کد خبر: 898688
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
كار جهادي به بار نشست
تلاش براي بهره‌برداري از فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تا پيش از پايان سال ۹۶ (كمتر از دو هفته آينده) در حال انجام است و در صورت تحقق اين امر، ايران در توليد بنزين موردنياز مصرف داخلي كشور به صورت كامل و پايدار خودكفا خواهد شد.

به گزارش «تسنيم»، خودكفايي در توليد بنزين مورد نياز كشور آرزوي ديرينه‌اي است كه در آستانه تحقق آن قرار داريم. ايران با آغاز بهره‌برداري از فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در توليد بنزين موردنياز مصرف داخلي خود به طور كامل خودكفا مي‌شود، دستاورد مهمي كه متخصصان داخلي در حال تلاش براي تحقق آن تا پايان سال 96 (كمتر از دو هفته آينده) هستند.
در سال‌هاي اخير متوسط مصرف داخلي بنزين كشور به روزي 80ميليون ليتر رسيده كه بخش قابل‌توجهي از اين نياز مصرفي از توليدات داخلي تأمين شده، اما همواره تأمين نياز داخلي اين فرآورده استراتژيك نفتي به واردات روزانه 10 تا 15 ميليون ليتري بنزين وابسته بوده است. با اجرا و بهره‌برداري از طرح‌هاي مختلف پالايشگاهي در پالايشگاه‌هاي تهران، اصفهان، تبريز، بندرعباس، لاوان، آبادان، شازند، كرمانشاه و شيراز كه همگي پالايشگاه‌هاي نفتي كشور هستند، تلاش شد تا ضمن ارتقاي كيفيت بنزين توليدي، به ميزان كمي توليد اين فرآورده نفتي نيز افزوده شود، اما با وجود بهره‌برداري برخي از اين پروژه‌ها، باز هم نمي‌توانستيم از نياز واردات 10تا 15ميليون ليتري بنزين براي تأمين پايدار بنزين كشور چشم بپوشيم.
در اين بين يك پالايشگاه كه در زمره پالايشگاه‌هاي نفت خام هم قرار نمي‌گيرد، در حال ايفاي نقشي تاريخي در تحقق بي‌نيازي از واردات بنزين براي ايران است.
پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس اين روزها با توليد و عرضه روزانه 12 ميليون ليتر بنزين يورو 5 در فاز نخست، ايران را در مرز خودكفايي در تأمين نياز داخلي بنزين قرارداده و در حالي كه فرآيندهاي توسعه‌اي فاز دوم اين پالايشگاه براي توليد و عرضه روزانه 12ميليون ليتر بنزين يورو 5 ديگر در حال انجام است، ايران با بهره‌برداري از اين فاز، به طور كامل و به صورت پايدار در تأمين نياز داخلي بنزين خودكفا مي‌شود.
اين پالايشگاه به عنوان يك پروژه مهم و استراتژيك براي كشور اين روزها در سايه تعامل تنگاتنگ دولت، سپاه پاسداران و بخش‌هاي خصوصي داخلي در حال تكميل است و فرمانده قرارگاه سازندگي خانم‌الانبيا(ص) از افتتاح فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تا پايان امسال و هفت ماه زودتر از موعد خبر داد. پيش از اين، افتتاح فاز دوم اين پالايشگاه در ميانه سال 97 در برنامه قرار داشت.
سردار عبادالله عبداللهي در اين خصوص گفت: «در بحث بنزين با افتتاح فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس كه امسال انجام شد، 5/2 ميليارد ليتر بنزين توليد شد و در تلاش هستيم تا فاز دوم اين پالايشگاه را پيش از پايان امسال به بهره‌برداري برسانيم كه (با بهره‌برداري كامل از اين فاز) در مجموع حدود 240هزار بشكه ميعانات گازي قابليت تبديل به فرآورده را در آن خواهد داشت.»
قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) به عنوان پيمانكار اصلي اين پروژه در همكاري و تعامل كم‌نظير با شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، مديران و متخصصان ايراني مجموعه پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در اقدامي جهادي در حال تكميل و به بهره‌برداري رساندن اين پروژه مهم هستند.
عليرضا صادق‌آبادي معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در اين‌خصوص گفت: «با به مدارآمدن فاز دوم ستاره خليج‌فارس مي‌توانيم با خيال راحت بگوييم كه توليد بنزين در كشور پايدار شده و نياز به واردات بنزين نداريم و ان‌شاءالله با فاز سوم، يكي از صادركنندگان بزرگ بنزين خواهيم شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار