کد خبر: 898692
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با استناد به امنیت ملی امریکا
رئیس‌جمهور امریکا 75 روز قبل سند استراتژی امنیت ملی امریکا را رونمایی كرد كه...
علی قنادی

رئیس‌جمهور امریکا 75 روز قبل سند استراتژی امنیت ملی امریکا را رونمایی كرد كه در آن ضمن تأكید بر شعار «اول امریکا» گفته شده بود این اصل، نیروهای هدایت‌كننده استراتژی امنیت ملی امریکا خواهد بود:« تهدید اقتصادی برای امنیت ملی امریکا بنیادین است.» ‌دونالد ترامپ حالا دارد گام به گام این استراتژی را اجرا می‌كند‌. او روز پنج‌‌شنبه فرمان اجرایی افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را با استناد به اینكه تبدیل به مسئله امنیت ملی امریکا شده، امضا كرد. رئیس صندوق بین‌المللی پول این فرمان ترامپ را «جنگ تجاری» خوانده و اتحادیه اروپا و چین نیز وعده مقابله با آن را داده‌اند.
به گزارش «جوان» چند ماه قبل، فرمان ممنوعیت ورود اتباع شش كشور مسلمان به امریکا، بعد خروج از پیمان ترنس پاسیفیك و حالا هم فرمان اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم؛ رئیس‌جمهور امریکا هر چند ماه بخشی از جهان را به مبارزه می‌طلبد. دونالد ترامپ همانگونه كه وعده كرده بود تعرفه فولاد و آلومینیوم را افزایش داد تا به گفته خود از صنایع فلزات کشورش دفاع کند. ترامپ روز پنج‌‌شنبه در مراسمی در کاخ ‌سفید كه با حضور گروهی از کارگران صنایع‌، وزرای بازرگانی و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری برگزار شد، فرمان اجرایی افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را امضا كرد. بر اساس این فرمان كه از دو هفته دیگر اجرایی می‌شود، امریکا از این پس تعرفه گمرکی ۲۵درصدی برای فولاد و ۱۰ درصدی برای آلومینیوم در امریکا اعمال خواهد كرد. طبق دستور رئیس‌جمهوری امریکا، به استثنای دو کشور کانادا و مکزیک، تعرفه جدید شامل تمامی صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم به امریکا می‌شود. ترامپ در مراسم امضای این فر مان گفت:« من حتی پیش از اینکه وارد دنیای سیاست شوم از این نابرابری تراز تجاری میان کشورم و دیگران بار‌‌‌‌ها انتقاد کرده بودم.» امریکا ۸۰۰ میلیارد دلار کسری تراز تجاری با سایر كشور‌‌‌‌ها دارد، موضوعی كه دولت ترامپ آن را با عینك امنیت ملی نگاه می‌كند. رئیس‌جمهور امریکا گفته كه با امضا این فرمان، قصد دارد از صنایعی چون آلومینیویم و فولاد که برای امنیت ملی حیاتی هستند، محافظت‌ كند. مقامات اتحادیه اروپا این نظر را که صادرات این اتحادیه به امریکا «‌امنیت‌» آن کشور را به مخاطره می‌اندازد به شدت رد کرده و آن را بدون پایه خوانده‌اند. بی‌بی‌سی نوشته است :«ترامپ دفاع از صنایع داخلی و شعار «‌در امریکا بساز و امریکایی بخر‌» را یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین محورهای انتخاباتی خود قرار داده بود و بسیاری از مردم امریکا بر همین مبنا به او رأی دادند.»

انتقادهای داخلی

اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم با انتقادهای تند و تیز در داخل و خارج از امریکا روبه‌رو شده تا جایی که گری كوهن، مشاور اقتصادی او سه‌‌‌‌‌شنبه قبل استعفا كرد. منتقدان می‌گویند كه نظام تعرفه‌ای جدید كه ترامپ اجرای آن را شروع كرده، تجارت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد و به کاهش رشد اقتصادی جهان منجر خواهد شد. «پل رایان‌» رئیس مجلس نمایندگان امریکا که ارشد‌‌‌‌ترین عضو جمهوریخواه کنگره این کشور محسوب می‌شود، بیانیه‌ای صادر و با این اقدام مخالفت کرد. او تصریح کرد: «من با این اقدام مخالفم و نگران عواقب ناخواسته آن هستم». جان مک کین، سناتور ارشد جمهوریخواه امریکایی هم در مخالفت با اقدام ترامپ اعلام کرد: «تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای اعمال تعرفه‌های سخت بر واردات فولاد و آلومینیوم، از امریکا حفاظت نخواهد کرد و این اقدام یادآور سیاست‌های شکست خورده حمایتگرایی در گذشته است. این تصمیم به اقتصاد امریکا و کارگران امریکایی ضرر خواهد زد و به روابط با متحدان و شرکای امریکا آسیب خواهد زد». «جف فلیک» دیگر سناتور ارشد جمهوریخواه امریکا هم به شدت اقدام اخیر ترامپ را رد و تصمیم او را اینطور توصیف کرد: «تصمیم رئیس‌جمهور، در هم آمیختن دو سم کشنده برای تولید اقتصادی است که همان حمایتگرایی و ایجاد فضای تردید است.»

واكنش اروپا و چین

واكنش‌‌‌‌ها در خارج، شدیدتر بوده است. آنگلا مرکل دیروز در واكنش به امضای فرمان جدید آن را ‌برانگیزاننده «‌مسابقه تا سقوط‌» توصیف کرده است. مرکل گفته است که اقدام امریکا در این زمینه می‌تواند به جنگ تجاری منجر شود که برنده‌ای ندارد و همگان از آن متضرر خواهند شد. مركل خواستار این شده كه اروپا از فرمان ترامپ مستثنی شود. نماینده عالی‌رتبه امور مالی اروپا اعلام کرد اروپا نمی‌خواهد درگیر جنگ تجاری با امریکا شود اما در حال حاضر برنامه‌ای برای اقدامات ضد تعرفه‌ای امریکا دارد که در صورت لزوم اجرا خواهد کرد.
موسکوویسی در مصاحبه تلویزیونی با BSM اعلام کرد: اگر دونالد ترامپ دست به اجرای اقدامات تعرفه‌ای بزند ما همه گزینه‌های مقابله با آن را اجرا خواهیم کرد. سیسیلیا مالمستروم از مسئولان تجارت کمیسیون اتحادیه اروپا نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در صفحات اجتماعی اظهار داشت: ما معتقدیم اتحادیه اروپا یک متحد نزدیک ایالات متحده است و باید از این اقدامات مستثنی شویم. چین که سهم مهمی در بازار امریکا دارد فرمان را «‌تهاجمی جدی‌» علیه نظام تجارت جهانی خوانده و هشدار داده است که در دفاع از «‌منافع مشروع‌» این کشور ملاحظه به خرج نخواهد داد. چین تقریباً نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند. ژاپن گفته است که حرکت امریکا تأثیری نامطلوب بر روابط تجاری دو طرف دارد. همچنین کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داد: در به اصطلاح جنگ تجاری هیچ‌کس برنده نخواهد بود و تمام طرف‌‌‌‌‌ها متضرر می‌شوند.
وی گفت: کانادا بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد و آلومینیوم به امریکا است و اروپا که صادرات خودروی این قاره نیز از سوی ترامپ تهدید شده است در حال اقدام برای اتخاذ سیاست‌های تلافی‌جویانه برای کالاهای امریکایی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار