌ محقق ارشد مؤسسه سیپری، امریکا و اروپا اصلی‌‌‌‌ترین صادرکنندگان تسلیحات به منطقه خاورمیانه هستند و 98 درصد از تسلیحات وارد شده توسط عربستان را تأمین می‌کنند. در مقابل ایران که رقیب عربستان سعودی و حامی دولت سوریه است، حتی در لیست 40واردکننده بزرگ تسلیحات جهان هم قرار ندارد و تنها یک درصد از تسلیحات در منطقه خاورمیانه را وارد می‌کند. ایران که در لیست تحریم‌های تسلیحاتی جهانی است بسیار کمتر از آنچه همسایگان عربش برای واردات تسلیحات خرج می‌کنند، هزینه کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
بله به لطف تنش هائیکه صهیونیست ها و جهانخواران روس و آمریکا در منطقه پخمه و نفت خیز خاورمیانه و بین مسلمانان راه انداخته اند این کشورهای پخمه همه تسلیحات جهان را در این منطقه باید آزمایش بکنند و هست و نیستشان را باید برای خرید اسلحه هزینه بکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار