کد خبر: 899186
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پيگيري‌هاي رسانه‌اي به نتيجه رسيد
يكي از حساس‌ترين لحظاتي كه بي‌ترديد تنها يك زن، يك زن را درك مي‌كند هنگامه حوادث و مصدوميت‌هاست، اما با تمام اينها اورژانس كشور براي چنين مواقعي هيچ تدبيري نينديشيده و...
زهرا چيذري

يكي از حساس‌ترين لحظاتي كه بي‌ترديد تنها يك زن، يك زن را درك مي‌كند هنگامه حوادث و مصدوميت‌هاست، اما با تمام اينها اورژانس كشور براي چنين مواقعي هيچ تدبيري نينديشيده و تمام تكنيسين‌هاي اورژانس مرد هستند؛‌ موضوعي كه چندي پيش از سوي روزنامه «جوان» نيز پيگيري شد و طي گزارشي تحت عنوان «‌اورژانس كشور تكنيسين زن ندارد» به بررسي ابعاد مختلف اين موضوع پرداخته شد. حالا اما پيگيري‌هاي رسانه‌اي نتيجه داده است و روز گذشته وزير بهداشت در مراسم افتتاح 115پروژه اورژانس كشور از ورود تكنيسين‌هاي خانم به اورژانس از سال آينده خبر داد.
انگار خداوند آرامش را در نهاد زنان به وديعه گذاشته است، به همين خاطر هم تنها ديدن چهره مادرانمان برايمان آرامبخش است و شنيدن نواي آسماني‌شان تسكين‌دهنده تمام دردها. اغلب پرستاران و معلمان دوره دبستان نيز همگي خانم هستند. بديهي است در شرايط خاص و اضطراري يك حادثه و بروز مصدوميت براي خانم‌ها حضور يك تكنيسين زن به همراه تيم اورژانس مي‌تواند در تسكين و آرامش بخشيدن به مصدومان كودك و زن بسيار نتيجه‌بخش باشد. با تمام اينها طي سال‌ها فعاليت اورژانس كشور از سال 54 تاكنون حتي يك تكنيسين زن هم در ميان كادر آنها جا نداشت و اين روند در دوران پس از انقلاب هم پي گرفته شد. حالا اضافه شدن بانوان به كادر اورژانس از سال آينده خبر خوشي است كه مي‌تواند از تبعات روحي مصدومان خانم و كودكان كم كند.

كمبودي تاريخي

فقدان نيروي خانم در اورژانس يكي از نواقصي است كه طي اين سال‌ها هرازچندگاهي از سوي نمايندگان مجلس و صاحبنظران مطرح و دوباره در ميان تيترهاي خبري گم مي‌شود. سال‌ها پيش هم نمايندگان مردم در قالب تذكراتي به وزارت بهداشت خواستار توجه به اين موضوع شده بودند. چندي پيش رئيس سازمان اورژانس كشور هم در كنار مشكل كلي كمبود نيروهاي اورژانس به آن اشاره كرده و گفته بود: يكي از مشكلاتي كه به جد در اورژانس وجود دارد، نبود تكنيسين خانم است و مجلس شوراي اسلامي بايد به ما در زمينه دريافت مجوز جذب تعدادي تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي و پرستار خانم كمك كند.
پيرحسين كوليوند تصريح كرده بود: ‌به‎عنوان يك كشور مسلمان تاكنون موفق به تربيت تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي نشده‌ايم. مانع جذب تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي زن، مجوز استخدام و تربيت نيرو به تأمين نكردن منابع مالي برمي‌گردد كه اميدواريم كمك شود تا اين موانع برطرف شود. همان زمان جمال سوسفي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به درخواست سرپرست اورژانس كشور براي همكاري مجلس در جهت تسهيل روند دريافت مجوز جذب تعدادي تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي و پرستار زن به منظور فعاليت در اين مركز اينگونه توضيح داد: اگر سازمان اورژانس كشور با موانع قانوني براي جذب نيروي زن مواجه بوده و وزارت بهداشت مجوزهاي لازم را در اين خصوص دريافت نكرده است، بايد اين مطالبه خود را در قالب لايحه‌اي از سوي دولت به مجلس ارسال كند تا نمايندگان بتوانند با تصويب يا اصلاح قانون به رفع مشكلات اين بخش بپردازند.

زنان در اورژانس

حالا گويا موانع رفع شده و اين مشكل قرار است تا حدودي برطرف شود. دكتر سيدحسن هاشمي در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵پروژه اورژانس پيش بيمارستاني گفت: امروز آقاي دكتركوليوند خبر خوشي را به ما داد كه در سال آينده شاهد حضور بانوان در اورژانس به عنوان تكنيسين و با لباس اورژانس خواهيم بود و اميدوارم اين موضوع هرچه زودتر انجام شود. وي با ابراز خوشحالي از به‌كارگيري خانم‌ها در سازمان اورژانس كشور تأكيد كرد: ‌تكنيسين‌هاي خانم اورژانس حتماً رقيب خوبي براي آقايان تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي مي‌شوند. هاشمي همچنين خاطر نشان كرد: ‌حتماً نيروهاي تكنيسين فوريت‌هاي پزشكي بايد براي ديدن فعاليت‌هاي اورژانس كشورهاي موفق جهان به اين كشورها اعزام شوند تا تجربه و علم نيروي اورژانس افزايش يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار