کد خبر: 898443
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
در دو سال اخیر صورت گرفت:
برگزاری برنامه‌های فرهنگی- تبلیغی در آستان قدس رضوی قدمتش به 1200 ساله پیش و از زمانی که حضرت رضا(ع) در این مکان دفن شدند، برمی‎گردد. بهرمندی زائران از برنامه‎های فرهنگی– معارفی حرم مطهر، منحصر به قشر خاصی از زائران نیست بلکه عموم زائرانی که وارد رضوان رضوی می‎شوند از دریای معارف اسلامی و اهل بیت(ع) که در قالب‎های مختلف برای زائران مهیا شده است، بهرمند می‎شوند.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی- تبلیغی در آستان قدس رضوی قدمتش به 1200 ساله پیش و از زمانی که حضرت رضا(ع) در این مکان دفن شدند، برمی‎گردد. بهرمندی زائران از برنامه‎های فرهنگی– معارفی حرم مطهر، منحصر به قشر خاصی از زائران نیست بلکه عموم زائرانی که وارد رضوان رضوی می‎شوند از دریای معارف اسلامی و اهل بیت(ع) که در قالب‎های مختلف برای زائران مهیا شده است، بهرمند می‎شوند.

در منشور ابلاغی مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی توجه به ظرفیت فرهنگی این آستان مقدس و اثرگذاری در حوزه بین الملل به عنوان یکی از راهبردها مشخص شده است، حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی؛ معاون تبلیغات آستان قدس رضوی مروری بر مهم‎ترین برنامه‎های فرهنگی-تبلیغی این آستان مقدس دارد.

 

حاج آقای حسینی، یکی از برنامههای معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی که با استقبال بسیار خوب زائران مواجه شده، برپایی پایگاه های آداب زیارت در حرم مطهر بوده است، این برنامه تا چه اندازه در گسترش فرهنگ زیارت و غنیسازی اوقات فراغت زائران مؤثر بوده است؟

یکی از رویکردهای مهم معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی در برنامه‎های حرم مطهر، عمق بخشی به مسائل تبلیغی و فرهنگی است، اگر چه مهم‎ترین شاخصه فعالیت این معاونت برگزاری برنامه‎های ترویجی است اما اگر بنا باشد حرم امام رضا(ع) به یک دانشگاه عظیم معرفتی، فرهنگی و انقلابی تبدیل شود، باید به موضوع آموزش زائران توجه کند.
از ابتدای سال 1395، به منظور آموزش زائران، برنامه‎ها در دو سطح تدوین شد که یک سطح آن مربوط به کارشناسان حرم و دیگری مربوط به عموم زائران می‎شد.

در بخش زائران تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر این بود تا در ورودی‎های حرم مطهر رضوی، پایگاه‎هایی تحت عنوان «پایگاه آداب زیارت» راه‎اندازی شود که در مرحله اول، چهار پایگاه راه‎اندازی شد، البته تعداد این پایگاه‎های در ایام مناسبت‎های سال بیشتر و کمتر می‎شود ولی پایگاه آداب زیارت شهید هاشمی نژاد در تمام ایام سال میزبان زائران می‎باشد.

هدف از برپایی این پایگاه‎ها که به عنوان یکی از کار ویژه‎های معاونت تبلیغات اسلامی در دوسال اخیر به‎شمار می‎رود و مورد استقبال پرشور زائران به ویژه نوجوانان قرار گرفته، آشنایی هر چه بیشتر زائران با مفاهیم عمیق زیارت بوده است.


اجلاسیه اعتاب مقدسه با حضور تولیتها و نمایندگان آستانهای مقدس در داخل و خارج از کشور یکی از برنامه‌های ابتکاری و نوین آستان قدس رضوی در این دوره مدیریتی بوده است، در مورد این نشست بیشتر توضیح دهید.

برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی باید تا شعاع جهان اسلام گسترش یابد از این رو با توجه به منشور ابلاغی مقام معظم رهبری به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، تاثیرگزاری فرهنگی در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از وظایف مهم این آستان مقدس مشخص شده است از این رو به منظور هم افزایی و همگرایی با اعتاب مقدس داخل و خارج با محوریت حرم مطهر امام رضا(ع) یک ظرفیت عظیم برای تکریم زائران و توسعه و نشر فرهنگ اسلام در سطح جهان برنامه‎ریزی شد.

بنده معتقد هستم که به برکت برگزاری این نشست، آستان قدس رضوی به عنوان قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام شناخته شده است و اکنون همه اعتاب مقدسه این آستان را به عنوان یک محور و مرکز وحدت و نقش آفرینی که می‎تواند همه ظرفیت‎های مرتبط با موضوع زائر و زیارت را در سطح بین‎الملل به هم‎پیوند بزند، می‎شناسند.
بررسی تسهیل زیارت زائران، تکریم زائران، ارائه خدمات متنوع، بررسی نقش آفرینی و راهبردی اعتاب و بقاع متبرکه از دیگر برکات این اجلاسیه بین‎المللی بود.


در منشور رهبری به تولیت آستان قدس رضوی تأکید ویژهای بر موضوع محرومیت زدایی و توجه به محرومین زائر و مجاور شده است، این معاونت برای تحقق این منویات رهبری چه گام هایی را برداشته است؟

حکم مقام معظم رهبری به عنوان یک رویکرد مهم و با الویت کاری مورد توجه قرار گرفته است و از همان ابتدا یک بسته برنامه فرهنگی-تبلیغی را برای زائران زیارت اولی تدارک دیده‎ایم تا طعم زیارت برای آنها به یادگار بماند.
همچنین افزون بر این، در برنامه‎های سخنرانی، حلقه‎معرفت و گفتمان‎های دینی، تبیین موضوع محرومیت‎زدایی و کمک به محرومان به عنوان یکی از سرفصل‎های اصلی مورد توجه قرار گرفته است.

معاونت تبلیغات سعی کرد تا به کاروان‏های زیارتی که از مناطق محروم می‏آیند خدمات فرهنگی بیشتری ارائه دهد و طبق نیاز آنها برنامه‏های متنوع اجرا نماید، به عنوان مثال در برخی زمان‏ها برای تعدادی از کاروان‏های زیارتی برنامه مشاوره گروهی فوق العاده، باحضور کارشناسان ارشد کشوری برگزار می‏کرد تا زائران افزون بر زیارت از خدمات مشاوره‏ای نیز بهرمند شوند، یا برای جوانانی که از مناطق محروم به زیارت می‏آمدند دوره‏های مشاوره پیش از ازدواج به صورت رایگان برگزار می‏کرد.

این معاونت طبق تاکیدات تولیت عزیز، به برخی زائران محروم کشورهای دیگر چون پاکستان، توجه بیشتری کرد و برنامه‏های فرهنگی متنوعی را برای آنها تدارک دید تا آنها در این کشور احساس غربت نکرده و به راحتی به امر زیارت بپردازند.

حرم رضوی مهمترین پایگاه جهاد و شهادت بوده است و همه مردم شاهدند هر عزیزی که شهید میشود، به سرعت عکسهای آن شهید در حرم مطهر امام رضا(ع) در فضای مجازی پخش میشود، آیا برنامهای برای بزرگداشت و تجلیل از مقام شامخ شهدا و ترویج گفتمان شهادت و شهادت طلبی در حرم مطهر وجود دارد؟

این معاونت تلاش کرده تا برای نخبگان فعال فرهنگی حوزوی و دانشجویی برنامه هایی را در قالب نشست تخصصی و با حضور اساتید برجسته و مسئولان کشوری برگزار کند تا جوانان عزیزمان با مسائل روز آشنا و بصیرت لازمه را کسب کنند و در خلال این برنامه سعی کرده‏ایم تا روحیه شهادت و جایگاه شهدای عزیزمان را برای جوانان به عنوان یک الگوی ارزشمند معرفی کنیم.

 در دوره جدید مدیریت آستان قدس رضوی یکی از برنامه های اصلی و پرمخاطب، برگزاری یادواره‏های شهدا بوده است از این رو برای اینکه بتوانیم برنامه‏های بزرگداشت شهدا را منسجم تر و در قالب‏های متنوع برگزار کنیم برای اولین بار در سال 1395 گروه خادمان شهدا  راه‏اندازی شد، این گروه با حضور کارشناسان مجرب، برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت شهدا، دیدار با خانواده شهدا، و غبارروبی مزار مطهر شهدا را پیگیری می‏کند.

همچنین برای اولین بار در سال جاری برای نوجوانان، اکران فیلم‏هایی با موضوع شهادت و حفظ ارزش های انقلاب در دستور کار قرار گرفت که با اسقبال بسیار خوب مخاطبان واقع شد.

 

حضرت رضا(ع) در بین برادران اهل سنت جایگاه ویژهای را دارند و در طول سال شاهد حضور اهل سنت در حرم مطهر هستیم، آیا این معاونت برای این دسته از زائران امام رئوف برنامههایی را داشته است؟

بارگاه منور حضرت رضا(ع) و مقوله زیارت اختصاص به گروه خاصی از زائران و یا فرقه‏های اسلامی ندارد، در طول سال بسیاری از برادران اهل سنت از اقصی نقاط کشور و حتی از خارج کشور برای زیارت امام رضا(ع) به این حریم قدسی مشرف می شوند به طوری که در تابستان 1395 و 1396 کاروان‏هایی از اهل سنت برای زیارت حضرت رضا(ع) به حرم مطهر مشرف شدند.

از آنجا که موضوع زیارت می‏تواند عامل وحدت آفرین بین شیعیان و اهل سنت باشد سعی شده تا فضای برنامه‏های حرم را برای حضور اهل تسنن و فرقه‏های دیگر چون زیدیه به حرم مطهر رضوی مهیا کنیم بدین منظور برنامه‏های متعددی در قالب نشست‏های هم‏اندیشی، نماز جماعت، محافل قرآنی و... برای زائران اهل‏سنت به صورت ویژه برگزار شده است.

طبق آمارهای به دست آماده بیش از 60 درصد از زائران را بانوان تشکیل میدهند، آیا برای این تعداد زائر برنامههای خاصی تدارک دیده شده است که با توجه به نیازشان برگزار شود؟

موضوع زن و خانواده یکی از موضوعات راهبردی و استراتژیک آستان قدس رضوی و مورد تاکیدات تولیت است، در سال 95 نیز رواقی تحت عنوان حضرت زهرا(س) ویژه بانوان اختصاص داده شد و اکنون بالغ بر یک‏صد برنامه در قالب‏های متفاوت برنامه فرهنگی و مذهبی در خور شأن و نیاز بانوان در این رواق برگزار می‏شود.

در رواق حضرت زهرا(س) برای عموم سنین برنامه فرهنگی ارائه می‏شود، برای این رواق خودِخانم‏ها مجری و طراح برنامه‏ها هستند و سعی داریم این رواق یکی کانون جامع برای ارائه خدمات فرهنگی به بانوان باشد.

البته این معاونت در دیگر رواق ها مثل رواق حضرت معصومه(س) و دارالحجه برای بانوان برنامه فرهنگی و مذهبی دارد که تمام این برنامه‏ها با استقبال زائران مواجه شده است.

به اذعان کارشناسان مسائل اجتماعی و فرهنگی، مشاوره با رویکرد دینی یکی از فعالیتهای بسیار ارزشمند معاونت تبلیغات است، آیه در سال های 95 و 96 این مجموعه از لحاظ ارائه خدمات بیشتر و جذب اساتید پیشرفتی هم داشته است؟ 

  تولیت معززآستان قدس رضوی در همان ماه‏های ابتدایی فعالیت‏شان در آستان قدس رضوی از همه فعالیت‏های کوچک و بزرگ معاونت تبلیغات بازدید کردند و از جزییات آنها آگاه شدند و گزارش‏های مفصل مکتوبی را از ما خواستند.

ایشان وقتی به بازدید واحد مشاوره با رویکرد دینی رفتند، با اساتید آنها به گفتگو نشستند، از همه فعالیت آنها اعم از کیفیت خدمات، چگونگی برخورد با زائران، دقت در عمل مشاوره، ارتقاء اساتید، ساعت فعالیت و غیر سوال کردند و تاکید فراوان به گسترش ارائه این خدمت به زائران را کردند حتی ایشان این مهم را مکتوب نیز ابلاغ نمودند.

در سال 95 و 96 معاونت تبلیغات این فعالیت را گسترش داد، اکنون در هر کجایی پایگاه آداب زیارت برپا می‏شود یک غرفه مشاوره نیز دائرمی‏باشد، در رواق حضرت زهرا(س) به صورت مستمر برنامه مشاوره فردی و گروهی تشکیل می‏شود حتی در سال 95 این معاونت در مناطق محروم مشاور خانواده می‏فرستاد و در کاروان‏های زیارتی نیز این فعالیت را احیا کرد.

مزیت واحد مشاوره حرم مطهر رضوی با دیگر مراکز سطح شهر و کشور این است که مشاوره در فضای معنوی حرم امام رضا(ع) صورت می‏گیرد و حال و هوای معنوی زائران باعث آسان شدن حل معضلات می‏شود، از دیگر مزیت‏هایی این واحد، دینی و کاملا رایگان بودن است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار