کد خبر: 898023
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
معاون میراث فرهنگی استان البرزخبرداد
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد که هفت اثر غیر منقول تاریخی-فرهنگی این استان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

حسین امین افشار اظهار داشت: این آثار شامل سه تپه تاریخی، دو گرمابه ، یک محوطه و مجموعه پناهگاه صخره ای تاریخی در حوزه شهرستان ساوجبلاغ است .

وی خاطر نشان کرد: با توجه به داده های باستان شناختی به دست آمده از آثار مذکور، دیرینگی (قدمت) این آثار مربوط به دوران پارینه سنگی میانه و جدید، دوران مس سنگی، دوران برنز، دوران آهن، قرون اولیه و میانی اسلامی و قاجار است.

به گفته وی، مجموعه پناهگاه های صخره ای سرهه مربوط به دوران پارینه سنگی میانه و جدید تاریخگذاری شده ، تپه خیرآباد مربوط به دوران مفرغ (برنز) و آهن، تپه قیدار مربوط به دوران مفرغ و آهن، تپه باغ سرهنگ مربوط به دوران سلجوقی و ایلخانی، محوطه شهر خاقان مربوط به دوران سلجوقی،ایلخانی و تیموری است.

همچنین گرمابه های روستا های ورده و هیو نیز در دوران قاجار ساخته شده است.

این مسئول اظهار داشت: علاوه بر این آثار غیر منقول تاریخی فرهنگی ، معاونت میراث فرهنگی البرز پرونده ثبتی 14 اثر منقول، 6 اثر طبیعی و 4 اثر ناملموس را آماده و برای ثبت در فهرست میراث ملی غیر منقول، طبیعی و ناملموس به دفتر ثبت آثار ملی کشور ارسال کرده است که طی روزهای آینده نشستی برای ثبت این آثار در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور تشکیل خواهد شد.

تاکنون حدود 400 تاریخی و طبیعی در استان البرز به ثبت ملی رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار