کد خبر: 899047
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
خطوط دفاعی گروه‌های مسلح در غوطه شرقی یکی پس از دیگری سقوط می‌کند. نیروهای دولتی سوریه روز گذشته نیز موفق شدند پیشروی قابل‌توجهی انجام دهند...

خطوط دفاعی گروه‌های مسلح در غوطه شرقی یکی پس از دیگری سقوط می‌کند. نیروهای دولتی سوریه روز گذشته نیز موفق شدند پیشروی قابل‌توجهی انجام دهند؛ تحولاتی که باعث نگرانی جدی غرب شده و مقامات امریکایی را بر آن داشته با مطرح کردن سناریوی همیشگی شیمیایی آخرین تلاش‌های خود را برای نجات گروه‌های مسلح وهابی درحومه پایتخت سوریه به کار گیرند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع و رئیس پنتاگون امریکا، روز یک‌‌‌‌شنبه درباره استفاده از «حملات شیمیایی علیه مخالفان‌» به سوریه هشدار داد و همچنین از روسیه به دلیل حمایت‌هایش از دمشق، به شدت انتقاد کرد. به گزارش رویترز، او با لحنی تهدیدآمیز گفت: «برای آنها نابخردانه خواهد بود که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند و من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور ترامپ به روشنی موضع خودش را درباره این موضوع ابراز کرد.» هرچند وزیر دفاع امریکا تأکید کرد که او در حال حاضر شواهد و مدارکی مبنی بر حملات شیمیایی با گاز کلر ندارد اما مدعی شد گزارش‌های رسانه‌ای در این باره را دیده است. این مواضع مقامات امریکایی درست در همان روزی مطرح شد که نیروهای دولتی سوریه موفق شدند مناطق تحت کنترل تروریست‌‌‌‌‌ها در غوطه شرقی را به سه قسمت مجزا تقسیم کنند. منابع محلی از فروپاشی خطوط دفاعی گروه‌های مسلح خبر دادند که یکی پس از دیگری به دست نیروهای دولتی می‌افتد. اگر نیروهای دولتی موفق شوند غوطه شرقی را پاکسازی کنند، گام بزرگی برای تأمین امنیت دمشق خواهد بود. دولت‌ها و رسانه‌های غربی در طول چند روز گذشته فشارهای دیپلماتیک و رسانه‌ای گسترده‌ای وارد کرده‌اند تا مانع از سقوط غوطه شوند. حالا به نظر می‌رسد امریکا بار دیگر سناریوری تکراری شیمیایی را مطرح کرده و تلاش دارد با این اتهامات زمینه دخالت حداقلی را برای جلوگیری پیروزی ارتش سوریه فراهم آورد. پیش‌تر فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرده که گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی دمشق برای یک نمایش دروغین جهت بمباران با سلاح‌های شیمیایی و نسبت دادن این حملات به ارتش سوریه مقدمه‌چینی می‌کنند. وی روز ‌‌‌‌شنبه خاطرنشان کرد: انجام حمله شیمیایی در غوطه شرقی ممکن است در ۱۱ مارس (یک‌شنبه ) رخ دهد و پیش‌بینی می‌شود که این حمله به منطقه مزارع‌الاشعری کشیده شود. وی افزود: تروریست‌‌‌‌‌ها زنان و کودکانی را از خارج از این منطقه آماده کرده و دستگاه‌های پخش ماهواره‌ای و نیروهای کلاه سفید را برای اجرای این نمایشنامه آماده کرده‌اند. اظهارات تهدیدآمیز وزیر دفاع امریکا در حالی مطرح شده که این کشور سابقه حملات موشکی به بهانه «استفاده سوریه از حملات شیمیایی» را دارد. هفتم آوریل 2017 ارتش امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه ۵۹ موشک تاماهاک شلیک کرد. ادعا شد که این حمله در پاسخ به حمله شیمیایی 2017 به «خان شیخون‌» توسط ارتش سوریه انجام شد؛ ادعایی که مقام‌های دمشق قویاً آن را رد کردند.

احتمال خروج تروریست‌ها از غوطه شرقی

روز گذشته رسانه‌‌‌‌‌ها گزارش دادند وزارت دفاع روسیه و ارتش سوریه در حال مذاکره با گروه‌های مسلح در غوطه شرقی هستند تا بتوانند غیرنظامیان را از این منطقه خارج کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر زولاتوخین‌» سخنگوی مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: «این مرکز به همراه ارتش سوریه با اعضای گروه‌های مسلح غیرقانونی در حال مذاکره است تا شرایطی مهیا شود که غیرنظامیان از منطقه درگیری خارج شوند. گروه‌های مسلح در حال بررسی موضوع اجازه خروج صد‌‌‌‌ها شهروند سوری از منطقه در ازای تضمین خروج خودشان به همراه خانواده‌های‌شان هستند.» این نظامی ارشد روس مجدداً از گروه‌های مسلح در غوطه شرقی خواست تا منطقه را ترک کنند و به غیرنظامیان اجازه دهند از این منطقه خارج شوند و تأکید کرد که این مرکز روسی امنیت خروج آنها را تضمین خواهد کرد. روز جمعه 9 مارس 13 نفر از اعضای گروه‌های مسلح این منطقه را از طریق یک گذرگاه انسانی بر اساس توافق حاصل شده با مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه ترک کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار