کد خبر: 898936
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با معرفی بانو امین به عنوان یک شخصیت علمی و دارای ارتباطات اجتماعی گفت: بانوان باید در عرصه علمی توانایی خود را نشان دهند تا بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه به رشد و پیشرفت دست یابند.

    به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اصفهان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ویژه برنامه بانوی ایرانی بانو مجتهده امین با بیان اینکه در منظومه معرفتی شیعه و اسلام جنسیت زن و مرد مبنای تفکیک نقش‌ها نیست، اظهار داشت: در حالت کلی از منظر دین اسلام، بانوان در همه بخش‌های اجتماعی به جز موارد نادر مربوط به شرایط شأنی و شرعی، تفاوتی با مردان ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی بیان نمود : البته یک سری تخصیص‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بانوان مانند بانو مجتهده امین باید در هر زمینه‌ای که علاقه دارند، ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه علمیه قم، بانوانی حضور دارند که در عرصه اجتهاد فعالیت کرده‌اند، گفت: در واقع این فرصت بزرگی است که بانوان پا به پای آقایان و حتی در برخی مواقع بالاتر از آقایان حرکت می‌کنند؛ در حالت کلی امروز باید ما قدر فضای‌ باز موجود در کشور را بدانیم و آن را بیش از پیش توسعه دهیم.

حجت‌الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: در عرصه معرفت، عرفان، اخلاق و معنویت نیز نه تنها محدودیتی میان زن و مرد وجود ندارد، بلکه بانوان در این زمینه موفق‌ترند که به عنوان مثال می‌توان به بانو مجتهده امین اشاره کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با عرصه اجتماعی، مشاغل سیاسی و اقتصادی، فتوای بسیاری از مراجع این است که اگر شرایط محیطی مانع نشود، بانوان می‌توانند در همه مشاغل حتی ریاست جمهوری ورود پیدا کنند؛ به عبارتی دیگر شرایطی نظیر فرماندهی در میدان جنگ که برای بانوان کار بسیار سخت و خشنی است، نیز حرام نیست و برحسب شرایط ممکن است لازم باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه اینکه شاید گاهی اوقات نگاه سنتی برای بانوان محدودیت ایجاد می‌کند، تصریح کرد: شرایط کنونی اقتضا می‌کند که بانوان در تمامی عرصه‌ها رشد کنند و در همان سطح متعارف زمینه را فراهم کنند؛ به عنوان مثال بانو مجتهده امین شخصیتی علمی، عرفانی و دارای ارتباط اجتماعی بودند که حتی آقایان در کلاس درس ایشان شرکت می‌کردند.

وی گفت: با این وجود عده زیادی عنوان می‌کردند که چرا یک بانو باید مجتهده شود، ولی زمانی که کسی عرصه‌های علمی را طی کرده و استفتائات علمی‌اش مورد توجه قرار گیرد، رجوع به او مانعی ندارد؛ امروز یک مجتهد مرد ابایی ندارد که در مباحث علمی به نوشته‌های یک بانو ارجاع علمی دهد و در واقع با این کار جایگاه او را تأیید می‌کند.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه از منظر اسلام، نقش‌آفرینی بانوان محدودیتی ندارد، بنابراین بانوان می‌توانند در همه زمینه‌های متعارف حضور پررنگ، جدی و عالمانه داشته باشند تا سقف فعالیت‌ها را ارتقاء دهند، خاطرنشان کرد: در بُعد جهانی، ما نتوانسته‌ایم بانو مجتهده را به جهان معرفی کنیم و این ضعف ماست و همین باعث این شده‌است که متاسفانه دنیا با دید منفی به ما نگاه می‌کند، چرا که خود را حبس کرده و محدودیت ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه ما نمونه‌هایی داریم که به خوبی می‌توان روی آنها مانور جهانی داد، گفت: اگر نخواهید مستقیماً اثری از طرف خود ارائه دهید، می‌توانید در موضوعاتی که بانو مجتهده امین مطالبی مطرح کرده‌اند، مقاله‌هایی را در سطح جهانی ارائه دهید یا نظرات ایشان را بررسی کنید تا در سطح جهان مطرح شود. باید با دنیا ارتباط برقرار کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: امروز حضور شما در دنیا برای اثبات آزادی عمل یک بانوی ایرانی که زیر سایه نظام مقدس اسلامی به راحتی فعالیت اجتماعی و علمی دارد و حتی می‌تواند خاطره یا رمان بنویسد، لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه نتیجه چنین مسئله‌ای این است که بعدا به صورت مستند می‌گویند زنان در ایران با محدودیت مواجه بوده و اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود، گفت: در مرحله بعد، صدا و سیما برای جبران این موضوع و اثبات اینکه زنان در ایران در همه فعالیت‌ها حضور دارند، فیلم‌هایی می‌سازد که اکثر بازیگرانش بانو هستند و یا در یک فیلم جنگی یا تاریخی بر نقش یک زن متمرکز می‌شود که  این ضعف ما را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دلیل ضعف این است که نتیجه آن تغییر در سبک زندگی جامعه می‌شود و جامعه را به سمت رفتار زنانه سوق می‌دهد که به عنوان مثال می‌توان به طرز پوشش و رفتار بعضی از آقایان در حال حاضر که دقیقا زنانه شده ‌است اشاره کرد.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه چه ایرادی دارد که در همین روزنامه‌های داخلی مطالبی را چاپ کنید تا جامعه از آنها مطلع شود، گفت: مطمئن باشید که انعکاس این مسائل در جراید و رسانه‌ها، ریا محسوب نمی‌شود؛ درحالت کلی بانوان باید به خصوص در عرصه‌های علمی خود را نشان دهند و این هنر جراید و رسانه‌هاست.

وی ابراز نمود : رسانه‌ها باید در خصوص تحقیر زن که مسئله روز جامعه است، صحبت کنند و با نوشتن مقالات مختلف این مسئله را نفی کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه بانو مجتهده گوشه‌نشین نبود، بلکه سخنرانی و تدریس نیز می‌کرد، گفت: در آن شرایط خفقان که زن نمی‌توانست فعالیت سیاسی انجام دهد، ایشان تلاش خود را انجام داد و تلاش ایشان ریا نبود؛ در حالت کلی زمانی که یک بانوی باسواد، خوش‌اندیش و روشنفکر حوزوی، کارشناسانه نظر دهد، نقد کند و حضور اجتماعی داشته باشد، علاوه بر اینکه از توان و ظرفیت جامعه بهره می‌گیرد، خودش نیز رشد کرده و نگاه بدبینانه نسبت به نظام را خنثی می‌کند.

وی اذعان داشت : از طرف دیگر، نگاه تمام جوامع اسلامی به  ایران که با زن چطور رفتار می‌کند. نیز زمانی که حضور بانوان را در عرصه اجتماع نشان دهیم، تغییر می‌کند و سایر ممالک اسلامی نیز به سمت الگوپذیری از ایران پیش می‌روند.

در پایان این مراسم، به برگزیدگان دوازدهمین جشنواره کتاب یار، جشنواره قرآنی و مسابقات فرهنگی داخل موسسه جوایزی اهدا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار