کد خبر: 897504
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس جمهور در بندرعباس:
در حالي كه فشارهاي اتحاديه اروپا با محوريت فرانسه عليه توان موشكي جمهوري اسلامي ايران فزوني گرفته و...
رحیم زیاد‌علی

در حالي كه فشارهاي اتحاديه اروپا با محوريت فرانسه عليه توان موشكي جمهوري اسلامي ايران فزوني گرفته و همسو با زياده‌خواهي‌هاي ايالات متحده امريكا، توانمندي‌هاي دفاعي ايران را تهديدي براي امنيت منطقه القا مي‌كنند، رئيس جمهور كشورمان بار ديگر تأكيد كرد: با دنيا براي قدرت دفاعي‌مان مذاكره نخواهيم كرد و به تمام جهانيان اعلام مي‌كنيم آنچه براي دفاع از سرزمين‌مان نياز داشته باشيم تهيه خواهيم كرد، از شما اجازه نخواهيم گرفت. 
ژان ايولودريان، وزير امور خارجه فرانسه كه قرار است هفته آينده به تهران سفر كند، دو روز پيش در يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي روسي خود در مسكو، مدعي شد برنامه موشكي ايران «نگران كننده» و خلاف قطعنامه‌هاي سازمان ملل است. مواضع ديروز رئيس جمهور مي‌تواند واكنشي به اين ادعاهاي مداخله‌جويانه و غيراصولي فرانسه تلقي شود. 
دكتر روحاني كه به استان هرمزگان سفر كرده است، روز گذشته در جمع مردم شهر بندرعباس با بيان اينكه مردم اين استان پاسداران خليج هميشگي فارس و تنگه هرمز بوده‌اند، اظهار داشت: مردم بندرعباس نه تنها حق به گردن مردم ايران و منطقه براي تأمين امنيت تنگه هرمز دارند، بلكه به گردن مردم دنيا نيز به دليل تأمين امنيت اين آبراه بزرگ بين المللي و شاهراه انرژي جهان حق دارند. وي به جنگ‌هاي متعددي كه در اين منطقه رخ داد، اشاره كرد و افزود: مردم ايران و مردم هرمزگان نخواسته‌اند از كسي انتقام بگيرند و مردم جهان را از نظر انرژي تحت فشار بگذارند. روحاني با بيان اينكه امروز هم امنيت خليج فارس در سايه نيروي دريايي سپاه و درياي عمان هم در سايه حضور نيروي دريايي ارتش تأمين مي‌شود، گفت: نيروي دريايي ارتش نه تنها در درياي عمان بلكه در باب المندب و اقيانوس هند نيز حافظ شاهراه انرژي جهاني است. 
  
حافظ امنيت خليج فارسيم
 
روحاني صلح و امنيت خليج فارس را معطوف به نگاه ديگران به اين آبراه بين المللي كرد و تصريح كرد: ما در كنار اين سرزمين حساس به جهانيان اعلام مي‌كنيم ما خواهان صلح و امنيت در جهان هستيم تا روزي كه جهان با نگاه صلح به ما نگاه كند، ما حافظان اين مسير استراتژيك در منطقه هستيم تا روزگاري كه دنيا فكر توطئه عليه ملت ايران در سر نپروراند. 
رئيس جمهور در سخنان خود پيامي هم براي همسايگان جنوبي جمهوري اسلامي ايران داشت كه بدخواهان به فكر منافع آنها نيستند بلكه مي‌خواهند سلاحشان را به قيمت گران بفروشند و در مقابل نفت اين كشورها را ارزان بخرند: « به كشور‌هاي حاشيه خليج فارس اعلام مي‌كنيم ما همسايه خوبي براي شما بوديم، هستيم و خواهيم بود. بيگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند آنها به فكر منافع شما نيستند، آ‌نها به دنبال اين هستند كه سلاحشان را با قيمت گران به شما بفروشند و نفت شما را با قيمت ارزان بخرند. » روحاني اطمينان داد تمام كشورهايي كه در كنار اين آب‌ها قرار دارند از سواحل عمان، عربستان، بندر بصره، عراق و هند تمام اين كشورها مي‌توانند در سايه قدرت ملت ايران و تصميم صلح خواهانه ملت ايران، در فكر ايجاد اتحاديه بزرگ در اين منطقه براي تجارت و گردشگري و انواع صنايع و انرژي در اين منطقه باشند. 
    
براي قدرت دفاعي خود مذاكره نمي‌كنيم
 
تأكيد بر تقويت توان دفاعي كشور بخش ديگري از سخنان رئيس جمهور بود كه از حاشيه خليج هميشه فارس به دوست و دشمن مخابره شد. روحاني گفت: ما با دنيا براي قدرت دفاعي مان مذاكره نخواهيم كرد؛ ما به عنوان يك ملت بزرگ كه داراي بزرگ ترين تمدن تاريخي هستيم و در اين سرزمين هم بندرهايي وجود دارد كه به 3 هزار قبل تعلق دارد، ما به تمام جهانيان اعلام مي‌كنيم آنچه براي دفاع از سرزمين‌مان نياز داشته باشيم با دست محققان، سربازان و سردارانمان تهيه خواهيم كرد، از شما اجازه نخواهيم گرفت. اين فرمان خداوند است. قرآن به ما فرمان ايستادگي مي‌دهد، ما براي ساخت هواپيما و موشك‌مان از كسي اجازه نگرفته و نخواهيم گرفت، براي امنيت منطقه ما نيازي به بيگانگان نداريم اما براي ترتيبات امنيتي منطقه حاضريم با كشورهاي منطقه بدون حضور بيگانگان سخن بگوييم. 
 
3 تلاش ناكام امريكا عليه ايران 
 
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه امريكا امروز در انزوا قرار دارد و هر كاري را كه در آينده عليه ملت ايران طراحي كند در انزوا باقي خواهد ماند، گفت: ملت بزرگ ايران ملتي است كه در راستاي منافع ملي خود با تمام توان ايستاده است. ما تا روزي كه طرف مقابل پيمان را زير پا نگذاشته است، پاي پيمان خود مي‌ايستيم و به تعهداتمان پايبنديم، اما نخواهيم گذاشت از اين پيمان ديگران بخواهند سوء استفاده كنند. روحاني ادامه داد: امريكا بار ديگر به صحنه آمد و خواست از اعتراضات و انتقادات برخي مردم در دي‌ماه سوء استفاده كند و پرونده ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ببرد اما تنها ماند و در ميان ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت، امريكا باز هم منزوي شد. 
  
قدرداني از اقدام روسيه، تقبيح رفتار امريكا
 
وي گفت: دو شب پيش امريكا باز هم به شوراي امنيت رفت تا در مورد يمن، ايران را محكوم كند اما باز هم تنها ماند و تيرشان به سنگ اصابت كرد. از مواضع به حق روسيه كه مواضع صحيحي را در كنار برخي كشورهاي ديگر در سازمان ملل اتخاذ كردند، قدرداني مي‌كنيم. رئيس جمهور با تقبيح رفتار امريكا و انگليس كه دنبال توطئه عليه ملت ايران بوده اند، اظهار داشت: به اروپا و جهان اعلام مي‌كنيم اگر واقعاً به فكر مردم يمن هستيد، بمب‌هاي مخرب «ناپالم» و خوشه‌اي را كه استفاده از آنها ممنوع است، در اختيار عربستان نگذاريد. اگر دلسوز مردم يمن هستيد، حداقل فشار بياوريد تا راه رساندن غذا و دارو به مردم جنگ زده و فقير يمن باز شود. روحاني با بيان اينكه امريكا سه بار در ماه‌هاي اخير عليه ايران توطئه كرد و به جايي نرسيد، تصريح كرد: تا زماني كه ملت ايران منسجم و متحد كنار هم ايستاده‌اند و يك صدا به فكر توسعه كشور هستيم، امريكا نخواهد توانست كاري كند. 
  
اراده ما ساختن كشور است
 
بخش پاياني سخنان روحاني به مسائل داخلي و استان هرمزگان اختصاص داشت. او گفت: اراده ما ساختن كشور است، گرچه مردم در سختي و مشكلات هستند اما مسير درستي را انتخاب كردند. در فصل پاييز امسال بيكاري در استان هرمزگان كاهش پيدا كرده است. روحاني اظهار داشت: ما مشكل زياد داريم اما دست به دست هم از مشكلات عبور خواهيم كرد. ملت ما در روز‌هاي سخت يكپارچه است اگر روزي سيل يا زلزله در كشور اتفاق مي‌افتد ملت ما يكپارچه است، من در اين سفر كه امروز و فردا ميهمان شما هستم شاهد افتتاح ۱۵ طرح مهم به ارزش بيش از ۴ هزار ميليارد تومان خواهيد بود. ما در اين سفر آغاز عمليات ۱۵ طرح مهم ديگر را به ارزش ۲ هزار ميليارد تومان كلنگ خواهيم زد. روحاني با اشاره به ويژگي‌هاي پالايشگاه ستاره خليج‌فارس گفت: اعتبارات لازم از صندوق ملي براي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تخصيص يافته است. اين پالايشگاه در نهايت توان توليد ۳۶ ميليون ليتر بنزين، ۱۴ ميليون ليتر گازوئيل، ۳ ميليون ليتر سوخت هواپيما و ۱۴ ميليون ليتر گاز مايع را خواهد داشت و بخش بزرگي از انرژي ايران را تأمين مي‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار