کد خبر: 899034
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
به بهانه هفتمين جشنواره بين‌المللي شعر انقلاب
شاعر پيشكسوت كشورمان معتقد است شعر انقلاب مفهومي كلي است كه مي‌توان سه ضلع اصلي ادبيات متناسب با مفهوم انقلاب، شعر عاشورايي و شعر دفاع مقدس را براي آن تصور كرد، به بياني ديگر شعر انقلاب، رسانه‌اي است كه فريادگر آرمان ها، شرايط و مسائل مربوط به انقلاب است.

محمود اكرامي فر با ارائه تعريفي از شعر انقلاب بيان كرد: شعر انقلاب يك مفهوم كلي است و مي‌توان از آن دو برداشت داشت؛ نخست شعري كه باعث شكل‌گيري انقلاب مي‌شود و دوم شعري كه از جانب انقلاب، بيانگر آرمان‌ها و اهداف انقلابي است. به گفته وي شعر انقلاب مي‌تواند هر دو برداشت را نيز شامل شود؛ هم شعري كه پيامدهاي انقلاب، ايدئولوژي‌ها و جهان بيني‌ها را وصف كند و در مرحله بعد انقلاب‌ها را توصيف و ارزش‌ها را براي افراد دروني كند. به عبارت ديگر شعر انقلاب، رسانه‌اي است كه فريادگر آرمان ها، شرايط و مسائل مربوط به انقلاب است. اكرامي‌فر با اشاره به تحولات شعر انقلاب همزمان با فراز و فرودهاي مفهوم انقلاب طي چهار دهه گذشته بيان كرد: شعر انقلاب همانند انقلاب در روند حدود 40 سال گذشته از عمر آن، دچار فراز و فرودهايي شده و با مباحثي مثل جنگ، دفاع مقدس، ترور شخصيت‌ها و اشخاص رو به رو بوده است. مفهوم شعر انقلاب بسيار كلي است و در مواردي پسوند اسلامي كنار آن قرار مي‌گيرد، با مبحث ديني هم همراه مي‌شود. شعر انقلاب حتي با شعر عاشورايي كه جهت دهنده و چراغ راه است نيز پيوند دارد و به نوعي با ادبيات عاشورايي عجين شده است.
وي با توصيف سه ضلع اصلي براي شعر انقلاب گفت: به بياني ديگر شعر انقلاب سه ضلع اصلي دارد؛ يك ضلع ادبيات متناسب با انقلاب است. دوم ادبيات و شعر عاشورايي و سوم شعر دفاع مقدس. اين شاعر برجسته در پاسخ به اينكه آيا شعر مقاومت را نيز مي‌توان از مصاديق شعر انقلاب دانست يا نه، عنوان كرد: اگرچه ادبيات مقاومت تا حدودي شكل گرفته اما به نظر مي‌رسد بيشتر در مرحله توليد است، در حالي كه صدها كتاب درباره دفاع مقدس، عاشورا و ادبيات اسلامي وجود دارد. بايد بگويم كه حتي درباره انقلاب به مفهوم ماهوي انقلاب هم در حوزه تبيين، تحليل و نظريه پردازي چه در شعر و چه در داستان كم كار شده است و اين يكي از نقصان‌هاي اساسي در اين زمينه است. در واقع ادبيات انقلاب خود، مظلوم واقع شده است.
برگزيدگان هفتمين جشنواره بين‌المللي شعر انقلاب حوزه هنري به همت مؤسسه سپهر سوره هنر فروردين ۹۷ همزمان با هفته هنر انقلاب معرفي مي‌شوند. اين جشنواره داراي سه بخش اصلي شعر نو، شعر كهن و پژوهش است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار