کد خبر: 897491
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
توافق هسته‌ای كه ظریف درباره آن گفت «گچ را از پای شکسته ایران‌ باز كرد»، نتوانست سوخت هواپیمای او را تأمین كند. شركت سوخت‌رسان هواپیماهای فرودگاه مونیخ در جریان سفر به این شهر از تأمین سوخت هواپیمای وزير امور خارجه ايران خودداری كرده است.
به گزارش «جوان»، اوایل شهریورماه 1396 بود كه محمدجواد ظریف گفت برجام گچ را از پای شکسته ایران در برخورد با تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی امریکا، اروپا و سازمان ملل باز کرده ولی ظاهراً همین برجام قادر نبوده كه مشكل سوخت هواپیمای ظریف را در سفر به آلمان برای شركت در اجلاس امنیتی مونیخ تأمین كند. خبر امتناع از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف را دیروز اولین بار روزنامه آلمانی «زوددویچه‌» منتشر كرد و نوشت كه در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ هیچ‌کدام از شرکت‌های تأمین سوخت حاضر نشدند به هواپیمای حامل‌ وزیر خارجه ایران، سوخت‌رسانی کنند، چرا که نگران بودند با این کار، تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض کنند. این روزنامه نوشته كه پس از خودداری شرکت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف، وزارت خارجه آلمان برای جلوگیری از یک جنجال دیپلماتیک دست به دامان وزارت دفاع آلمان شده و دولت آلمان هم مجبور شده از تانکرهای سوخت‌رسان ارتش برای تأمین سوخت هواپیمای ظریف استفاده کند. وزارت دفاع آلمان ضمن تأیید این ماجرا گفته كه پس از آنکه کارکنان فرودگاه مونیخ از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران امتناع کرده اند، این وزارتخانه از ارتش خواسته تا این وظیفه را به انجام برساند. «اشپیگل آنلاین‌» از این ماجرا تعبیر به یک «جنجال» ‌و «آبروریزی» كرده كه البته به گفته این روزنامه دولت آلمان به زحمت توانسته جلوی آن را بگیرد. این در حالی است که بهرام قاسمی ضمن تأیید این ماجرا گفته است که این مسئله آنچنان که در اخبار منتشر شده، موضوعی عمده و پیچیده نبوده است. ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است که با زحمت و تلاش‌های زیاد و با دخالت وزارت دفاع و امور خارجه، حضور ظریف و هیئت همراهش در مونیخ امکانپذیر شده است. به گزارش رسانه‌های آلمان، ایشینگر اضافه کرده است:‌« در چنین موقعیت خطرناکی، نزدیک بود در اثر تحریم‌ها، حتی امکان گفت‌وگو با یکدیگر را هم از دست بدهیم.»
   
پیام ماجرای مونیخ

برخی منابع آلمانی از جمله دویچه‌وله نوشته‌اند كه فرودگاه مونیخ یك هفته قبل از كنفرانس امنیتی مونیخ به طرف ایرانی خبر داده بود كه به دلیل تحریم‌های امریكا قادر نخواهد بود از شركت‌های نفتی برای هواپیمای ظریف سوخت بخرد و به همین دلیل ظریف قبل از سفر از این مشكل مطلع بوده است ولی «‌وست دویچه‌روندفونک‌»، «‌نورد دویچه‌روندفونک‌» و «‌زوددویچه‌سایتونگ‌» می‌گویند كه ظریف پس از آنکه ارتش آلمان آمادگی خود را برای سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران اعلام کرد، به آلمان سفر كرده است. ناظران می‌گویند صرف‌نظر از مناقشه‌ای كه حول سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران شكل گرفته، امتناع شركت‌های سوخت‌رسان مستقر در آلمان از تأمین سوخت هواپیمای ظریف، نشان‌دهنده میزان نفوذ یك دولت اروپایی طرف برجام بر شركت‌‌‌‌هایی است كه در خاك خود مستقر هستند. فرانك والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان در پیامی به مناسبت 22 بهمن 1396 خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، گفته بود كه برلین «همه‌ تلاش خود را مبنی بر حراست از برجام را به کار خواهد بست»، ولی ماجرای فرودگاه برلین نشان داد كه دولت‌های اروپایی حتی در صورت تمایل، ابزار‌های اندكی برای حفظ برجام دارند. ظریف كه در سفر دوره‌‌ای به اروپا رفته، دیروز بدون اشاره مستقیم به ماجرای فرودگاه مونیخ گفت:« ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده، در حالی که امریکا هنوز در حال کارشکنی در این زمینه است.»
   
دفاع لاوروف مقابل لودریان

در حالی كه وزیر خارجه فرانسه گفته كه برای مذاكره با ایران بر سر برنامه موشكی به ایران سفر می‌كند، وزیر امور خارجه روسیه در ملاقات با ژان ایو لودریان یك بار دیگر با تغییر مفاد توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) مخالفت و تأکید کرد که این توافق بین‌المللی باید اجرا شود. «سرگئی لاوروف» بعد ازظهر روز سه‌‌‌‌‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لودریان گفت: در مورد تغییر مفاد برجام دیدگاه منفی داریم و معتقدیم که این توافق بین‌المللی باید به طور کامل اجرا شود. وی با بیان اینکه بازبینی در برجام بسیار خطرناک است، اظهار داشت‌: اگر برخی تمایل دارند در این چارچوب مسائل دیگری مطرح شود، باید با مشارکت ایران اقدام کنند و این مسئله نیز با توافق جمعی و نه اولتیماتوم حل شود. وزیر خارجه روسیه سپس با توجه به موضع امریکا در بازبینی مفاد برجام خاطرنشان کرد که امریکا، روسیه را کشوری که قرارداد‌‌‌‌ها و امور بین‌المللی را بازبینی می‌کند، معرفی کرده است حال آنکه دیدیم در توافقی مثل موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس، امریکایی‌‌‌‌ها این‌گونه رفتار کردند. وی در ادامه به فعالیت گروه کاری اتحادیه اروپا و امریکا در خصوص برجام اشاره و خاطرنشان کرد که اطلاعات درباره جزئیات این موضوع را از همتای فرانسوی خود خواهد گرفت.  وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که تلاش داشت نقش ایران درخاورمیانه را مخرب جلوه دهد و وزیر خارجه روسیه را نیز با خود همراه کند، گفت: باید بگویم این سؤال نادرست است. ژان ایو لودریان‌، وزیر خارجه فرانسه نیز در ادامه این نشست بر موضع این کشور در دفاع از برجام تأکید کرد و گفت: همان طور که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است، ما اجرای برجام را تضمین و از این توافق بین‌المللی دفاع می‌کنیم. وزیر خارجه فرانسه افزود: در مورد خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و موشک‌های بالستیکی باید با این کشور مذاکره کرد و باید از این کشور پرسید که با موشک‌های بالستیکی می‌خواهد چکار کند. لودریان ادعا كرد درست است که ایران حق دارد با کشورهای دیگر بر اساس منافع ملی روابط خود را تنظیم کند اما اینکه پهپاد خود را به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ارسال می‌کند، در این مجموعه نمی‌گنجد. وی افزود: برای اینکه این مسائل روشن شود باید با ایران مذاکره کرد و روز دو‌‌‌‌شنبه هفته آینده برای این منظور به ایران سفر می‌کنم. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
اگر این بار در سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران مثل دوره قبل سفر فابیوس جنایتکار به ایران بخواهد ملت ایران را تحقیر کند و دستگاه دیپلماسی ما هم مثل ماست تماشا کند اینبار مردم خود مشکل را علاج خواهند کرد
رضایی
|
United States
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
(ماجرای فرودگاه برلین نشان داد كه دولت‌های اروپایی حتی در صورت تمایل، ابزار‌های اندكی برای حفظ برجام دارند.)
مثل دولت ایران که بی اختیارست.
ملت ایران را به التماس از اجنبی ها کردید. این در تاریخ می ماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
این مشکل سوخت ظریف وغیره حاصل بصیرت وتدبیر ودرایت اصولگرایان دولت نهم ودهم هست حالا اصولگرایان محترم طلبکاربرجام شده اند
said
|
Switzerland
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
سلام. اقای ظریف این همان اروپایست که قرار است جلوی امریکا بیستد . ( ـ :
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
بازم به غرب و اروپا اعتماد کنید،اونا برای ظریف ،تره هم خرد نکردن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار