کد خبر: 898653
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از گلزار شهداي ميدان امام حسين(ع)
زائران يكي پس از ديگري وارد يادمان مي‌شدند و آرام در كنار مزار شهدا با ذكر صلوات و فاتحه‌اي با شهدا راز و نياز مي‌كردند. جوان و پير، كوچك و بزرگ فرقي نمي‌كند. وقتي به يادمان مي‌رسند لحظه‌اي درنگ كرده و ...

براي تهيه گزارش در خصوص مزار شهداي گمنام راهي ميدان امام حسين(ع) ‌مي‌شوم. ميداني كه در ايام عزاداري سالار شهيدان و ساير مناسبت‌ها به يكي از نقاط اصلي تجمع مردم شهيد‌پرور تبديل شده و پيكر پاك پنج شهيد گمنام را در خود جاي داده است. شهدايي كه مأمن و ملجأ دلسوختگان شهيد است.

5ضلع به نشانه 5شهيد
يادمان شهداي گمنام ميدان امام حسين (ع) چند باري مرمت و باز‌سازي شد تا ما امروز شاهد يك بناي پنج ضلعي به نشانه پنج شهيد گمنام باشيم كه رأس يكي از اين پنج ضلعي‌ها در جهت قبله قرار گرفته و ضلع مقابل آن ورودي بنا را تشكيل مي‌دهد. در اين پنج ضلعي نمايي ضريح‌گونه از بيرون بنا ايجاد شده كه باعث جذابيت خاصي شده است.
پيشتر عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران در تشريح چگونگي ساخت و مصالح به كار رفته در اين يادمان گفته بود: انتخاب مصالح بتني علاوه بر سادگي صلابت و استواري رزمندگان در نبردي نابرابر را تداعي مي‌كند به گونه‌اي كه در طراحي بنا، بتن از بيرون استواري و صلابت و از درون، نرمي و لطافت در عين سادگي را تداعي مي‌كند و اين مفهوم متضاد بازگوكننده ويژگي اصلي رزمندگان عرصه دفاع مقدس است. بدين معنا كه آنان ضمن صلابت و استواري در عرصه پر از حادثه و خطر جنگ، همگي داراي روحيات لطيف و عارفانه بوده و مناجات‌ها و راز و نياز‌هاي عاشقانه آنها قبل از عمليات، صفحات زرين دفاع مقدس را شكل مي‌دهند. در سقف بنا هم ضمن ايجاد هندسه‌اي ظريف يك دايره توخالي قرار گرفته كه در دور آن كاشي‌كاري منقش به آيه شريف «ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون» ديده مي‌شود.
لحظه‌اي درنگ، لحظه‌اي با شهدا
وارد يادمان مي‌شوم. پنج شهيد به خون خفته در كنار هم آرام گرفته‌اند. شهيد اول جوان 18ساله‌اي است كه در منطقه عملياتي مجنون و عمليات خيبر آسماني شده است. شهيد دوم جواني 19ساله در منطقه عملياتي فاو در روند اجراي عمليات والفجر 8 به ديدار معبودش شتافت. مزار شهيد سوم راكه مرور مي‌كنم متوجه مي‌شوم با شهيد 19ساله فاو همرزم بوده‌اند. شهيد بعدي از شهداي عمليات خيبر است كه در مجنون به شهادت رسيد و آخرين مزار متعلق است به شهيد منطقه عملياتي ابوقريب كه در عمليات عاشوراي 3 به آرزويش رسيده و شهيد گمنام مي‌شود.
وقتي سنگ‌نوشته شهدا را مرور مي‌كردم زائران يكي پس از ديگري وارد يادمان مي‌شدند و آرام در كنار مزار شهدا با ذكر صلوات و فاتحه‌اي با شهدا راز و نياز مي‌كردند. جوان و پير، كوچك و بزرگ فرقي نمي‌كند. وقتي به يادمان مي‌رسند لحظه‌اي درنگ كرده و به زيارت مي‌آيند و براي لحظاتي هم كه شده خاطرشان را با شهدا و ياد آن دلاوران گره مي‌زنند. اينجا ميدان امام حسين قطعه پنج شهيد گمنام دفاع مقدس است. شهدايي كه مهمان خوان بابركت مادرشان حضرت زهرا (س) هستند. اينان نيك مي‌دانند كه همه شهرت در گمنامي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار