کد خبر: 897706
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
رهبر معظم انقلاب اسلامي:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار دست‌اندركاران كنگره روحاني شهيد صدوق گلپايگاني و ۳۷۲ شهيد گلپايگان، اظهار داشتند: شهدا، در يك معامله پرسود جان از بين‌رفتني خود را با خداوند معامله مي‌كنند و در ازاي آن، پاداش بهشت را مي‌گيرند.
به گزارش فارس، بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار دست‌اندركاران كنگره روحاني شهيد صدوق گلپايگاني و 372 شهيد شهرستان گلپايگان كه در تاريخ 16 بهمن 96 برگزار شده بود، پنج‌شنبه در محل اين همايش منتشر شد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، گلپايگان را منطقه‌اي عالم‌خيز خواندند و با اشاره به شهداي برجسته اين شهر گفتند: از جمله شهداي برجسته گلپايگان، روحاني شهيد مرحوم صدوق است كه خصوصيات برجسته‌اي همچون خدمت به مردم و مقابله با رژيم طاغوت درباره ايشان در اين جلسه نقل شد. ايشان، آمادگي براي بذل جان در راه خدا را فضيلتي بزرگ دانستند و افزودند: جان انسان در نهايت از بين خواهد رفت اما كار شهدا، كاري بسيار باارزش و زيركانه است كه با شهادت يعني يك مرگ تاجرانه و حسابگرانه، در يك معامله پرسود جان از بين‌رفتني خود را با خداوند معامله مي‌كنند و در ازاي آن، پاداش بهشت را مي‌گيرند. متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دست‌اندركاران كنگره روحاني شهيد صدوق گلپايگاني و 372 شهيد گلپايگان به شرح زير است: 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم
همان‌طور كه آقايان ذكر كردند، شهر گلپايگان و منطقه گلپايگان يك منطقه عالِم‌خيزي است و علماي بزرگي در اين 150 سال اخير از اين شهر برخاستند كه تا امروز هم بحمدالله از بزرگان آنها كساني در حوزه‌هاي علميه هستند؛ لكن رنگ شهادت و زينت شهادت چيزي است فراتر از اين حرف‌ها، و بحمدالله آن‌طوري كه از بيانات آقايان استفاده شد، شهر گلپايگان شهداي برجسته‌اي هم داشته، از جمله همين شهيد مرحوم صدوق كه بنده، يعني از ايشان سابقه ذهني ندارم؛ لكن اين خصوصياتي كه شما گفتيد، خصوصيات برجسته‌اي است: اولاً خصوصيت خدمت به مردم؛ ثانياً خصوصيت مقابله و مواجهه با دستگاه طاغوت؛ و از همه بالاتر خصوصيت شهادت در راه خدا؛ ايشان در اين راه جانشان را از دست داده‌اند و به شهادت رسيده‌اند؛ اين خيلي باارزش و باعظمت است. خداوند ان‌شاءالله درجات ايشان را عالي كند و ايشان را با اوليايشان، با شهداي صدر اسلام، با شهداي كربلا ان‌شاءالله محشور كند. 
شهداي ديگر هم كه در ميدان نبرد با دشمن - چه در دفاع مقدس و چه در غيراز آن- به شهادت رسيده‌اند، همه‌ اين رتبه والاي شهادت را دارا هستند. در امر شهادت آنچه مهم است اين است كه كسي آماده بشود جان خودش را كف دستش بگيرد براي بذل در راه خدا؛ ايثارگران ما، رزمندگان ما، فداكاران ما كه جانشان را كف دستشان گرفتند و رفتند، همه اينها اين فضيلت را دارند، منتها گاهي خداي متعال نسبت به كساني تفضل ويژه‌اي مي‌كند و پاداش آنها را كه شهادت است، به آنها نقد مي‌دهد، بنابراين ارزششان و اعتبارشان مي‌شود چند برابر؛ براي خاطر اينكه از خداي متعال پاداش اين مجاهدت را به‌صورت نقد گرفتند:  اِنَّ اللهَ اشتَري مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة يقاتِلونَ في سَبيلِ اللهِ فَيقتُلونَ وَ يقتَلونَ وَعـدًا عَلَيهِ حَقًّا فِى التَّورهِ وَ الاِنجيـلِ وَ القُرءان، يعني خداي متعال جانشان را، اين متاع را از اينها قبول كرد و در مقابل، بهشت را به آنها داد؛ بالاترين معامله اين است، بالاترين سود اين است. 
جان ما همان سرمايه‌اي است كه به‌هرحال خواهي‌نخواهي از بين خواهد رفت؛ يعني هيچ‌كس نيست كه اين جان و عمر را كه باارزش‌ترين سرمايه انساني او است، بتواند نگه دارد؛ يك مدتي هست؛ بعد، از ما گرفته خواهد شد. به شكل‌هاي مختلفي گرفته خواهد شد؛ يك نفري مثلاً تصادف مي‌كند در بيابان يا خيابان و با تصادف از بين مي‌رود؛ يكي با بيماري از بين مي‌رود؛ [امّا] يكي اين جان را با خدا معامله مي‌كند؛ اين جانِ از بين رفتني را معامله مي‌كند. بنده پيش از انقلاب در سخنراني‌ها مكرّر اين را مي‌گفتم كه شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ حسابگرانه است؛ كسي كه در راه خدا شهيد مي‌شود، در واقع بهترين حسابگري را دارد مي‌كند، چون اين [جان] كه ماندني نيست؛ مثل تعبير معروف «روغن ريخته، نذر امامزاده» است. خب اين روغنِ ريخته است ديگر، اينكه ماندني نيست؛ اين را آدم نذر امامزاده بكند، خيلي باارزش است، خيلي زرنگي مي‌خواهد؛ اين زرنگي را شهداي ما داشتند كه توانستند اين جانِ از بين رفتني را با خداي متعال معامله كنند و خداي متعال با اين لحن با اينها حرف بزند: اِنَّ اللهَ اشتَري مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم؛ پروردگارا! ما كه هستيم كه تو جان ما را بخري؟ اين جان مال تو است، متعلّق به تو است، اصلاً ما كه اختياري در مورد آن نداريم؛ ببينيد چقدر خداي متعال ارزش قائل مي‌شود براي اين مجاهد في‌سبيل‌اللّه؛ مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّه يقاتِلونَ في سَبيلِ اللهِ فَيقتُلونَ وَ يقتَلون؛ اين است؛ خداي متعال براي شهداي ما اين را قرار داده است؛ اين ارزش را ما خيلي بايد گرامي بداريم و شما هم كه حالا، هم از اين روحاني شهيدِ عزيز -شهيد صدوق- و هم از بقيه شهداي شهرتان داريد دفاع مي‌كنيد و حمايت مي‌كنيد و آنها را تكريم مي‌كنيد، تعظيم مي‌كنيد، اين كار بسيار خوبي است. اميدواريم ان‌شاءاللّه خداي متعال به شماها اجر بدهد و ان‌شاءاللّه آينده شهر گلپايگان هم مثل گذشته آن، سرشار از علم و معنويت و فداكاري باشد. 
والسّلام‌عليكم‌ورحمه‌الله‌وبركاته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار