کد خبر: 898274
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
پيام آيت‌الله جوادي آملي به همايش الگوي ايراني اسلامي پيشرفت
آيت‌الله جوادي آملي در پيامي با اشاره به عناصر محوري الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، اظهار كرد: اصل اول در الگوي پيشرفت اين است كه ما براي جوامع بشر الگو باشيم.
به گزارش «جوان»، در متن پيام آيت‌الله جوادي آملي به اين همايش آمده است: «پيامبر (ص) در حديثي در عين حال كه الگو بودن را تعريف مي‌كند، يك تكليف را همراه با تعريف به همراه دارد. حضرت مي‌فرمايند: «الاسلام يعلو ولايعلي عليه» اين جمله خبري است كه به صورت تعريف الگوي اسلامي است. لاكن به داعي انشا، القا شده است. تكليف جامعه اسلامي را به همراه دارد. 
يك زمان يك خبر فقط گزارش مي‌دهد كه آسمان يا زمين اينگونه است، اين يك گزاره علمي است. يك وقت در مسئله حكمت عملي دستوري است كه به صورت خبر بيان مي‌شود ولي در حقيقت به داعي انشا القا شده است. 
اگر دارد «انّ الصّلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر» منكر يعني به طرزي نماز بخوانيد كه جلوي فحشا و منكر را بگيرد، گرچه به صورت جمله خبريه و تعريف است، اما تكليف به همراه دارد. رسول خدا (ص) فرمودند: اسلام را من تعريف مي‌كنم. كه اين تعريف، تكليف را به همراه دارد. يعني يك بودي است كه بايد را به دنبال دارد آن بودي كه بايد را به همراه نداشته باشد فقط يه گزاره علمي و گزارش خبري است اما اينجا به امت اسلامي مي‌گويد: برترين امت باشيد و بالاترين ملت. برترين ملت و بالاترين امت هرگز فخر نمي‌كند. 
زيرا يكي از معاني برجسته اعتلا فروتني است. آن كسي كه فخر مي‌فروشد، فرومايه است نه فروتن. حضرت فرمودند: «برتر باشيد و برتري در آن است كه فخر نكنيد. » لذا ذات مقدسش نيز اين چنين بود. اصل اول اين است كه ما براي جوامع بشر الگو باشيم و اصل دوم نيز آن است كه الگو بودن به اين است كه ما خود، خدا و رابطه بين خود و خداي خود را بشناسيم.»
در بخش ديگري از پيام آمده است: « [ما] متأسفانه امروز خود را گم كرديم. جهان تشنه پيام اسلام است و ما مسئوليم و مي‌توانيم همچون عمار باشيم، همچون اوايل انقلاب كه مردم ما عمارگونه اقدام كردند و جان دادند. دفاع مقدس مي‌تواند نمونه يك عمار باشد و حيف است اين شرف آسماني را به زباله بفروشيم، بد ديگران را خواستن و به دنبال حرام رفتن و ايجاد تهمت براي ديگران، كار زشتي است. 
خداوند مي‌فرمايد: تمام انسان‌ها يك صاحبخانه دارند و يك معمار دعوت كنيد كه با صاحبخانه بسازد زيرا من خيلي از علوم را به شما دادم و اگر مي‌خواهيد در حوزه و دانشگاه درس بخوانيد، درس بخوانيد. درسي كه اگر بيرون مي‌آيد، مهمان است. ولي سعي كنيد يك معماري را دعوت كنيد كه با توحيد و نبوت و صاحب خانه بسازد و در كل با حق‌مداري بسازد وگرنه هميشه در زحمت هستيد. اگر بيگانه را دعوت كرديد كه با صاحبخانه نساخت، هميشه در زحمت هستيد و ديگر الگويي براي ديگري نخواهيد شد. و اگر ان‌شاءالله مهماني دعوت كرديد كه در حوزه يا دانشگاه علوم، آداب و اخلاق را فراهم كرديم و مسائل اقتصادي را فراهم كرديم كه با صاحبخانه هماهنگ بود، هم به ديگران راه مي‌دهيم و هم خودمان به راه خواهيم بود. و اگر غير از اين باشد راه ديگران را هم مي‌بنديم.»
نشست يك روزه مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با پيام آيت‌الله جوادي آملي و با حضور دكتر واعظ‌زاده رئيس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر احمد احمدي رئيس انديشكده معنويت و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جمعي از انديشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت 
برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر