کد خبر: 899118
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :
حیدری گفت: به دلیل پیچیدگی در بحث بیماری‌های غیرواگیر ؛کارگروه تشکیل شده است و بعد از تحقیقات مداخلات منطقی انجام خواهد شد؛ آلودگی هوا، تغذیه، عدم تحرک، سیگار و الکل از عوامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در خصوص کارگروه سلامت و امنیت غذایی، اظهار داشت: جلسات کارگروه سلامت در استان با ریاست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری با 40 نفر اعضای اصلی و در کشور با ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و کارگروهی بسیار ارزشمند است که اقدامات خوبی نیز انجام شده است ولی تا جایی که در شأن مردم است فاصله داریم که انتظار مردم هم در حوزه سلامت بیشتر است.

کمال حیدری گفت : آن‌چه در حوزه سلامت انجام می‌شود نماد ظرفیت 75 درصدی و همکاری بین بخشی در استان بوده که در دست بقیه دستگاه‌ها است؛ کارگروه بهداشت و درمان فعال‌تر شده، اما به کارگروه امنیت غذایی کمتر توجه شده است که می‌طلبد دستگاه‌های دیگر هم وارد عمل شده و اقدامات بیشتری انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال 95 حدود 169 جلسه در قالب 7 کارگروه در شهرستان‌ها تشکیل شده است، گفت: بر اساس مصوبات مشخص شده و به نتیجه رسیده شده پنج شهرستان اصفهان، فلاورجان، شهرضا، اردستان و لنجان در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

وی تصریح کرد: 169 جلسه کارگروه در شهرستان‌ها تشکیل شده است و 634 دستور کار دارد و هزار و 559 مصوبه داشتیم که هزار و 350 مورد به نتیجه رسیده است که نشان‌دهنده به نتیجه رسیدن بیش از 73 درصد مصوبات است؛ مصوبات هدف‌گذاری شده که ساماندهی شده و به حد اقناع برسد را تمام شده می‌دانیم.

حیدری در رابطه با ارتقای بهداشت محیط نیز مطرح کرد: سال 96 مبارزه با سالک که استان با آن درگیر است، ابلاغ پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ، آلودگی هوا که دغدغه مردم است و مدیریت همه‌جانبه سلامت با توجه به برنامه‌ریزی تحول سلامت یکی از بحث‌های اساسی بوده که در دستور کار استان قرار گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: نقشه جامع سلامت استان که قبلاً در کارگروه سلامت مصوب شده است شامل پنج موضوع است که بار بیماری در آن‌ها بیشتر است مثل قلب و عروق، سرطان، سلامت کودک و نوزاد، در این نقشه برنامه 15 ساله‌ای تدوین شده و در ذیل آن نیز 3 برنامه 5 ساله طراحی شده است که نقش همه دستگاه‌ها و سهم آن‌ها مشخص شده است که به صورت کمی این دستگاه‌ها چه کار باید بکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: سند ملی بیماری‌های غیرواگیر ابلاغ شده توسط وزاتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سند ملی تغذیه و برنامه پایش ملی گاز رادون جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده با سند جامع سلامت استان اصفهان تلفیق شده است.

وی در توضیح اقدامات انجام شده ادامه داد: در سال 95 برنامه کلر باقی‌مانده و در واقع آب سالم و بهداشتی در روستاها که یکی از شاخص‌های اصلی سلامت آب آشامیدنی برای عموم مردم است، اجرا شد؛ همچنین محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های ما بوده و هست و برای داشتن مواد غذایی سالم که مردم را به سمت مصرف سبزیجات و میوه‌جات ترغیب می‌کنیم در میادین میوه و تره‌بار برنامه‌ریزی شده است.

حیدری اضافه کرد: بحث کشتارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در یکی دو شهرستان مراحل آخر کار در جریان است و در کل روند کار به خوبی پیگیری شده است، بحث قلیان هم به عنوان یک دغدغه برای ما بود چرا که 27 درصد کل مرگ و میر به دلیل دخانیات است و یک وعده قلیان برابر 70 نخ سیگار است که مداخلات بی‌جا و ورود افراد غیرمسؤول به بهانه جلوگیری از زیرزمینی شدن این مسأله زحمات چندین ساله را هدر می‌دهد.

وی با بیان این‌که بار بیماری‌های قلبی عروق بالا است، ابراز کرد: در کشوری که مسائل مختلف بهداشتی دارد طرح بحث قلیان از اهمیت کمی برخوردار است؛ در مبارزه با زیرزمینی شدن مصرف قلیان مسائل فرهنگی در اهمیت قرار دارد و دستگاه‌های مربوطه باید مطرح کنند که چه کار کردند؛ در استان اصفهان 8 هزار نقطه گردشگری داریم اما آیا استفاده شده است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: در مبارزه با گسترش چایخانه‌ها و استفاده آزادانه از قلیان در این اماکن ما انتظار حمایت داشتیم ولی کسی اهمیت نداد، مرم نگران جوانان خود بوده و هستند که مسیر اعتیاد با فعالیت قلیان‌خانه‌ها باز می‌شود.

وی با انتقاد جدی از ورود افراد غیرمسؤول در این زمینه تصریح کرد: اگر زیرزمینی شدن قلیان‌خانه‌ها برای این افراد مطرح است، چرا روزمینی‌ها که باید کم باشد روز به روز زیاد می‌شود؟  61 مرکز در اصفهان پروانه کسب گرفته‌اند که البته ما که مجوز نداده‌ایم و هیچ‌کدام از این‌ها مجوز بهداشتی ندارند و بیش از 100 چایخانه در سطح شهر اضافه شده است.

حیدری اذعان داشت: در حوزه امنیت غذایی یکی از دغدغه‌ها در حوزه کارگروه سلامت و بهداشت تولید عسل بود که شامل مشکلات تولید و توزیع عسل می‌شود.

وی همچنین مطرح کرد: امید داریم در سال 97 به نقشه جامع سلامت استان پرداخته شود و برنامه سلامت دولت نیز منطقی‌تر اجرا شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه بیان کرد: در حوزه پرونده سلامت و هوشمندسازی اطلاعات در راستای اجرای طرح جامع نظام سلامت بستر برای سلامت مهیا شد اما مردم مراجعه نکرده و از این ظرفیت استفاده نکردند، در صورتی که در حدود هزار و 100 مرکز بهداشتی در استان مجهز به آی تی شد، البته هر شهروندی باید مراجعه کند تا پرونده سلامت تشکیل شود که به کمک سیستم هوشمند و تشکیل پرونده الکترونیکی مردم چکاپ کامل می‌شوند و تشکیل این پرونده باعث هدایت بهتر بیماران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان در حوزه تشکیل پرونده سلامت جسارت کرد و نیروهای زیادی برای تکمیل پرونده ها گرفت که مردم مراجعه نکردند و ما مجبور به تعدیل نیرو شدیم البته حدود 3 ماه تمام برای اطلاع‌رسانی نظام تحول کار شد.

حیدری در ادامه ابراز کرد: بهداشت استخرها در حال حاضر وضعیت خوبی دارد اما به دنبال وضعیت بهتر هستیم؛ در حوزه ارتقای سلامت روان نیز باید به صورت جدی وارد عمل شد با توجه به این‌که دشمن روی مسائل اقتصادی دست گذاشته است که توسعه کشور را زمین‌گیر کند و در کنار ضربه اقتصادی امید، نشاط، همدلی و باور به توان داخلی را نیز نشانه گرفته است.

وی ادامه داد: بحث تحرک و تغذیه در نقشه سلامت استان و در نقشه تغذیه کشور اهمیت زیادی دارد که در این زمینه وارد عمل شدیم که حیف و میل‌هایی که در رستوران‌ها و در مراسمات صورت می‌گیرد کاهش داده شود، توسعه صنایع خانگی در جلوگیری از اسراف میوه‌جات و توجه به پیاده شدن الگوی اقتصاد مقاومتی نیز مدنظر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر این‌که عمل به سلایق به جای برنامه باعث ایجاد تزلزل می‌شود، گفت: در کارگروه چون کارشناسان درگیر هستند تزلزل کم است؛ در استان اصفهان 8 کارگروه تخصصی داریم که یکی از آن‌ها کارگروه سلامت است؛ تلاشهای زیادی در حوزه سلامت انجام شده اما با توجه به این‌که بیش از این باید تلاش شود نمره سلامت استان به نسبت کشوری را یک و به نسبت خودمان صفر می‌دهم.

وی اضافه کرد: تحقیقی در انگلستان انجام شد که طبق آن در اجرای برنامه خود مراقبتی در انگلستان 17 درصد از مراجعه به متخصصین کم شد و 40 درصد مراجعه به پزشک عمومی نیز کاهش یافت؛ در طرح نظام جامع سلامت تسهیلاتی داده می‌شود که جلوی هزینه‌های بی‌مورد را برای خانواده‌ها، دولت و بیمه‌ها را بگیرد، حدود 90 درصد مراجعات به پزشک متخصص در ایران بی‌مورد است؛ در نظر داریم سال آینده هفته سلامت را به سمت «پروند سلامت» ببریم.

حیدری با بیان این‌که به دلیل پیچیدگی در موضوعات و عدم تحقیق کامل ارائه آمار سخت می‌شود، مطرح کرد: در بحث بیماری‌های غیرواگیر کارگروه تشکیل شده است و بعد از تحقیقات مداخلات منطقی انجام خواهد شد؛ آلودگی هوا، تغذیه، عدم تحرک، سیگار و الکل از عوامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان است.

وی در پایان بیان کرد: در حوزه سلامت روان حدود 25 درصد جامعه در کشور به درجات مختلفی با بیماری سلامت روان مواجه هستند، در اصفهان هم حدود 25 درصد اختلالات روانی داریم؛ در گروه‌های سنی هر چه گروه سنی بالاتر می‌شود درصد مشکلات در زمینه سلامت روان بالا می‌رود چرا که در زمینه آینده و تفریح و ... درست کار نشده است، اگر مداخلات از سنین پایین صورت گیرد مشکلات بهتر حل خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر