کد خبر: 899071
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

پيشگيري از حوادث تلخي مانند حوادث چهارشنبه سوري، مستلزم ارتقاي فرهنگ ايمني است و فرهنگ ايمني بر سه اصل آگاهي، آموزش و الزام استوار است. بسياري از والدين بدون آگاه‌سازي و آموزش مناسب فرزندشان، به سراغ سومين اصل (‌الزام) مي‌روند و سعي مي‌كنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از كاري منع يا به كاري ترغيب كنند، ولي اين شيوه معمولاً با شكست همراه است. آگاه‌سازي و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند اين آگاه‌سازي بايد به شخصيت آنها احترام گذاشت و از جريحه‌دار كردن غرور فرزندان پرهيز كرد. راه ايمني از شيوه‌هاي آموزشي مي‌گذرد و پيش شرط آموزش، آگاهي است. آگاهي از خطر‌هاي چهار‌شنبه آخر سال و شيوه‌هاي مقابله با اين خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرين ماه سال كاهش خواهد داد كه توجه به نكات ذيل ضرورت دارد.
*سالانه با صداي مهيب و آتش مواد محترقه در شب چهار‌شنبه آخر‌سال، تعداد زيادي از انسان‌هاي بي‌گناه براي هميشه از نعمت ديدن و شنيدن و خيلي از پدر و مادر بزرگ‌ها سكته قلبي و مادران سقط جنين مي‌كنند. پس براي حفظ آرامش خانواده‌ها دست به خطر نزنيم.
*بيشتر قربانيان آتش بازي‌هاي آخر سال كودكان و نوجوانان هستند.
*آگاه‌سازي جوانان و نوجوانان توسط والدين و مدارس، مؤثرترين و ساده‌ترين راه ممكن براي غلبه بر آسيب‌ها و خطرات احتمالي آن شب است. والدين به ياد داشته باشيد كه در صورت بي‌توجهي شما نسبت به فرزند دلبندتان و بروز حادثه احتمالي، حسرت خوردن سودي ندارد.
*اطلاع‌رساني مناسب در خصوص خطرات ناشي از مواد محترقه يك ضرورت اساسي براي كودكان و نوجوانان است. اگرچه فرهنگ‌سازي از طريق آموزش همگاني و تخليه هيجانات جوانان و نوجوانان از مجراي صحيح و قانوني، بهترين راهكار در جهت پيشگيري از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال به شمار مي‌رود، اما كاملاً روشن است كه والدين مي‌توانند با آگاه‌سازي فرزندان خود و مراقبت از آنان، نخستين و بهترين آموزگار فرهنگ‌ساز جامعه باشند.
*قطع عضو، ضايعه‌اي جبران ناپذير است، با احتياط و پرهيز از رفتارهاي پر‌خطر، زندگي را براي خود و ديگران تلخ نكنيم.
*از همراهي فرزندان با افرادي كه احتمالاً دست به كارهاي پر‌خطر مي‌زنند جلوگيري كنيم.
*به صورت محسوس و نامحسوس، از وجود يا عدم وجود مواد منفجره و آتش‌زا نزد فرزندان خويش مطلع شويم و از هر‌گونه اقدامي كه به پنهان كاري نوجوانان و به تبع آن انباشت و نگهداري مواد خطر‌زا در خانه يا خودرو مي‌شود مطلع باشيم.
*كودكان و نوجوانان را تشويق كنيم ازحوادث، درك مناسبي داشته باشند. بايد به آنها آموزش داد در مقابل مواد محترقه، منفجره و آتش‌بازي، آسيب پذير هستند.
آموزش همگاني معاونت اجتماعي فاتب

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار