کد خبر: 898703
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مولاوردي: پس از گذشت چهار‌دهه بايد از رويه‌هاي خود تغيير مسير دهيم و به حداقل استانداردهاي حقوق بشري مقيد شويم
متین زاهدی

«پس از گذشت چهار دهه از اين رويه‌ها تغيير مسير دهيم و به حداقل استانداردهاي حقوق بشري مقيد شويم.» اين بخشي از سخنان كارشناس راديو اسرائيل نيست، بلكه جمله‌اي است كه شهيندخت مولاوردي، دستيار ويژه رئيس‌جمهور در حقوق شهروندي در واكنش به پخش فيلمي از سعيد‌امامي متهم به جاسوسي از صدا‌و‌سيما آن را در گفت‌و‌گو با خبرآنلاين بيان كرده است؛ ‌جمله‌اي كه مي‌تواند تا مدت‌ها خوراك خبري رسانه‌هاي بيگانه را با موضوع اذعان يك مقام رسمي حقوق شهروندي به رعايت نشدن حداقل استانداردهاي حقوق بشري در ايران فراهم كند و از سوي ديگر به دستاويزي براي امريكا و غرب براي هجمه‌هاي بيشتر و تنگ‌تر كردن حلقه تحريم‌ها عليه كشورمان تبديل شود. اظهارات جنجالي دستيار ويژه رئيس‌جمهور اما به همين‌جا ختم نمي‌شود. مولاوردي در گفت‌وگويي رسانه‌اي قول داده تا از مسير منشور حقوق شهروندي پيگير منافع فرقه‌اي همچون بهائيت هم باشد. اظهارات دستيار ويژه رئيس‌جمهور در حقوق شهروندي در حالي بيان مي‌شود كه خودش هم به خوانشي كه از كلمات و جملاتي كه استخدام كرده واقف است، آنچنان كه گفته است: «‌اگر در سمت دولتي نبودم، قطعاً صريح‌تر از اين اظهار‌نظر مي‌كردم!»

رئیس جمهور که مخالفت با دولت را مخالفت با نظام و عامل ناامیدی مردم می‌داند باید از معاون خود بپرسد مخالفت با سابقه و سیاست نظام به چه معناست؟! البته شاید در آن صورت مولاوردی به روحانی پاسخ دهد که من از روی دست خود شما کپی کردم، وقتی در تبلیغات انتخاباتی به رقیبان خود گفتید که 38 سال است کاری جز اعدام و زندان ندارید!

اين نخستين باري نيست كه اظهارات شهيندخت مولاوردي حاشيه‌ساز مي‌شود. آن هم در شرايطي كه وي دكتراي حقوق بين‌الملل دارد و بعيد است يك حقوقدان نداند چه مي‌گويد! نكته منفي‌تر ماجرا هم در اينجاست كه وقتي اظهارات وي حاشيه‌ساز مي‌شود، درست همان روال معمول در دولت تدبير و اميد پيش گرفته مي‌شود و كاسه كوزه‌ها بر سر رسانه‌هايي مي‌شكند كه تنها درباره خوانشي كه رسانه‌ها و نهادهاي بين‌المللي مي‌توانند از چنين سخن‌هايي داشته باشند، هشدار مي‌دهند. هر ‌چند گاهي به نظر مي‌رسد برخي سخنان و اظهارنظرهاي چهره‌هاي دولتي بيش از آنكه به كار مردم كشورمان بيايد قرار است خوراك نهادهاي بين‌المللي باشد و زمينه نفوذ بيشتر اين نهادها را در قالب اسنادي همچون 2030 و دهها سند و توافقنامه پنهان و آشكار ديگر فراهم مي‌آورد. وقتي مولاوردي درباره حجاب و ماجراي دختران خيابان انقلاب به منشور حقوق شهروندي و «‌اختيار» ‌در انتخاب حجاب استناد مي‌كند و مي‌گويد: ‌طبق ماده ۱۰۲ منشور؛ شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعي و در چارچوب موازين قانوني آزاد هستند يا به صراحت درباره مجازات تخطي از قانون از سوي اين دختران اينگونه اظهارنظر مي‌كند: اگر در سمت دولتي نبودم، قطعاً صريح‌تر از اين اظهار‌نظر مي‌كردم، اما در شرايط فعلي هرآنچه بگويم نظر شخصي من تلقي نمي‌شود، بلكه به دولت الصاق خواهد شد. به هر حال معتقدم تا زماني كه در اين كشور رعايت حجاب شرعي قانون است، بايد به آن احترام گذاشت، اما من شخصاً برخورد قهري با دختران خيابان انقلاب را نمي‌پسندم؛ چراكه برخورد بايد متناسب با جرم باشد و ما متأسفانه چنين چيزي را نمي‌بينيم.

وي فيلترينگ موقت تلگرام را مصداق نقض يا ناديده گرفتن برخي حقوق انساني عنوان مي‌كند كه به ناچار در ناآرامي‌هاي اخير انجام شد. همچنانكه در پاسخ به سؤالي درباره حق و حقوق بهائيان وعده تأسيس نهاد ملي حقوق شهروندي را مي‌دهد و مي‌گويد: با تأسيس اين نهاد شاهد تحول مهمي در تسريع تحقق حقوق شهروندي خواهيم بود‌! بر همه مسئولان جمهوري اسلامي از ابتدا تا‌كنون و بر طبق قانون اساسي كشورمان واضح است كه فرقه بهائيت، گروه و اقليت مذهبي نيست كه بخواهد حقوق مذهبي داشته باشد‌. در برابر چنين اظهاراتي دو احتمال مطرح است؛ ‌نخست اينكه خانم مولاوردي نمي‌داند گفته‌هايش چه معنا و خوانشي دارد كه با عنايت به سوابق و رشته تحصيلي وي چنين امري بعيد به نظر مي‌رسد و اگر چنين باشد بايد تجديد‌نظري در جايگاه و مسئوليت وي صورت گيرد، اما احتمال دوم اين است كه مولاوردي به خوبي مي‌داند چه مي‌گويد و بي‌ترديد نهادهاي بين‌المللي و دولت‌هاي مخالف جمهوري اسلامي ايران از اين اظهارات بسيار خرسند خواهند شد؛ چراكه بي‌هيچ دغدغه‌اي سخنان خانم دستيار ويژه دستاويزهاي تازه براي تحت فشار گذاشتن ملت و دولت ايران در اختيارشان مي‌گذارد و اين خدمات هرگز فراموش نمي‌شود!

غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
said
|
Switzerland
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
1
0
سلام . این بانوی ایران از کدام حقوق بشر حرف میزند . حقوق بشر غربی ها ؟ در صورتی که استانداردهای حقوق بشر این بانوی ایرانی از اروپا یا امریکا گرفته شده است به ایشان بگویید . حقوق بشر سالهاست یک دست اویز برای سیاستمداران ( نامرد ) ورسانه های خودفروخته غربی شده و انسانهای بی وجدان با پنجاه دلار اری فقط پنجاه دلار میتوان هرچه میخواهند با زنان جوانی که ۱۷ سال دارند انجام دهند . پس قبل از شوت کردن کلمه ها میبایست کمی فکر کرد.بیشتر ملت های اروپایی میگویند که سالهاست حقوق بشر مرده است .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
بوی... تظاهر به حقوق بشری ایشان واقعا حال ادم را به هم می زند.خانم مشاور دولتی!! مثل اینکه شما جزو مسئولین هستید! مردم دیار زلزله زده را به خودشان واگذاشته اید و حقوقشان فراموش کرده اید آیا انها حقوق بشر ندارند؟ انوقت گزارش های دروغین می دهید!!!
خانم مولاوردی
اصلا دست خانواده تان بگیرید و برویدبه اروپا کانادا و یا هر جهنم دیگری ! همانجایی که بهتان می گویند این... حقوق بشری را انتشار بدید
ولی دیگر دروغ نگوئید که حقوق شهروندی مردم زلزله زده را سامان داده ایم!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
سایت جوان " اقای روحانی مخالفت با نظام را قبلا مستقیم تر
نشان می داد " اکنون جهت واکنش ها به سخنانش " لفاظی های جدیدی که پوشش بهتری برای خود داشته باشد " انتخاب
کرده " مخالفت با دولت ایشان که فقط 8سال برسر کار خواهد بود " 16 میلیون مخالف درابتدای رای گیری دولت دوم ایشان داشته " مظمئنا اگر رای گیری دوباره شود " بیشتر نیز خواهد بود " مخالفت با نظام بیان می کند ؟ سر در گریبان کردن مردم راه های بسیاری دارد " که دولتمندان روحانی مانند سیاست های خود ایشان " بسیار خوب بلد هستند " مولاوردی هم : نمونه مشت از تفکر خروار : این دولت می باشد.
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
سلام بر شما
عجیب نیست بسیاری از مسیولان و صاحب نظر ان مکررا از اوضاع اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی کشور انتقاد و اعتراض دارند..و عجابا که وقتی شخص دلسوز تلاشگر و شجاعی .،همچون احمدی نژاد ،،،.میخواهد کشور را نجات دهد،..همین معترضین و منتقدین...باتمام ابزارهایشان ،،به او حمله میکنند...احمدی نژادی که صدها پرژه ملی و استانی را اجرا و بخدمت مردم رساند...آیا در کشور ما تاریخ تکرار میشود؟از امیرکبیر ،مصدق و حالا . .احمدینژاد....بقول قرآن کریم...آیاپاسخ نیکی جز نیکیست؟...اوصاع فعلی کشور.بدین جهت است..که ما..،فرقی بین خاین و خادم. ..قایل نیستیم...قدر زر زرگر شناید،قدر گوهر،گوهری
بیننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
یاد حرفای دشمنانه شیرزاد می افتیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
خدا آخرت وعاقبتشان را ختم به خير كند
از مشاور اين رئيس جمهور چيزي جز اين انتظار نيست
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
خانم مولاوردی ! نقض حقوق بشر به معنای آمریکایی آن صحت دارد ! چون ما طبق آیات قرآن مجید باید فرد لواط کار و یا زنا کار را مجازات کنیم و این با حقوق بشر آمریکایی در تضاد است . سخن شما دقیقا خلاف آیات کلام الله مجید است . شما به نیابت از آمریکا کدخدای حسن قفل ساز سخن می گویید . و اینجاست که نفوذ را به عیان می بینیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
احتمالا ایشان طرفدار دخترانی هستند که در خیابان انقلاب آن کار زشت را انجام دادند چون حقوق بشر غربی همین است . لطفا زیاد هم از تهران دور نشوید که روی کفشتان خاکی شود به همین اطراف تهران سرکشی کنید تا حقوق شهروندی را به چشم خودتان ببینید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
این ها حرف رییس جمهور است که از دهان ایشان و امثال ایشان بیرون می آید. سرچشمه را با بیل باید گرفت
عبدالعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
اگر شک داشته باشیم که ...نفوذی است ولی بلا شک این
...نفوذی است زیرا کارنامه وی پر است از طرح ها . تعهدات و قراردادهای ضد اسلامی و ضد بشری .
چنان شیفته غرب شده که سخنانش و فکرش همه منطبق بر برنامه های غربی است و مانند طوطی غربی حرف میزند .
شرکت و امضای تعهداتش در همایش های چین و آلمان و .....
تکرا ر عدالت جنسیتی کار و اسناد وابستگی به غرب از ایشان زیاد است . ... هم که سر کرده برای فریب من و توست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
0
بگذارید حرفش را بزند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
سیدامامی نه سعیدامامی! لطفا اصلاح شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار