کد خبر: 898683
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سعید ابوطالب تهيه‌كننده برنامه رئاليتي شو در گفت‌وگو با «جوان»:
تهيه كننده «رئاليتي شو» جديد «7روز، 7ساعت» مدعي است اين مجموعه صرفاً با هدف سرگرمي ساخته نشده و او سعي كرده از دل اين برنامه مفاهيمي را نيز به مخاطب منتقل كند.
جواد محرمي

يك «رئاليتي شو» ديگر پس از «رالي ايراني» به تهيه‌كنندگي «سعيد ابوطالب» قرار است در ايام نوروز از تلويزيون روي آنتن برود. اين‌بار شبكه افق كار ساخت اين برنامه را بر عهده دارد. ابوطالب در گفت‌وگو با «جوان» به اين نكته اشاره مي‌كند كه اين كار با حضور هشت هنرمند ايراني و هشت هنرمند لبناني ساخته شده و قرار است در ايام نوروز از شبكه افق پخش شود. «قصد داشتيم در اين مجموعه تعدادي شركت كننده تاجيك هم داشته باشيم كه به دليل مشكلات ويزا در لبنان نتوانستيم از آنها استفاده كنيم.»
به گفته اين تهيه‌كننده رئاليتي شو «7روز، 7ساعت» از لبنان آغاز مي‌شود و در ادامه در داخل ايران به نقاط شمالي كشور رفته و در تهران به پایان مي‌رسد. رئاليتي شو ژانر مورد توجهي در سينماي دنياست. در اين گونه‌ هنري، بازيگران از سناريوی كار مطلع نمي‌شوند و خود آنها هم تا آخرين سكانس، مانند بينندگان، هر لحظه غافلگير خواهند شد. از سوي ديگر، گروه توليد نيز با توجه به غير قابل پيش‌بيني بودن رفتار بازيگران، هم‌رديف بينندگان، تا پايان توليد با غافلگيري‌هايي مواجه مي‌شوند. از لادن مستوفي، حميد حامي، ليندا كياني و اميرحسين رستمي به عنوان هنرمنداني ياد مي‌شود كه تا به حال حضور آنها در اين رئاليتي شو مشخص شده است. اين گروه جزو هنرمندان ايراني پروژه سعيد ابوطالب هستند كه با حضور هنرمنداني از كشور لبنان و در لوكيشن‌هاي داخل و خارج از ايران كار تكميل مي‌شود.

كار با فيلمبردار «به وقت شام»

نسخه‌ ايراني اين كار پيش از اين در مجموعه رئاليتي شو «رالي ايراني» تجربه شد و ابوطالب پس از آن نيز چند كار ديگر با شكل‌هاي مختلف و مضمون‌هايي متفاوت براي شبكه‌هاي تلوزيوني ساخت.
ابوطالب به اين نكته اشاره مي‌كند كه نمونه تلويزيوني رئاليتي شو در دنيا با استقبال فراواني روبه‌رو بوده است كه به شكل فيلم مسابقه و مستند- مسابقه طراحي و اجرا مي‌شود.
او مي‌گويد: «گروه فيلمبرداري بزرگي در اختيار داريم، مدير اين گروه مهدي جعفري است؛ كسي كه تجربه موفق و عظيم فيلم «به وقت شام» را از سرگذرانده است، او به واسطه كار در به وقت شام با فضاي لوكيشن و فرهنگ لبنان آشناست و منطقه را خوب مي‌شناسد. تدوين كار هم تقريباً به طور همزمان انجام مي‌شود چون ما وقت زيادي نداشتيم تا ميان تدوين و فيلمبرداري فاصله زيادي بيندازيم. گروه صدابرداري و تدوين ما هم بسيار حرفه‌اي و با تجربه هستند. پيش‌توليد خيلي سختي را از سر گذرانده‌ايم. بچه‌هاي صحنه ما تقريباً همگي تجربه حضور در لبنان و سوريه را دارند. كم و بيش همه زبان بلدند و ما تقريباً يك گروه توليد ايراني- لبناني داريم. خودم يك دستيار لبناني دارم. در واقع ما يك تجربه كار مشترك با كشور لبنان را از سر گذرانده‌ايم كه به نظرم تجربه موفقي محسوب مي‌شود. نكته ديگر درباره رئاليتي شو«7روز، 7ساعت» اين است كه مجموع زماني اين كار حدود 7روز و 7ساعت ضبط شده و طول كشيده است.
ابوطالب درباره اينكه چه مقدار از فيلمبرداري در ايران و چه مقدار در لبنان انجام مي‌شود نيز مي‌گويد 50 درصد کار در ايران و 50 درصد كار در لبنان فيلمبرداري شده است.
ابوطالب از «محمدرضا زائري» به عنوان يكي ديگر از تهيه‌كننده‌هاي اين برنامه نام مي‌برد. «حجت الاسلام زائري به دليل آشنايي با كشور لبنان و شناخت شبكه تلويزيوني المنار و افرادي كه در اين شبكه فعاليت دارند و نيز شناخت فضاهاي فرهنگي اين كشور به دليل سابقه حضور در آنجا ما را در اين كار همراهي مي‌كند. ما علاوه بر يك گروه فيلمبرداري عظيم كه شامل حدود 20 دوربين مي‌شود، گروه آهنگسازي داريم كه قرار است براي متن و تيتراژ موسيقي بسازند، ضمن اينكه حميد حامي هنرمند عرصه موسيقي هم در اين برنامه به صورت زنده خوانندگي خواهد كرد.»

اصل غافلگيري

اينكه رئاليتي شو مورد نظر تا چه اندازه با هدف سرگرمي ساخته شده و آيا صرفاً قرار است سرگرم كند يا مفاهيمي را نيز به مخاطب انقال دهد، موضوعي است كه سعيد ابوطالب اينگونه درباره آن توضيح مي‌دهد: «براي خودمان برنامه نمي‌سازيم، به‌طور قطع اگر قرار باشد هدف سرگرمي باشد به نظرم هدف‌گذاري درستي صورت نگرفته است. هر كاري به خودي خود داراي پيام است و ما هم اين مسئله را از نظر دور نگه نداشته‌ايم. ما روي اين موضوع فكر كرده‌ايم.»
چقدر رئاليتي شو« 7روز، 7ساعت» مبتني بر فيلمنامه و طرح پيش مي‌رود و چقدر بر اساس في‌البداهه سؤال ديگري است كه پاسخ تهيه‌كننده اين برنامه به آن چنين است: «حتماً بخش عمده‌اي از كار فكر شده و بر اساس فيلمنامه پيش مي‌رود. بازيگران صرفاً در موقعيت‌هايي قرار مي‌گيرند كه براي آنها غافلگيري ايجاد كند. اين به معناي آن نيست كه فيلمنامه وجود ندارد. گروه پشت صحنه پيش از بازيگران يكبار كار را پيش برده‌اند و براي بار دوم همراه با بازيگران كار ادامه پيدا مي‌كند. در واقع ما قصه دقيق و حساب شده نوشتيم و بر مبناي آن جلو رفتيم. براي همين بازيگران به طور دائم شگفت‌زده مي‌شوند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
از نظر من برنامه باحال نیست بازیکن های فیلم خیلی فیلم رو باحال کردن یکی از آنها علیرام نورایی و الناز حبیبی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار