کد خبر: 898996
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
علاقه وافر یک جریان سیاسی به غرب مانع رؤيت تعرض به سفارتخانه كشورمان در لندن شد!
به صورت متوالي اثبات شده است رويكرد جماعت غرب‌باور داخلي بيشتر از آنكه در جهت منافع ملي باشد در جهت اهداف انگليس و امريكاست تا...
سعید همتی

به صورت متوالي اثبات شده است رويكرد جماعت غرب‌باور داخلي بيشتر از آنكه در جهت منافع ملي باشد در جهت اهداف انگليس و امريكاست تا جايي كه از لحظه تعرض شيعه انگليسي به سفارت ايران در لندن، شخصيت‌ها و رسانه‌هاي منسوب به اين جريان ترجيح داده‌اند از اصل غافل‌سازي استفاده كرده و موضوعات دست چندم را به عنوان مباحث روز مورد توجه قرار ‌دهند.
عجيب است آنجا كه پاي منافع انگليس يا امريكا در ميان است جريان غرب باور داخلي كمترين توجهي به منافع ملي و مصالح عمومي ندارد يا آنجا كه انتقاد، چهره غربي‌ها را براي جامعه ايراني منفورتر از گذشته مي‌‌نماید، ترجيح آن است كه شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به طيف تجديدنظرطلب داخلي به تطهير حداكثري آنها روي بياورند.
در 48 ساعت گذشته جريان تجديدنظرطلب داخلي توجه آنچناني به حادثه تعرض به سفارت ايران در لندن نداشته و در صفحات نخست روزنامه‌هاي خود تصوير يا تيتري را كه نشان‌دهنده اعتراض به رفتار شيعه انگليسي يا تعلل تعمدي دولت انگليسي در اين حادثه باشد نمي‌توان مشاهده كرد حتي برخي از عناصر تندرو اين جريان ضمن تقدير از رفتار انگليس در اين حادثه به تطهير انگليسي‌ها پرداخته‌اند.
اين در حالي است كه عناصر و رسانه‌هاي جريان تجديدنظرطلب بعد از تسخیر سفارت انگليس درتهران كه با انتقاد مقام معظم رهبري نيز همراه شد به صورت متراكم و متوالي، جريان مؤمن و انقلابي را تخطئه، نيروهاي انتظامي و امنيتي كشور را به چالش كشانده و خواهان اعمال اشد مجازات براي دانشجويان آن حادثه شدند يا بعد از تعرض به سفارت رژيم آل سعود در تهران كه هزينه‌هايی را براي كشور نيز به همراه داشت، منسوبان به اين طيف تلاش كردند چهره نيروهاي انقلابي را تخريب و آنان را تندخو و پرخاشگر معرفي كنند و بارها از به تعويق افتادن جلسه رسيدگي به اتهامات چندنفر از دستگيرشدگان اين حادثه نيز گلايه كرده و به واسطه آن عملكرد قوه قضائيه را زير سؤال بردند.
جماعت غرب باور حتي در مناظرات انتخاباتي و زمان تبليغات انتخاباتي با انتشار تصاوير تسخير سفارتخانه انگليس و عربستان تلاش كردند برخي از نامزدهاي انتخاباتي انقلابي را نيز مورد تخريب قرار دهند و با انتساب برخي از تسخيركنندگان به جريان مقابل، تندروي را به سوابق انقلابي آنها الصاق كنند.
جالب‌تر اينكه برخي از انقلابيون دهه 60 كه در تسخير لانه جاسوسي امريكا نقشی فعال داشتند نيز از عملكرد خود در جريان تسخير سفارت امريكا ابراز ندامت و رفتار آن روز خود را ضددموكراسي و اصول بديهي حقوق بين‌الملل عنوان كرده‌اند.

سانسور حادثه تعرض به سفارت

روزنامه آفتاب يزد تيتر يك شماره روز گذشته خود را به همين مسئله اختصاص داده و در گفت‌وگو با صادق زيباكلام ضمن تطهير چهره انگليسي در حادثه تعرض به سفارتخانه كشورمان در لندن از اقدام مهاجمان نيز حمايت مي‌كند! اين درحالي است كه روزنامه‌هاي جريان تجديدنظرطلب اصل مسئله را در صفحات نخست خود سانسور كرده و در صفحات لايي خود به مسئله اشاره‌اي گذرا با محوريت «تطهير انگليس» داشته‌اند.
روزنامه‌ آفتاب يزد يكي از روزنامه‌های زرد جريان مورد اشاره تعلل تعمدي پليس و نيروهاي امنيتي انگليس با متعرضان به سفارت ايران را اينگونه توجيه مي‌كند: «هر چند خودنمايي چهار نفر و رسيدن به بالكن سفارت ايران با كمترين اثرگذاري و با حضور پليس لندن كه از همان ابتدا آنها را محاصره كرد تا به ماجراجويي جديدي دست نزنند، طرف مقابل را در دستيابي به اهدافش ناكام گذاشت اما به نظر مي‌رسد موضوع از سوي محافظه كاران بيش از حد بزرگ شده است.»
در بخش ديگري از اين نوشتار آفتاب يزد نمي‌تواند علاقه وافر خود به انگليس را پنهان كند و مي‌نويسد‌: «رسانه‌هاي اين جريان [به زعم آنها دلواپس] به دور از حدس و گمان بريتانيا را پشت پرده چنين اقدامي معرفي كرده‌اند و گوشه چشمي به اين دارند كه تهران روابط خود را با لندن قطع كند... شايد به دنبال موج‌سواري روي اتفاقي در سطح پايين هستند تا از عذاب وجدان خود كم كند.»
صادق زيباكلام در ادامه اين نوشتار اينگونه علاقه وافر خود به غربي‌ها را بيان مي‌كند: « آنها مي‌خواهند از هر حادثه‌اي نگاه ضدغربي بسازند. برخي علاقه‌مند بودند پليس انگليس در همان لحظه اول معترضان را به گلوله مي‌بست! هدف ديگر محافظه كاران از بزرگنمايي تعرض سه ساعته در لندن نيز تخريب وجهه دولت روحاني است كه آنها از هر مسيري به دنبال آن هستند.»
وي در ادامه مي‌گويد: «رويه پليس در اين حادثه همچون ساير حوادثي بود كه در اين كشور رقم خورد. شايد محافظه كاران علاقه‌مند به اين بودند كه نيروهاي ويژه به سرعت و انتحاري معترضان را دستگير يا حتي به سمت آنها تيراندازي مي‌كردند اما واقعيت اين است كه پليس مطابق قانوني كه براي آنها تعيين شده در بريتانيا گام برمي‌دارد و مي‌دانند كه اگر اقدامي خلاف چارچوب انجام دهند بايد پاسخگو باشند. بايد گفت اين نظر محافظه كاران واقع بينانه و منصفانه نيست.»
اخبار سراسري ساعت 21 شبكه يك سيما نيز شنبه شب با حميد بعيدي نژاد درباره همين حادثه گفت‌وگوي تلفني را انجام داد كه طي آن سفير كشورمان اصرار داشت پليس انگليس اساساً تعللي براي برخورد با مهاجمان و دليل موجهي براي استمرار بازداشت موقت آنها نداشته است!
اصرار مجري اخبار براي انتقاد بعيدي نژاد از رفتار دولت انگليس نيز بدون نتيجه ماند.

سياست دوگانه در برخورد با پديده‌هاي مشابه

موضوعی که مبرهن است اينكه آنچه در اين ميان اساساً اهميت و ارزش آنچناني براي اصلاح‌طلبان ندارد، منافع ملي و اعتبار بين‌المللي كشور است و منافع حزبي كه بر پايه تزريق خوش‌بيني به غرب و تطهير چهره نظام سلطه استوار است بيش از هر مسئله ديگري داراي اهميت است.
حداقل انتظاري كه از يك جريان سياسي كه خود را هواخواه مردم نشان مي‌دهد آن است كه با خواسته‌هاي عمومي حداقل در سطح لفظ همراهي کند و برخلاف جريان آب (مطالبات مردمي براي برخورد با دولت انگليس در پي اين حادثه) حركت نكند و چنانچه برخلاف اين موج حركت كند بايد اين پرسش را مطرح كرد كه انتقاد از دولت انگليس و كاهش احتمالي روابط دوجانبه دقيقاً كدام منافع مالي، تحصيلي يا سياسي اين جماعت را با خطر روبه‌رو مي‌سازد؟
به راستي چرا وابستگان به اين حزب سياسي در حادثه تسخير سفارت انگليس و عربستان در تهران تا ماه‌ها از لزوم تشكيل كميته حقيقت ياب براي برخورد با تعرض‌كنندگان و نيروهاي امنيتي و انتظامي حاضر در صحنه سخن به ميان مي‌آورند اما در حالي كه مشاهدات عيني و گزارش‌هاي متقن نشان مي‌دهد دولت انگليس در حادثه تعرض به سفارتخانه كشورمان در لندن (اگر نگوييم همكاري داشته، حداقل تعلل تعمدي داشته) اصل مسئله را سانسور و در ادامه تلاش مي‌كنند تعلل دولت انگليس را توجيه و از منفورتر شدن غربي‌ها در كشور جلوگيري كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار