کد خبر: 899028
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس سازمان سينمايي در نشست خبري از تدوين برنامه جامع براي سينما گفت
مهدي حيدريان در نشست خبري كه روز گذشته به مناسبت يك سالگي صدارتش بر مسند سينما ترتيب داده بود باز هم به سياق قبل سياست بازي با كلمات را پيش گرفته و با توضيحات حاشيه‌ای سعي در به حاشيه بردن اصل سؤالات خبرنگاران سينمايي دارد.
ايزد مهرآفرين

«تدوين برنامه جامع سينما» عبارت تازه رئيس سازمان سينمايي پس از «مديريت سيستمي» است؛ عبارتي كه هيچ جزئياتي ندارد و ظاهراً قرار است مدتي اهالي سينما و رسانه را با آن سر كار بگذارد و در نهايت خروجي هم براي اين سينماي از دست رفته نداشته باشد. در اين نشست رئيس سازمان سينمايي با بيان اينكه برنامه‌ جامع سينما در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد، تأكيد كرد: اعتقادي به ملوك‌الطوايفي بودن سينما ندارم. او همچنين درباره‌ فيلم‌هاي توقيفي هم گفت: هيچ اثري قابل حبس نيست.

مالكيت مردم بر سينما

رئيس سازمان سينمايي درگذشت همايون شهنواز و لوون هفتوان را تسليت گفت و بيان داشت: با وزير اقتصاد و رئيس سازمان بورس در بحث اقتصادي سينما توافق شده تا براي سال آينده امكاني فراهم شود و مردم در مالكيت سالن‌ها و فيلم‌ها مشاركت كنند. در اين باره با قائم مقام وزارت تجارت نيز مذاكره شده تا جايزه صادرات براي توليدات سينمايي تهيه شود و اين كار در بخش صادر شدن فيلم‌هاي سينمايي انجام خواهد شد. وي در بخشي ديگر گفت: صحبت‌هايي شده تا براي شهرهاي كم‌جمعيت بخش‌هاي خصوصي با حمايت دولت براي ساخت سالن سينمايي اقدام كنند، هرچند بخش سينماي سيار امسال فعال شد و در استان‌هاي مختلف به عنوان راهكار موقت فعاليت كرد. وي همچنين از اقدام براي تأسيس دفاتري از خانه سينما در شهرهاي ديگر خبر داد تا خانه سينما پوشش ملي داشته باشد و در مركز بودن آن عاملي براي مهاجرت به تهران هم نباشد.

تداركي براي پرداخت وام قرض‌الحسنه

حيدريان درباره بنياد سينمايي فارابي و نيز برنامه‌هاي سال آينده گفت: به دنبال تقويت مسير براي پرداخت وام قرض‌الحسنه هستيم تا در اين حوزه هم رقم بيشتري به توليد اختصاص يابد. در اين راستا ۶۰ درصد بودجه حمايتي توليد فارابي به نيروهاي جوان و خلاق تعلق مي‌گيرد، ضمن اينكه سعي مي‌كنيم سال آينده بازار خارجي را سامان دهيم و چين، هند و كشورهاي منطقه در اولويت ماست. رئيس سازمان سينمايي در بخش پاسخ به سؤالات كه بخشي از اظهاراتش با سياستمداري و كلي‌گويي مطرح شد و حتي از سوي برخي خبرنگاران هم عنوان شد كه پاسخ دقيق سؤال خود را نگرفتند، درباره توليد محتوا در سال آينده گفت: در اين راستا توليد مشترك با كشورهاي مشترك حوزه فرهنگي و نيز مسلمان در نظر داريم و اميدوارم بيش از آنچه تاكنون بوده سهم بيشتري داشته باشيم. با اين حال يكي از جدي‌ترين نقص‌هاي ما به موضوع توليد محتوا برمي‌گردد و شوراي تخصصي تشكيل شده در فارابي ايده‌ها و سوژه‌ها را بررسي مي‌كند و فارابي در اين دو زمينه نقش ايفا مي‌كند و اميدوارم سال آينده خروجي خوبي داشته باشد. حيدريان در پاسخ به سؤالي درباره تصميم‌گيري‌هاي سازمان سينمايي و نقش عليرضا رضاداد بيان كرد: ايشان از دوستان و همكاران خوب من در صدا و سيما بوده كه با دعوت من به فارابي رفت و از همان زمان به طور حرفه‌اي در سينما حضور پيدا كرد. به دليل بازنشسته بودن ايشان امكان حضور در موقعيتي رسمي نبود و خواستم كه مشاور من باشند، به ويژه آنكه كارها در حوزه رياست سازمان خيلي زياد است، البته هر كدام از مديران پاسخگوي حوزه خودش است و از ديگران هم مشورت مي‌گيرند و نقش ايشان هم جز پروژه‌هاي موردي و مناسبتي بيش از اين نيست. او درباره مميزي‌هاي چند باره فيلم‌ها تا شبكه نمايش خانگي هم بيان كرد: شوراي بازبيني مرجع نهايي صدور مجوز است. در جشنواره فجر به دليل اينكه فاصله كوتاهي ميان آماده شدن فيلم‌ها و نمايش آنها وجود داشت، گروهي باحضور يكي دو نفر از اعضاي اين شورا بازبيني مي‌كردند و امسال چون همه اعضا فيلم‌ها را ديده‌اند، نيازي نيست مگر اينكه فيلم را تغيير دهند، ضمن اينكه شاید واكنش و بازتاب خاصي يك فيلم داشته باشد، چون به هر حال ‌مجلس و جامعه انتظار دارند به روز باشيم.

رفتار احمد نجفي را نپسنديدم

رئيس سازمان سينمايي درباره‌ حاشيه‌هاي اخير سينما و اعتراضات احمد نجفي و اينكه هم اين سينماگران اعتراض مي‌كنند و هم فيلمسازان ديگري كه موفق به اكران نمي‌شوند و اينكه چرا خانه سينما سكوت كرده است؟ گفت: من به طور كلي اين راه‌ها را نمي‌پسندم و ما به جاي اين كارها ضعف‌هاي خود را بايد برطرف كنيم.
رئيس سازمان سينمايي درباره صندوق بيكاري راه‌اندازي شده در دوره مديريت ايوبي هم گفت: اين صندوق تشكيل نشده چون طبق قانون يك‌ صندوق بيمه بيكاري مي‌توانيم داشته باشيم، لذا نمي‌شود از آن استفاده كرد اما در خانه سينما پيگيري‌هايي انجام شد و ما در اين راستا آنها را كمك مي‌كنيم تا منابع پايدار تأمين شود ولي مسئله مهم تأمين امنيت شغلي است و با ايجاد اين الزام كه اعضا بايد شماره صنفي داشته باشند، در اين راه حركت كرده‌ايم. حيدريان در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» در خصوص اينكه چرا فقط فروش كم فيلم نجفي را مي‌بیند و توجهي به فروش نكردن فيلم‌هاي هنر و تجربه كه از امكانات دولتي استفاده مي‌كنند، نمی‌کند،گفت: اين گروه از نظر بنده براي سينمايي كه بايد از يك سو بُعد تجاري خود را حفظ كند و از سوي ديگر اگر مراقب نباشيم دست سينماي ما از فيلم‌هاي هنري خالي مي‌شود، ضروري است. براي «هنر و تجربه» سالن كم نشده است، اگر بناست هنر و تجربه فعاليت كند بايد كامل فعاليت كند و الان هم دولتي نيست و ما حمايت مي‌كنيم، ضمن اينكه از سال آينده در تلاش هستيم براي اين سينماها پوشش گسترده‌تري در كشور داشته باشيم.

خروجي همجنس‌گرايانه هنر و تجربه

حيدريان در حالي عنوان مي‌كند فيلم احمد نجفي در يك سانس تنها يك بليت فروخته كه سرمايه‌گذار و تهيه‌كننده این فیلم كاملاً خصوصي است اما گروه دولتي هنر و تجربه در بسياري از سالن‌ها با مشكل نداشتن مخاطب روبه‌رو است؛ گروهي كه تنها مبتني بر تبليغات به كار خود ادامه مي‌دهد و شاخص‌ترين خروجي آن فيلمي است كه اخيراً در بخش همجنس‌گرايانه جشنواره برلين حاضر شد و با دست خالي بازگشت. حيدريان گفت: گروه هنر و تجربه با بودجه مستقل سالن‌هاي سينماي كشور را اشغال كرده و مبتني بر همين بودجه‌ها از نشريات، بولتن و امكانات وسيعي برخوردار است.

مذاكره برای نمايش فيلم‌ها

حرف‌هاي حيدريان درباره بازارهاي منطقه‌اي و جهاني براي سينماي ايران يا اين جمله كه «مذاكراتي با وزارت امور خارجه انجام شده است كه نتايج نهايي آن اعلام مي‌شود تا بتوانيم آثارمان را در كشورهاي ديگر به نمايش بگذاريم و از اين طريق، افتخارآفريني به نفع سينماي جمهوري اسلامي ايران داشته باشيم» بيشتر به جوك و لطيفه شباهت دارد. ظاهراً آقاي حيدريان يادش رفته به عنوان تهيه كننده فيلم دهها ميلياردي «محمد» چه كارنامه‌اي براي اكران آن اثر به يادگار گذاشته است. مذاكره با وزارت خارجه هم از آن حرف‌هاي خنده‌داري است كه مرغ پخته را هم به خنده وا مي‌دارد. درحالي كه وزارت ارشاد به عنوان متولي فرهنگ در كار تقويت فرهنگ درمانده، قرار است وزارت فشل امور خارجه احتمالاً براي پيدا كردن بازار فيلم‌هاي گروه ورشكسته هنر و تجربه به مدد گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار