کد خبر: 897997
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
هشدار یک مقام مسئول به تعليق خريد تضميني دانه‌هاي روغني
مديرعامل بنياد تعاون سپاه گفت: مجلس دولت را در یک دوره پنج‌ساله موظف به خرید تضمینی دانه‌های روغنی کند، اگر این اتفاق رخ ندهد، کشاورزان به کشت محصولات غیر استراتژیک روی می‌آورند.
به گزارش «فارس»، سردار مجيدخراساني در نشست خبري به فعاليت‌هاي انجام‌شده بنياد تعاون سپاه در راستاي اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه يك‌دهه از تأكيد مقام‌معظم‌رهبري بر اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور مي‌گذرد، بايد ريل‌گذاري صحيح در اين حوزه انجام شود تا هر داوطلبي كه قصد ورود به اين حوزه و فعاليت در راستاي اقتصاد مقاومتي را دارد، زيرساخت‌هاي آن فراهم باشد. وی افزود: براي توليد كالاهاي استراتژيك مانند گوشت‌قرمز و روغن اگر بتوانيم طرح زنجيره تأمين را از ابتدا تا انتها راه‌اندازي كنيم، با استفاده از ظرفيت مردمي به راحتي همه نياز كشور در داخل توليد و تأمين مي‌شود. 
وي با تأكيد بر اينكه بايد در حوزه محصولات استراتژيك اولويت‌گذاري و الگوسازي كنيم، خاطرنشان كرد: اقتصاد همانند يك كشتي است كه در دريا شناور است و تا زماني که هريك از بخش‌ها به درستي كار خود را انجام ندهند، به سر منزل نمي‌رسد و اگر بانك‌ها در خدمت اقتصاد مقاومتي و اقتصاد كشور نباشند، مانند كشتي سوراخ مي‌مانند و اين روزها ما كمتر مي‌بينيم كه بانك‌ها در حوزه تسهيل‌گري فعاليت كنند، بلكه اكنون در رقابت با سرمايه‌گذار وارد شده‌اند. 
مديرعامل بنياد تعاون سپاه گفت كه موضوع قاچاق و رانت در كنار توليد نمي‌تواند فراموش بشود و اگر بخواهد به اقتصاد مقاومتي و اهداف مورد نياز خود برسد، يكي از آسيب‌هايي كه بايد برطرف شود اجراي الگوي زنجيره تأمين كامل است. 
وي به تنوع گونه‌هاي گياهي در كشور اشاره كرد و گفت: ‌محصولات كشاورزي در حوزه اقتصاد مقاومتي مي‌تواند بسيار مؤثر باشد، به عنوان مثال 7هزار و 700 گونه گياهي در دنيا وجود دارد كه بيش از 5هزار گونه آن در كشور ايران هم هست و هزار و 700گونه مختص به كشور ماست، اما به دليل آنكه زنجيره توليد كامل نيست، گياهان را به كشورهاي اروپايي از جمله آلمان ارسال مي‌كنيم و اين كشورها با فناوري بالا و استانداردسازي با دهها برابر قيمت ماده اوليه دارويي و موادغذايي را كه از گياهان فرآوري شده به ما برمي‌گردانند و ما به مجموعه كارخانه‌هاي پالايش، فرآوري و استانداردسازي در اين حوزه نياز داريم. خراساني همچنين خاطرنشان كرد، ايجاد نهادهاي تسهيل‌گر براي اداره زنجيره تأمين ضروري است كه بيش از همه در اقتصاد مقاومتي جاي آن خالي مي‌باشد. 
وي همچنين به اين نكته اشاره كرد، به‌رغم تأكيد مقام‌معظم‌رهبري در اجراي اصل 44 قانون اساسي و مردمي‌كردن اقتصاد و با وجود قوانين‌و‌مقررات، اما همچنان اين موضوع به درستي برآورده نشده كه ما درصدديم، با استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي، تأمين كالاهاي اساسي ضروري از جمله پروتئين و گوشت قرمز را انجام دهيم. 
به گفته مديرعامل بنياد تعاون سپاه، سالانه 120هزار تن گوشت براي تأمين كسري توليد به كشور وارد مي‌شود، اگر بتوانيم زنجيره تأمين پروتئين را در داخل اجرا كنيم با استفاده از ظرفيت دامداري‌هاي كوچك و حمايت آنها، به تدريج اين ميزان نيز در داخل توليد مي‌شود، چراكه دامداري‌هاي خرد توان كار صادرات، بازرگاني و تأمين دام اوليه را ندارند كه ما اين سرمايه را در اختيار آنها می‌گذاریم و طي 9 ماه با نظارت‌هاي مختص به خودمان، محصول نهايي را از آنها تحويل مي‌گيريم. 
خراساني همچنين به بحث تأمين روغن به عنوان يكي از كالاهاي اساسي در داخل كشور اشاره كرد و گفت: ‌متأسفانه 90درصد روغن مصرفي در كشور از طريق واردات روغن بي‌كيفيت يا دانه‌هاي روغني تأمين مي‌شود و تنها 7درصد روغن از طريق داخل توليد مي‌شود، در حالي كه مي‌توان كل كشت كلزا را به دست مردم سپرد، تا به اندازه نياز كشور دانه روغني توليد كنند. 
وي با طرح اين سؤال كه چرا بيش از نياز كشور كارخانه روغن داريم، خاطرنشان كرد: ‌اين خود يك سؤال است، چراكه همه پول واردات محصولات استراتژيك از جمله روغن را از توليد گرفته تا فرآوري و واردات به اين بخش داده مي‌شود. 
وي همچنين با اعلام اينكه احتمالاً دولت در سال 97 خريد تضميني دانه‌هاي روغني را تعليق كند، افزود: اگر بخواهند اعتبارات خريد دانه‌هاي روغني را در بودجه سال 97 عملياتي نكنند، نتيجه آن است كه روغن بي‌كيفيت وارد شود و از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم براي حمايت از كشاورزان نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهند، پيشنهاد ما اين است كه در يك دوره پنج ساله، مجلس دولت‌ها را موظف به خريد دانه‌هاي روغني كند كه اگر اين اتفاق بيفتد، كشت دانه‌هاي روغني توسعه مي‌يابد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار