کد خبر: 898808
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
سقوط صنعت گردشگري شيراز با غارت گلزارهای نرگس کازرون
درحالي جشنواره گردشگری گل نرگس کازرون هر سال برگزار مي‌شود و گردشگران بسياري را به سمت خود جذب مي‌کند که امسال در اتفاقي غيرقابل باور و در نبود مسئولان منابع طبيعي و عدم محافظت برگزارکننده‌هاي جشنواره، گل‌هاي خانه نرگس ايران توسط گردشگران به تاراج رفت. در اين راستا طي چند روز گذشته فيلم‌هايي هم در خصوص هجوم گردشگران در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده است که مدیرکل منابع طبیعی فارس ضمن تائید این موضوع از ادعای خسارت اين سازمان از مجریان جشنواره خبر مي‌دهد.

نويسنده: ميترا شهبازي

طي چند روز گذشته تصاوير متعدد و تامل برانگيز بسياري از نحوه برگزاري جشنواره گل نرگس امسال در استان فارس منتشر شد. فيلم‌هايي که حکايت از بي‌توجهي مسئولان برگزار کننده جشنواره و نبود ماموران حفاظتي منابع طبيعي دارد که نتيجه آن چيزي جز از بين رفتن چندين هزار شاخه گل نرگس نيست. گل‌هايي که زينت بخش استان فارس بودند و به صنعت گردشگري آن کمک بزرگي مي‌کردند و حالا اثري از آنها باقي نمانده است. به رغم اينکه مسئولان مدعي هستند که پياز گل‌ها نديده‌است و سال ديگر اين جاذبه طبيعي حضور چندين هزار شاخه گل نرگس در شيراز همچون سال‌هاي گذشته وجود دارد، اما امسال تمام گل‌هاي نرگس شيراز به تاراج رفته است.

هجوم گردشگران از سوي منابع طبيعي تاييد شد

شبکه‌هاي اجتماعي اين چند روز پر شده است از تصاوير متعددي در خصوص گلزار نرگس کازرون شيراز که توسط گردشگران به تاراج مي‌رود. اين موضوع که به شدت از سوي دوست‌داران محيط زيست و منابع طبيعي مورد انتقاد قرار گرفته است، از سوي مدیرکل منابع طبیعی استان فارس تاييد شده است که تصاوير منتشر شده مربوط جشنواره همين امسال است.

جشنواره‌اي که قرار بود گره‌ گشاي صنعت گردشگري استان باشد و حالا در نبود مسئولان چيزي جز ضرر و رنج براي مردم استان فارس باقي نگذاشته است. در اين خصوص مهرزاد بوستانی با تاييد بر اينکه اداره گلزارهای نرگس بخش جره و بالاده به تعاونی دهیاری آن منطقه سپرده شده و بارها برای عدم ورود گردشگران به گلزار تاکید شده بود، مي‌گويد:« از مجریان و برگزارکنندگان جشنواره ادعای خسارت شده است؛ چرا که منابع طبیعی اموال عمومی به حساب می‌آید و همه باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشيم.»

وي که این امر را کاری زشت و ناپسند عنوان می‌کند، معتقد است که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید برخوردهای فرهنگی صورت گیرد و جشنواره نیز در محیط گلزار برگزار نشود. بنابراين تنها حفاظت از گلزار نيست که مي‌تواند از تکرار چنين شرايطي جلوگيري کند، بلکه اطلاع‌رساني و فرهنگ‌ساري است که در مرحله اول بايد مورد توجه قرار گيرد.

ششمين رويداد جشنواره نرگس تلخ تمام شد

جشنواره گل نرگس کازرون که امسال ششمين رويداد خود را پشت سر ‌گذاشت، در فهرست جشنواره‌های تک‌مکانی و تک‌زمانی قرار گرفته و در تقویم گردشگری به‌عنوان یک رویداد مهم ثبت شده است. از اين رو برگزاری آن تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادي استان دارد. براي بازديد از اين جشنواره هرسال گردشگران و توریست‌های زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور که بیش از ۶۰ هزار نفر توسط مسئولان تخمين زده شده‌اند جهت بازدید از اين گلزار نرگس جره به استان مي‌آيند. اين رويداد هر سال در اواخر بهمن‌ماه  و در مساحتي حدود 70 هکتار برگزار مي‌شود که امسال با بي‌توجهي و اهمال‌کاري مسئولان برگزارکننده جشنواره و منابع طبيعي خسارت بسياري به جاذبه‌هاي طبيعي استان وارد شد. با اين شرايط حالا بايد ديد اين جشنواره هفتمين رويداد را هم به خود مي‌بيند و در سال‌هاي آتي چگونه ادامه مي‌يابد. نکته قابل توجه در اين بين اين است که پيش از اين حادثه قرار بود مسئولان از گل‌هاي نرگس شيراز به عنوان فرصتي اقتصادي براي صادرات غير نفتي بهره ببرند که امسال اين برنامه به طور کامل منتفي شد.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار