کد خبر: 899054
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بیگانگان با رسانه‌هایشان مسئله آب در ایران را بزرگنمایی می‌کنند تا کشاورزی داخلی را نابود کنند و واردات غذا را رونق بدهند
هادی غلامحسینی

عده‌اي كه تخم‌مرغ 9 هزار و‌600 توماني توليد داخل را اجحاف به مصرف‌كننده مي‌دانستند، حالا مي‌گويند سود تخم‌مرغ 12‌هزار و 600 توماني كم است!
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه هدف بيگانگان از بزرگ‌نمايي مسئله آب در ايران، خدشه واردكردن به امنيت غذايي كشور است، گفت: متأسفانه عده‌اي در داخل دانسته و ندانسته در پازل بيگانگان بازي مي‌كنند. تا ديروز تخم‌مرغ 9‌هزار‌و‌600 توماني توليد داخل را گران و اجحاف به مصرف‌كننده مي‌دانستند، حال مي‌گويند تخم‌مرغ 12هزار و 600توماني وارداتي سودش كم است، عده‌اي اصلاً مي‌خواهند ريشه توليد داخل را بزنند.
به گزارش «جوان»، اينكه عده‌اي در حوزه اقتصاد آسمان ريسمان به هم مي‌بافند و به جاي تقويت توليد داخل، استفاده بهينه از آب، بهره‌گيري از مزيت چهار فصل‌بودن كشور در توليد محصولات صادراتي، تكميل زنجيره توليد تا مصرف‌نهايي محصولات، توسعه صنايع تبديلي و تكميلي خواستار سرنگوني و جمع‌شدن بساط توليد داخل و وابستگي به بازار‌هاي جهاني هستند، ديگر ترديدي نيست و در پاسخ به اين افراد بايد گفت به باج‌هايي كه كشورهاي زيربار سلطه و وابسته به بازارهاي جهاني به خارجي‌ها مي‌دهند، اگر دقت كنيم، مي‌بينيم اين باج‌ها در حوزه داخلي صرف استقلال در حوزه‌هايي كه مزيت توسعه و پيشرفت وجود داشت مي‌شد، حداقل آن بود ثروت اين ملت‌ها به يغما نمي‌رفت.
در اين بين سودجويي‌هاي عده‌اي واردكننده گويا وزير جهادكشاورزي را كه فردي آرام به نظر مي‌رسد، از كوره به در برده است و روزگذشته سخناني ايراد شد كه اگر به مناسبت استیضاح نباشد، بي‌شك مخاطب اين سخنان برخي از وارداتچي‌هاي سيري‌ناپذير، رسانه‌ها و حتي برخي از كارشناسان مدافع اين جريان بودند. وزير جهاد كشاورزي در گردهمايي معاونان بهبود توليدات دامي سراسر كشور با بيان اينكه رسانه‌هاي بيگانه مدام مشكلات آب كشور را به توليد غذا به‌دست كشاورزان داخلی نسبت مي‌دهند، گفت: بيگانگان امنيت غذايي كشور را هدف قرار داده‌اند و متأسفانه عده‌اي در داخل هم با مقصود و نظر يا ندانسته بر همان طبل مي‌كوبند. محمود حجتي وزير جهادكشاورزي اظهار كرد: زيربخش دامپروري، فعاليتي اقتصادي با ارزش‌افزوده بسيار بالاست اين زيربخش، علاوه بر تأمين پروتئين مورد نياز كشور، در صادرات هم سهم مؤثري دارد.
وي افزود: نقش و اهميت توليدات دامي داخلي در اقتصاد ملي، امنيت غذايي، رواني و معيشت خانوارها در زمان‌هاي كمبود براي جامعه ملموس مي‌شود. وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: وقتي اعلام مي‌شود يك ميليون تن تخم‌مرغ در كشور توسط مرغداران توليد و به مصرف مردم مي‌رسد و بخشي هم صادر مي‌شود، شايد براي آحاد جامعه تمام ابعاد اين دستاورد مشخص نباشد، ولي زماني كه با كسري 10هزار تني آن مواجه مي‌شويم (مثل شرايط اخير كه به دليل آنفلوآنزا حادث شد) تازه متوجه مي‌شويم توليد داخلي چه اهميتي دارد.

نگران مصرف‌كننده نبوده‌اند

وي تصريح كرد: بخش خصوصي با تعرفه 5درصدي تخم‌مرغ وارد مي‌كند و با قيمت 12هزار و 600تومان مي‌فروشند و باز اعلام مي‌كنند كه صرف ندارد! اين در حالي است كه تخم‌مرغ داخلي پيش از اين به 9هزار و 600 تومان عرضه مي‌شد و همان موقع عده‌اي اعلام مي‌كردند، اين قيمت به دليل هزينه توليد داخلي بالاست و اجحاف به مصرف‌كننده مي‌شود.
حجتي گفت: حالا تخم‌مرغ 9هزار و 600 توماني به مصرف‌كننده فشار وارد مي‌كرد يا تخم‌مرغ 12 هزار و 600 توماني وارداتي؟ كه البته در اين شرايط اگر توليد داخلي نباشد، وضع به مراتب بدتر مي‌شود. حجتي اظهار داشت: متوسط قيمت گوشت مرغ در تجارت جهاني 2دلار و در سطح خرده‌فروشي حدود 4دلار است، كساني كه منادي واردات هستند مرغ 2دلاري وارداتي براي مصرف‌كننده ايراني مقرون به صرفه يا مرغ توليد داخلي با خوراك وارداتي فعلي به نفع مصرف‌كننده است؟
وي گفت: 1/5 ميليارد دلار صرف واردات ذرت براي صنعت دامپروري شده كه علاوه بر تأمين پروتئين مردم، يك ميليارد دلار از ارز 1/5 ميلياردي فقط از طريق صادرات لبنيات دوباره به كشور برگردانده شده است. فعاليت‌هاي كشاورزي در همه زيربخش‌ها اينچنين فرصت‌ساز و مقاوم‌ساز اقتصاد ملي هستند.
حجتي اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي با اتخاذ راهبرد بهره‌وري، توانسته است كشور را در توليد محصولات اساسي به توليد داخلي متكي و امنيت غذايي كشور را با اتكا به توليد داخلي تأمين كند.

رشد نرخ خريد تضميني با رشد دلار توجيه دارد

از سوي ديگر، در شرايطي كه نرخ خريد تضميني گندم تاكنون اعلان نشده است و با توجه به رشد بهاي دلار، حتماً تقويت نرخ خريد تضميني گندم صاحب توجيه است، اما دولت تاكنون از اعلان نرخ خريد تضميني خودداري كرده كه اين امر مي‌تواند در بعد گندم كه كالايي استراتژيك براي ايران است، كشور را وابسته به واردات 3 تا 4ميليارد توماني گندم كند.

بازي برخي از اعضاي اتاق بازرگاني براي تخريب گندم توليد داخل

البته برخي از اعضاي اتاق بازرگاني كه سود خود را در واردات گندم مي‌بينند، پروژه‌هاي رسانه‌اي و پروپاگانداي مختلفي را تاكنون عملياتي كرده‌اند تا با بيان مطالبي چون بي‌كيفيت بودن گندم توليد داخل، گران‌بودن گندم توليد داخل و فشار بودجه‌اي خريد تضميني گندم به دولت ريشه توليد داخلي گندم را بزنند كه تأخير دولت در اعلان نرخ خريد تضميني شايد اين افراد وارداتچي و رانتي را به مقاصد سودجويانه خود برساند.

دولت برنامه‌ مشخصي براي خريد تضميني گندم ندارد

در همين رابطه عضو كميسيون كشاورزي مجلس در گفت‌وگو با «فارس»، در مورد بلاتكليفي وضعيت خريد تضميني محصولات استراتژيك كشاورزي از جمله گندم گفت: دولت واقعاً برنامه‌اي براي خريد تضميني محصولات كشاورزي به صورت مشخص ندارد و امسال با اصرار نمايندگان مجلس از محل فروش اوراق براي خريد تضميني و بيمه محصولات كشاورزي سرجمع 4 هزار و 750ميليارد تومان بودجه مصوب شد كه رقم قابل توجهي نيست.
عباس پاپي‌زاده در پاسخ به اينكه با توجه به نزديك شدن فصل برداشت گندم در مناطق گرمسيري چرا هنوز دولت حرفي از نحوه خريد تضميني و قيمت به ميان نياورده است، گفت: فكر مي‌كنم دولت تا آخر فروردين سال 97 منابع لازم براي خريد گندم را از كشاورزان فراهم كند؛ چراكه در غير اين صورت با بحران در اين بخش مواجه مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار