کد خبر: 897388
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
قرار است بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي حضرت امام(ره) تا سال 1398 بيش از 3000 فرصت شغلي در شهرستان راور ايجاد کند که از اين مقدار 1250 شغل تا پاييز 97 ايجاد مي شود
اگر قرار باشد يکي از معضلات مشترک تمام استانها را نام ببريم بي شک به بيکاري ميرسيم. دردي که مي تواند در کوتاه مدت مشکلات بسياري را به همراه داشته و عامل ناهنجاري هاي ديگر باشد. در اين ميان کرمان از جمله استانهايي به شمار مي آيد که به علت وضعيت جوي و اقليمي خود نتوانسته مولد اشتغال باشد و همين امر آمار بيکاران آن را به شدت افزايش داده است. اما طي ماه هاي اخير ستاد اجرايي فرمان امام (ره) با برنامه اي مدون و انعقاد تفاهم نامه با استانداري کرمان حرکت عظيمي را آغاز کرده که به سبب آن و به مرور زمان ريشه بيکاري را در تک تک شهرستانهاي اين استان خواهد خشکاند و در گام اول بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي به عنوان معین اقتصادی منطقه‌ی راور معرفي و هدف آن ایجاد 3000 فرصت شغلی براساس سرفصل‌های توانمندسازی اقتصادی اين بنياد، از جمله طرح‌های اقتصادی اجتماع‌محور و بنگاه‌محور تا اسفند ماه سال 98 است که از این تعداد تا 30 مهر 97 بايد 1250 شغل پایدار در شهرستان راور با نام و مستندات ایجاد خواهد شد.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

در بهمن ماه 1395 بود که ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و استانداری کرمان براي توسعه‌ی پايدار شهرستان راور تفاهم‌نامه‌ی همکاري امضا کردند. این تفاهم‌نامه در راستای تحقق منويات مقام معظم رهبری در زمينه‌ی اقتصاد مقاومتي امضا شد و قرار شد به موجب آن توسعه‌ی پايدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان راور در دستور کار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار بگیرد.

 از جمله اهداف این تفاهم‌نامه، می‌توان به توسعه‌ی پايدار با مشارکت همه‌جانبه‌ی مردم، توانمندسازي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه‌ی محلي، کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، اشتغال‌زايي پايدار، افزايش رضايت و اميد به زندگي، افزايش جمعيت و تلاش در جهت مهاجرت معکوس و کمک به ساخت، تکميل و تجهيز زيرساخت‌هاي مورد نياز شهرستان راور، اشاره کرد.

در ادامه کارها چند روز پيش رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور در کرمان و ديدار با مسئولان اين استان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بخصوص در شهرستان راور را مورد بررسی قرار داد. شهرستاني که قرار است در کمتر از 2 سال معضل بيکاري اش حل و اشتغال هاي پايدار در آن ايجاد شود.

راور آنقدر پتانسيل دارد که بتوان نه تنها براي ساکنانش بلکه براي جوانان شهرستانهاي همجوارش هم شغل ايجاد کند. فرش دستباف راور، وجود 325 روز آفتابی، کشاورزی مستعد، جاده‌ی ترانزیتی این شهرستان، قرارگیری این منطقه در کویر لوت و صنايع دستي از جمله ظرفیت‌های اين شهرستان به شمار مي آيند.

*روزهاي خوش راور در راه است

ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) تصميم دارد تا با سرمايه گذاري بر روي توانمندي هاي هر منطقه و فعال کردن پتانسيل هاي آن علاوه بر محروميت زدايي، به ايجاد اشتغال و شکوفايي اقتصاد استانها بپردازد. بر همين اساس آنقدر جلسات متعددي برگزار مي کنند تا هر طرح و برنامه اي به نتيجه نهايي برسد.

بر همين اساس و در نود و نهمین جلسه‌ی اقتصاد مقاومتی که در استان کرمان برگزار شد به عنوان گام دوم مثلث توسعه‌ی اقتصادی شهرستان راور و در راستای پی‌گیری تفاهم‌نامه‌ی سال 95 که به موجب آن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان معین اقتصادی شهرستان راور انتخاب شده بود، قرار بر اين شد تا 1250 فرصت شغلی پایدار تا مهرماه سال 97 در شهرستان راور ايجاد شود.

در همين رابطه رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که در برخی استان‌های کشور شاهد هستیم که با توجه به تخصیص اعتبار مورد نیاز، حرکت چشم‌گیری دیده نمی‌شود، گفت: "هدف ما ایجاد 3000 فرصت شغلی براساس سرفصل‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت، از جمله طرح‌های اقتصادی اجتماع‌محور و بنگاه‌محور تا اسفند ماه سال 98 است که از این تعداد بايد تا آخر مهرماه سال آينده 1250 شغل پایدار در شهرستان راور با نام و مستندات ایجاد شود."

دکتر محمد مخبر ادامه داد: "علاوه بر اعتبارات تعهدشده برای پیشرفت پایدار شهرستان راور، مبلغ 300 میلیون تومان برای بازسازی مراکز فرهنگی آسیب‌دیده، 500 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در قالب صندوق‌های خرد روستایی و 200 میلیون تومان نیز برای بازسازی اماکن ورزشی آسیب‌دیده از زلزله‌ی این شهرستان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در نظر گرفته ‌می‌شود."

اعطاي تسهيلات با برنامه و پيگيري

يکي از مشکلاتي که در اکثر استانها به چشم مي خورد اين است که تسهيلات بدون برنامه و نظارت به مردم اعطا مي شود و در ميان راه نه از بودجه چيزي باقي مي ماند نه پروژه ها به هدف مير سند. مسئله اي که در مدل هاي بنياد برکت به صورت خاص مد نظر قرار دارد.

استاندار کرمان با بیان این‌که به دنبال آن نیستیم که بخواهیم به صورت موقت محرومیت‌زدایی کنیم، گفت: "در این مدل به دنبال آن هستیم که دولت را روز به روز کوچک‌تر از دیروز کنیم و معتقدیم همه‌ی مسئولین می‌توانند به این باور برسند که با چنین مدلی، توسعه‌ی پایدار را در کشور رقم بزنیم."

علیرضا رزم حسینی تصریح کرد: "هدف‌مان این نیست که تسهیلات بدون هدایت به مردم اعطا کنیم، بلکه می‌خواهیم این تسهیلات به افرادی که می‌خواهند واقعاً کار کنند، پرداخت شود. در بحث توانمندسازی نیز طرح صندوق خرد روستایی و طرح ترسیب کربن را در استان کرمان اجرا کرده‌ایم که این کار می‌تواند در شهرستان راور نیز اجرایی شود."

وی با تأکید بر این‌که در شهرستان راور می‌خواهیم با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مشکل بیکاری شهرستان را حل کنیم، اظهار کرد: "در حوزه‌ی زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و دولت موظف به اجرایی شدن این زیرساخت‌هاست و ما فقط می‌خواهیم مردم بتوانند با سرمایه‌ی خود، مشکل اشتغال منطقه‌ی خود را برطرف کنند."

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم معتقد است از زمان انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری کرمان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان معین اقتصادی شهرستان راور، به دنبال آن بودیم که معضل بیکاری در شهرستان راور را به‌طور کامل ریشه‌کن کنیم.

دکتر نوروزی با بیان این‌که به عنوان معین اقتصادی منطقه‌ی راور به دنبال حل مشکل بیکاری این شهرستان هستیم، گفت: "از روز اول عزم رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استاندار کرمان و اولویت ایشان در شهرستان راور، همواره رفع مشکل بیکاری در منطقه بوده است."

اجراي طرح‌ها با مشارکت جوامع محلی

بر اساس گزارش ها بنياد برکت 9 طرح اشتغال‌زایی کوتاه‌مدت در قالب مدل کسب و کار «طرح مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) را در برنامه دارد که در مجموع و حداکثر تا آخر نيمه نخست سال آینده 1250 فرصت شغلی را در شهرستان راور ایجاد خواهد کرد و برای این منظور 14 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در همين راستا قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به طرح‌های کوتاه‌مدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در شهرستان راور و با بیان این‌که 5 زمینه‌ی کلی در این شهرستان احصا شده که نشان‌دهنده‌ی راهبردهای اجرایی این ستاد در راور است، گفت: "در تفاهم‌نامه‌ی انعقاد شده بین استانداری کرمان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 3 بازه‌ی زمانی کوتاه، میان و بلندمدت را در دستور کار خواهیم داشت که روی مشارکت جوامع محلی تأکید فراوان شده است."

مهندس جعفری ادامه داد:" 7 طرح میان‌مدت نیز در این تفاهم‌نامه برای رفع بیکاری شهرستان راور در نظر گرفته شده، که بازه‌ی زمانی این طرح‌ها یک‌ساله بوده و ایجاد 1340 فرصت شغلی با 10 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در این زمینه پیش‌بینی شده است."

وی با اشاره به تصویب 36 طرح در کمیته‌ی این ستاد در قالب طرح‌های تسهیلات‌محور گفت: "در قالب این طرح 4 میلیارد تومان با آورده‌ی کارآفرین در نظر گرفته شده است، که اشتغال 434 نفر را فراهم خواهد کرد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار