کد خبر: 899163
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
باج‌هاي گسترده غرب از رژيم آل‌سعود به بهانه مبارزه با ايران
«عربستان را در مقابل ايران بسازيد» اين پيشنهاد يكي از روزنامه‌نگاران برجسته امريكايي به دولت دونالد ترامپ براي به چالش كشاندن اقتدار جمهوري اسلامي ايران و تضعيف محور مقاومت در منطقه غرب آسياست.

بدون ترديد منظور توماس فريدمن از ساختن عربستان تنها حمايت سياست و ديپلماتيك نيست كمااينكه پيش از اين نيز كشورهاي غربي با طرح‌هاي مدون و مختلفي تلاش كرده‌اند با حمايت نظامي، سياسي و تسليحاتي از كشورهاي منطقه و ازجمله عربستان سعودي از الگو شدن جمهوري اسلامي ايران جلوگيري کنند و مانع از استيلاي گفتماني كشورمان در منطقه شوند.
از روز شكل‌گيري انقلاب اسلامي ايران تاكنون عربستان با صرف هزينه‌هاي ميلياردي هر ساله و لشكركشي‌هاي نيابتي به ساير كشورها تلاش كرده ضمن معرفي كردن خود به عنوان محور معنوي و رهبر جهان اسلام از نشر و ترويج گفتمان انقلاب اسلامي كشورمان جلوگيري و وهابيت را به عنوان الگوي بي‌بديل مسلمانان معرفي كند.
عربستان براي رسيدن به چنين هدفي بارها دست نياز را به سوي مقامات ارشد غربي دراز كرده و تا جايي پيش رفته كه به گفته جان كري وزير پيشين وزارت خارجه امريكا ملتمسانه خواهان حمله نظامي امريكا به ايران نيز شده است يا در جاي ديگري با حمايت‌هاي مالي و اقتصادي از گروه‌هاي تروريستي نظير داعش تلاش كرده ضمن فروپاشي حكومت بشار اسد، محور مقاومت را تضعيف و زمينه ناامن كردن مرزهاي كشورمان را بسترسازي كند.
آل‌سعود در سطح ديگري از دشمني‌ها با همكاري مراكز جاسوسي غربي تلاش مي‌كند ناامني‌هاي خارج از مرزهاي كشور را به داخل شهرهاي ايران انتقال دهد به طوري كه اسناد متقن ردپاي سعودي را در غائله دي ماه امسال نيز نشان مي‌دهد.
همه تلاش‌هاي متنوع عربستان در حالي جهت مقابله با جمهوري اسلامي ايران طي 40 سال گذشته شكل گرفته كه امريكايي‌ها نيز در تشديد عطش عربستان براي تحديد قدرت ايران نقش محوري را داشته‌اند چراكه آنها نيز منافع مشتركي با آل‌سعود جهت تضعيف ايران در منطقه غرب آسيا داشته‌اند و سالانه هزينه‌هاي فراوان اقتصادي و سياسي را براي رسيدن به چنين هدفي صرف مي‌كنند. گفتمان انقلاب اسلامي و جهت‌گيري و رويكرد نظام اسلامي منافع غربي‌ها و به ويژه امريكايي‌ها را به خطر انداخته و بسياري از طرح‌هاي مشترك ميان محور غربي - عربي را با شكست روبه‌رو ساخته است كه از جمله آخرين آن تقويت روزافزون گروه‌هاي مردمي مانند حزب‌الله يا انصارالله و حشدالشعبي و شكست گروه‌هاي تروريستي مانند داعش است. حال غربي‌ها همچنان اميدوار هستند باج‌هاي گسترده‌تري از رژيم آل‌سعود به بهانه مبارزه با ايران بگیرند و آنها را براي دشمني منطقه‌اي با ايران پيشقراول كنند.

عربستان را در مقابل ايران بسازيد

توماس فريدمن، روزنامه‌نگار سرشناس امريكايي طي يادداشتي در روزنامه نيويورك‌تايمز به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا توصيه‌هايي مي‌كند: «به زودي ملك سلمان، زمام قدرت را به محمد بن سلمان تحويل خواهد داد؛ كسي كه از قبل هم، حاكم فعلي است. بن سلمان نه يك دموكرات است و نه علاقه‌اي به ترويج دموكراسي دارد. بيشترين چيزي كه ما مي‌توانيم از او توقع داشته باشيم، نوسازي ساختار اجتماعي- ديني و اقتصادي عربستان است اما با توجه به اينكه چگونه اين كشور به دليل سال‌ها اصلاحات موقت دچار كساد شده، اين (اقدامات بن‌سلمان) عميقاً مهم هستند.»
وي با تأكيد بر اينكه «رغبت‌هاي بد او را مهار و رغبت‌هاي خوب او را پرورش می‌دهد»، مي‌نويسد: «او (بن سلمان) نمي‌تواند اصلاحات اقتصادي‌اش را بدون سرمايه‌گذاران جهاني به دست آورد... او خوي خشني دارد. اغلب وزراي او مي‌ترسند وی را به چالش بكشند يا به او نصيحت صادقانه بدهند.»
فريدمن با بيان اینکه برخي از اتفاقات مي‌توانند اصلاحات بن‌سلمان را تضعيف كنند، ادامه مي‌دهد: «ما نياز داريم تا با مشورت عاقلانه، با او به طور منظم درباره همه اين مسائل تعامل كنيم اما ركس تيلرسون در رياض مورد احترام نيست. ما هيچ دستيار دائمي وزير خارجه براي امور خاور نزديك نداريم. ما هيچ سفيري نداريم. شما ديوانه‌ايد؟ شما نياز داريد تا جيمز بيكر يا ديوید پترائوس را به عنوان فرستاده ويژه به خليج (فارس) منصوب كنيد؛ فردي كه بتواند به بن سلمان كمك كند و مسئله يمن را حل كند، نزاع‌ها با همسايگان را خاتمه دهد و تمام انرژي‌اش را بر ساختن عربستان متمركز كند؛ عربستاني كه در داخل شكوفا شده و توسط همسايگانش تحسين مي‌شود. اين بهترين خاكريز در برابر توسعه‌طلبي ايران است.»
وي همچنين اشاره مي‌كند: «اگر بن سلمان، ايران را در همه جهت تعقيب كند، تهران، قدرت او را تضعيف خواهد كرد. اين تضعيف به تدريج اتفاق خواهد افتاد. ما نياز داريم تا به طور منظم در كنار گوش او باشيم... اگر فكر مي‌كنيد كه فقط با تشويق موضع ضد ايراني و اصلاحات ديني‌اش، همه چيز به خوبي پیش خواهد رفت، اشتباه مي‌كنيد.»

توسعه همكاري با هدف باج‌گيري

انگليسي‌ها نيز با دعوت از بن سلمان در هفته اخير تلاش كردند ضمن باج‌گيري چند صد ميلياردي از آل‌سعود، افزايش دشمني با ايران را همچنان اولويت مهم مقامات عربستاني براي استيلاي قدرت خود در منطقه غرب آسيا عنوان كنند.
به همين دليل بود كه لندن و رياض بعد از پايان سفر چند روزه بن سلمان به انگليس بيانيه مشتركي منتشر كردند كه محور اصلي آن دشمني با ايران و معرفي كردن كشورمان به عنوان برهم زننده ثبات و امنيت منطقه غرب آسيا بود!
انگليس و عربستان در بيانيه مورد اشاره ضمن توافق بر ادامه همكاري عميق در خصوص امنيت بين‌المللي، ايران را به دخالت در امور كشورهاي منطقه خاورميانه متهم کردند و از كشورمان خواستند به اصل حسن همجواري و عدم دخالت در امور داخلي كشورها توجه و در راستاي قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل حركت كند. اين بيانيه در ادامه لحن تهديدي خود عليه جمهوري اسلامي ايران اين درخواست را مطرح مي‌كند كه ايران بايد گام‌هايی ملموس بردارد و فرآيند اعتمادسازي و حل اختلافات خود با همسايگان را با استفاده از ابزارهاي مسالمت‌آميز در دستور كار خود قرار دهد. اين دو كشور درباره يمن نيز با طرح اين ادعا كه به دنبال دستيابي به راه حل سياسي جهت پايان دادن به بحران چند ساله اين كشور هستند، تأكيد كردند كه هر راه حلي سياسي بايد به تهديد‌هاي امنيتي عليه عربستان و كشورهاي منطقه پايان دهد و جالب اينكه در ادامه ايران و حزب‌الله را به حضور در يمن متهم می‌کنند و خواستار خروج نيروهاي ايران و حزب‌الله از اين كشور می‌شوند!
در انتهاي اين بيانيه نيز از نقش ثبات‌زايي حزب‌الله در منطقه و لبنان انتقاد و خواهان خلع سلاح اين گروه مردمي مي‌شوند.

ادعاهايي كه با مستندات همخواني ندارد

ادعاهاي مورد اشاره انگليس و عربستان در اين بيانيه كه بارها و با ادبيات مختلف از سوي سایر مقامات غربي و منطقه‌اي تكرار شده در حالي است كه مركز تحقيقات صلح استكهلم گزارش مي‌دهد امريكا و اروپا بزرگ‌ترين صادر كننده سلاح به خاورميانه و عربستان بوده‌اند. روزنامه گاردين در همين باره مي‌نويسد، امريكا بزرگ‌ترين صادركننده تسليحات در جهان است كه نيمي از آن را به عربستان سعودي مي‌فروشد كه در جنگ يمن استفاده مي‌شود.
در ادامه اين گزارش مي‌آيد، انگليس نيمي از تسليحات خود را به عربستان صادر مي‌كند و رياض اين تسليحات وارداتي را در عمليات نظامي خصوصاً در يمن به كار مي‌گيرد.
پيتر وزمن محقق ارشد مؤسسه سيپري مي‌گويد: امريكا و اروپا اصلي‌ترين صادركنندگان تسليحات به منطقه خاورميانه هستند و 98 درصد از تسليحات وارد شده توسط عربستان را تأمين مي‌كنند و نكته جالب اينكه بر پايه مستنداتي كه اين گزارش ارائه مي‌دهد، ايران به عنوان رقيب جدي عربستان حتي در ليست 40 واردكننده بزرگ تسليحات جهان هم قرار ندارد و تنها يك درصد از تسليحات در منطقه خاورميانه را وارد مي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار