کد خبر: 898113
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مراسم اسكار نودم كه روز گذشته برندگان خود را شناخت باز هم تا حدودي از اظهارنظرها درباره تبعيض‌هاي جنسيتي و نژادي به دور نبود.
   جواد محرمي
مراسم اسكار نودم كه روز گذشته برندگان خود را شناخت باز هم تا حدودي از اظهارنظرها درباره تبعيض‌هاي جنسيتي و نژادي به دور نبود.
سخنان فرانسيس مك‌دورماند در هنگام دريافت جايزه بهترين بازيگر زن براي فيلم «سه بيلبورد...» يك نكته خاص داشت. وي گفت: من بايد دو كلمه براي شما بگويم: ماده فراگير و بعد در ادامه گفت: حالا اين چي هست؟ اين موردي است كه خيلي‌ها از آن در هنگام بستن قرارداد استفاده مي‌كنند تا تنوع نژادي و جنسيتي را فراهم كنند. ما بايد از اين مورد به يك ميليون دليل حمايت كنيم، اما اگر بتوانيم فقط يك دليل پيدا كنيم، بايد گفت اين امر ممكن است فيلم‌ها را بهتر كند.  وي در همين حال از همه نامزدهاي خانم در سالن خواست تا بلند شوند و بعد از آقايان انتخاب‌كننده خواست تا از آنها درباره پروژه‌ها و ايده‌هايشان نه فقط در مراسم پس از اسكار بلكه در اتاق كار و پس از فصل اهداي جوايز سؤال كنند.  در اين مراسم برخي از اهداكنندگان و نامزدها نيز خواستار محقق شدن فرصت‌هاي بهتر براي زنان در هاليوود شدند. در اين زمينه اما استون كه نامزدهاي بهترين كارگرداني را معرفي مي‌كرد به طعنه گفت: چهار مرد و گرتا گرويگ.
جنيفر لارنس اهداكننده جايزه بهترين بازيگر زن از جودي فاستر براي اينكه يكي از اولين جوايز او را در ۱۹ سالگي به وي اهدا كرد، تشكر كرد.
وقتي كريستين اندرسون- لوپز و رابرت لوپز ترانه‌نويس‌هاي انيميشن «كوكو» جايزه اين بخش را دريافت كردند اندرسون- لوپز تأكيد كرد اين بخش از آن بخش‌هايي است كه شانس ۵۰/۵۰ از نظر جنسيتي در آن وجود دارد. وي گفت: وقتي به اين بخش نگاه مي‌كني، كمك مي‌كند كه تصور كني همه بخش‌هاي دنيا مي‌تواند شبيه اين بخش شود.
   حمايت از جنبش زنان
در مراسم ديشب كه به دنبال خيزش جنبش‌هاي «من هم همينطور» و «وقتش رسيده است» برگزار شد در عين حال بحث قدرت مردان در هاليوود مطرح بود و شماري از زنان به بيان تجربياتشان در اين زمينه پرداختند. اشلي جاد، سلما هايك و آنابلا سيورا سه زني بودند كه از هاروي واينستين و بحث آزار جنسي توسط وي حرف زدند. جاد گفت اميدوار است كه در ۹۰ سال آينده آكادمي اسكار بتواند امكانات بيشتري براي برابري، تنوع و فرصت‌هاي ميان‌بخشي فراهم كند. وي گفت: اين قولي بود كه امسال به ما داده شد.  در اسكار نودم فيلم «شكل آب» ساخته گي‌يرمو دل تورو بهترين فيلم لقب گرفت اما فيلم «سه بيلبورد بيرون ابينگ ميزوري» با وجود پيش‌بيني‌هاي زيادي كه براي دريافت بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه اورجينال درباره آن مي‌شد تنها در دو رشته بازيگري بهترين زن و بهترين مرد مكمل موفق به اخذ اسكار شد. در اين فيلم تلويحاً نظام حقوقي و پليس ايالات متحده به چالش كشيده شده بود.  در مراسم فرش قرمز كه پيش از رويداد اصلي و بيرون سالن منعقد شده بود چهره‌هاي مهم هاليوود حاضر بودند كه برخي از آنها از جمله لين مانوئل ميراندا در اعتراض به قانون حمل اسلحه ايالات متحده با سنجاق سينه پرچم ايالات متحده امريكا را به رنگ نارنجي به لباس خود زده بود.
 برخي ديگر از ستاره‌ها از قبيل جين فوندا، گي‌یرمو دل تورو، ريچارد جنكينز و پاتريك استوارت هم با سنجاق سينه‌هاي Times Up روي فرش قرمز پا گذاشتند. اين سنجاق‌ها نشانه مبارزه عليه فساد جنسي هاليوود است كه بعد از رسوايي اخلاقي هاروي واينستين، تهيه‌كننده سرشناس امريكايي گسترش پيدا كرد. كليپي در حمايت از حقوق بانوان و تبعيض نژادي در هاليوود پخش شد كه چهره‌هايي مانند سلما هايك، كميل نونجياني، بري جنكينز، لي دنيلز، سارا سيلورمن، ايوا دوورني و گرتا گرويگ در آن حضور داشتند.  از نکات منفی اسکار نودم این بود که اسكار بهترين فيلمنامه اقتباسي به جيمز آيووري براي فيلم همجنسبازانه «مرا به نام خودت بخوان» رسید، جايزه بهترين فيلمنامه اورجينال نیز به جوردن پيل براي «برو بيرون» رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار