کد خبر: 899139
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
به هر بهانه‌اي درخت بكاريم
فصل بهار پاورچين پاورچين وارد شهرها و خانه‌هاي‌مان مي‌شود. عطر دل‌انگيز بهار فضاي شهر را پر كرده است. در هر كوي و برزن اين روزها حرف از نو شدن فصل و رسيدن بهار است.

حسين گل‌محمدي

فصل بهار پاورچين پاورچين وارد شهرها و خانه‌هاي‌مان مي‌شود. عطر دل‌انگيز بهار فضاي شهر را پر كرده است. در هر كوي و برزن اين روزها حرف از نو شدن فصل و رسيدن بهار است. همه در جنب و جوش و تقلا هستند و هر كس به نوعي خود را براي استقبال از بهار آماده مي‌كند. زمين هم با نفسي تازه به استقبال بهار مي‌رود. در ميانه اين نو شدن و سبز شدن موضوع درختكاري هم روز به روز اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

حس شيرين زندگي در كاشت يك نهال
با كاشتن درخت در دل زمين تازه‌نفس، كمك بزرگي به شهر و كشور خود مي‌كنيم. آيا تا به حال با دست‌هاي خود نهالي را در زمين كاشته‌ايد؟ اگر اين كار را انجام داده‌ايد چه حس و حالي به شما دست داده است؟ بي‌ترديد حس شيرين زندگي يكي از همه آن حس‌هايي است كه انسان در آن لحظه تجربه مي‌كند. ديدن منظره‌ زيباي درختان و طبيعت به عنوان موهبتي الهي، نه تنها دل و جان انسان را صيقل مي‌دهد و آرامش را بر قلب او حاكم مي‌كند، بلكه فوايد بي‌شماري را براي بشر و ديگر موجودات زنده به همراه دارد كه اين امر ضرورت حفظ و نگهداري از نعمت‌هاي خداوندي را دوچندان مي‌كند. در ايران يك روز خاص براي درختكاري در نظر گرفته شده اما هر روز مي‌تواند روز درختكاري باشد. اگر هر كدام از ما ايراني‌ها به تعداد اعضاي خانواده خود نهال درختي را در زمين بكاريم و مراقب آن باشيم، محيط زندگي‌مان به يك طبيعت زيبا تبديل خواهيم كرد. البته بايد دست افراد سودجو را كه به جان درخت و جنگي و فضاي سبز مي‌افتند كوتاه كرد.
درختان به ما حيات هديه مي‌كنند
كشور ما سال‌هاست با مشكل آلودگي هوا، گرد و غبار و ريزگردهاي مهاجر دست و پنجه نرم مي‌كند. مشكلات زيست محيطي بزرگي كه شرايط زندگي را در بسياري از شهرهاي كشورمان، با مشكلات متعدد مواجه ساخته است. يكي از دلايل بروز اين مشكلات قطع درختان باغات و جنگل‌ها است. در واقع با قطع درختان، اكوسيستم را دچار مشكل كرده‌ايم. اگر دورتا دور تهران يا شهرهاي بزرگ، جنگل بود ديگر مشكل آلودگي هوا به اين شدت وجود نداشت. درختان با جذب آلودگي‌هاي ناشي از گازهاي نيتروژن، آمونياك، دي‌اكسيد گوگرد و اوزون و به دام انداختن آنها روي برگ‌هايشان نقش بسزايي در كاهش آلودگي‌ها دارند. هر ساله ۱۰۰ درخت بالغ 2/1 تن دي‌اكسيد كربن را از هوا مي‌گيرند، در نتيجه يك هكتار از درختان بالغ قادر به تأمين اكسيژن مورد نياز براي 18 نفر در طول يك سال است. علاوه بر اين درختان مي‌توانند در جلوگيري از فرسايش خاك كشاورزي و زمين هنگام وقوع سيل نقش مهمي داشته باشند.
درخت از خشكي هوا جلوگيري مي‌كند و با استفاده از ريشه‌هاي خود آب را از زمين به دست مي‌آورد و پس از رساندن آن به برگ‌ها ذرات آب را به صورت بخار وارد اتمسفر مي‌كند و اين‌گونه هوا را مرطوب مي‌سازد. در مكان‌هاي مرطوب فضاهاي سبز نيز به دليل اين ويژگي، درختان رشد مي‌كنند و سبب مي‌شوند انسان با ورود به چنين فضاهايي از لطافت موجود در هوا لذت ببرد. يكي ديگر از ويژگي‌هاي درخت اين است كه خاك را حفظ مي‌كند، اين موجود زنده و حيات‌بخش با ريشه دواندن در خاك و جذب رطوبت، مانع فرسايش آن در برابر عواملي همچون باد، گرما و سرما مي‌شود.
فرهنگ درختكاري را ترويج دهيم
براي حفظ اين نعمت الهي بايد فرهنگ درختكاري و افزايش درخت را در جامعه ترويج دهيم. به فرزندان خود از كودكي آموزش دهيم كه يك نهال كوچك و نحيف با مراقبت مناسب در آينده به يك درخت تنومند تبديل مي‌شود و در كاهش آلودگي محيط زندگي‌مان كمك بسياري مي‌كند. به آنها بياموزيم كه مي‌توانيم زير سايه درختان بنشينيم و از هواي سالم لذت ببريم. والدين با رفتار درست خود با طبيعت مي‌توانند الگوي خوبي براي فرزندان خود در حفظ و احياي طبيعت باشند. در كنار نقش والدين، مراكز آموزشي نيز در يادآوري نقش درختان و جنگل‌ها نقش مهمي دارند و بايد فرهنگ نگهداري از اين موهبت الهي را به آنها آموزش دهند.
گزارش‌هاي آماري حاكي است در صورت تداوم تخريب جنگل‌ها و قاچاق چوب تا 100 سال ديگر در ايران جنگلي وجود نخواهد داشت، پس براي جلوگيري از اين فاجعه بايد فرهنگ حفاظت از جنگل و كاشت درختان را هر چه بيشتر در جامعه رواج دهيم. همه ما در اين زمينه وظيفه داريم تا با پيروي از سنت‌هاي ديرينه و در زمانه‌اي كه به دليل تكنولوژي و افزايش آلودگي‌ها، بيش از پيش به كاشت و نگهداري از درختان نياز است، تلاش كنيم. بايد كوششي مضاعف براي حفظ و گسترش فضاهاي سبز انجام دهيم و فرزندان و آيندگان خود را به اين امر تشويق كنيم. كاشتن درخت را منوط به يك روز يا يك هفته ندانيم و در طول سال درخت بكاريم تا به سهم خود از فاجعه‌اي كه كشور را تهديد مي‌كند، جلوگيري كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر