کد خبر: 897283
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سخنگوي دولت مي‌گويد، اگر منافع ملي در برجام تأمين نشود، لحظه‌اي در اين توافق نخواهيم ماند.
رحیم زیاد‌علی

اين دومين مقام رسمي دولت است كه تأكيد مي‌كند در صورتي كه برجام نتواند منافع ملي را تأمين كند، دليلي براي ماندن در آن وجود ندارد. پيش از اين عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و معاون سياسي وزير امور خارجه در سخناني كه در انديشكده چتم هاوس داشت به صراحت عنوان كرد كه « اگر همين سياست آشفتگي و بي‌اطميناني حول برجام ادامه پيدا كند كه شركت‌‌‌ها و بانك‌‌‌ها با ايران كار نمي‌كنند، ما نمي‌توانيم در توافقي بمانيم كه هيچ نفعي برايمان ندارد. »
بر اين اساس محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشستي با خبرنگاران، به موضوع احتمال خروج ايران از برجام و موضع دولت در اين خصوص پرداخت و از قاطعيت نظام در خصوص برجام خبر داد. نوبخت سپس گفته‌هاي خود را تكميل كرد و ادامه داد: « دولت بر اساس منافع ملي و مصالح عمومي عمل مي‌كند، اگر منافع ما تأمين نشود برجام را ادامه نمي‌دهيم. اين موضع فرد و گروهي نيست بلكه تمام نظام است.»
نوبخت همچنين شروط سه گانه اتحاديه اروپا براي شكل‌گيري گفت وگوهاي جديد را مورد توجه قرار داد و آن را منوط به اجراي دقيق برجام توسط طرف‌هاي ديگر دانست. 
سخنگوي دولت كشورمان را يك كشور اسلامي كه پايبند به عهد و پيمان خود است معرفي كرد و ادامه داد كه ما در مذاكرات برجام زمان زيادي صرف كرده ايم و اگر آنها بخواهند از اين توافق عدول كنند ما هم از آن خارج مي‌شويم.  وي بارديگر بر موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص عدم مذاكره مجدد روي برجام تأكيد كرد و بازي‌هاي امريكا براي پيوند دادن موضوع برجام به برخي ادعاهاي خلاف واقع را خنده دار خواند. نوبخت بر اين اساس اظهار كرد: ديگران به جاي اينكه به دنبال كشف سلاح‌هاي ايراني در يمن باشند، بايد پاسخ دهند كه هواپيماهايي را كه در اختيار سعودي‌ها براي كشتار مردم بي گناه وجود دارد، چه كساني به آنها داده‌اند. 
نوبخت سپس درباره تفاوت نگاه انگليس و امريكا در زمينه برجام نيز گفت كه هميشه انگليس و امريكا با هم همراه بودند كه اين يكي از نقاط موفق برجام بوده، چون توانستيم بين ياران نزديك و جاني اختلاف و فاصله بيندازيم. 
معاون رئيس جمهور در ادامه، واكنش به ادعاهاي ترامپ در خصوص كمك ايران به گروه‌هاي مقاومت را به آينده موكول كرد و رئيس جمهور امريكا را فردي دمدمي مزاج خواند. 
‌بخش ديگري از اين نشست خبري به پرسش يك خبرنگار در خصوص راهكار رويارويي با ورزشكاران رژيم صهيونيستي و اخطارهاي مجامع ورزشي جهاني در اين خصوص اختصاص داشت؛ جايي كه سخنگوي دولت به رويارويي نابرابر ايران و استكبار جهاني در طول 40 سال گذشته اشاره كرد و مدعي شد: تا امروز در اين حوزه موفق بوديم اما شايد نياز باشد يك بازبيني درباره سياست‌هاي ما صورت گيرد. اگرچه امروز سياست جديدي در اين زمينه نداريم. 
نوبخت همچنين به سؤالي درباره گفته‌هاي معاون اول رئيس جمهوري درباره خلأ گفت وگوي دولت با نخبگان پاسخ گفت و اعلام كرد كه همواره تلاش مي‌كنيم كه ارتباط خود را با جامعه نخبگي داشته باشيم و حتي رئيس جمهوري در سفرهاي استاني جلسه‌اي با نخبگان برگزار مي‌كند. او سپس تصريح كرد به نفع دولت است كه از حرف‌هاي نخبگان استفاده كند اما براي اجراي آن بايد بسترها آماده باشد كه درصدد انجام آن هستيم. 
  
آقای نوبخت اتفاقاً اینجا سرو صدا می‌خواهد 
 
معاون رئيس جمهور در ادامه نشست خبري خود، ديدگاه دولت در خصوص طرحي را كه به تازگي در مجلس مطرح شده و بر اعاده اموال نامشروع مسئولان تأكيد دارد، تشريح كرد و گفت كه دولت با اين موضوع بسيار موافق است و از آن استقبال مي‌كند. البته امروز نيز دادستاني مي‌تواند در زمينه اموال نامشروع ورود پيدا كرده و پيگيري كند. البته ما نيز نظرات كارشناسي خود را اعلام مي‌كنيم. 
سخنگوي دولت سپس تصريح كرد كه در روزهاي اول دولت، مسئولان همه اموال خود و فرزندانشان را به رئيس قوه قضائيه اعلام كردند و در پايان دوره نيز بايد اين كار را انجام دهند ولي براي انجام آن نياز به قانون و سر و صدا وجود ندارد. 
 با آنكه سخنگوي دولت در واكنش به امضاي طرح «اعاده اموال نامشروع» در مجلس گفته «اين كار نيازي به سروصدا ندارد و دادستان مي‌تواند اموال نامشروع مسئولان را مطالبه كند.» ‌اما واقعيت نشان مي‌دهد كه نزديك به سه دهه است «بي‌سروصدا» بسياري از مسئولان دولت‌ها و نهادهاي عمومي، ثروت‌شان بي‌حساب و كتاب زيادشده و اتفاقاً بايد هر طرحي براي اعاده اين اموال نامشروع با سروصداي هم‌وزن خود جلو برود تا خواب‌زدگان و فراموشگران اين عرصه خواب به چشم‌شان حرام شود. 
مجلس اين روز‌‌ها به دنبال ارائه طرحي است كه بيش از 120نماينده آن را امضا كرده‌اند و در صورت تصويب مي‌توان مدعي شد كه مرحله جدي و جديدي براي مقابله فساد فراجناحي است. ‌تاكنون در مواجهه با فساد تنها مجرمان محكوم در دادگاه به استرداد مال و جزاي خود مي‌رسيدند، در حالي كه يك‌سر اين فساد يا حصول اموال نامشروع و ويژه‌خواري‌‌ها در بدنه دولتي و مسئولان در دستگاه‌هاي مختلف هستند‌. در اين خصوص محمدباقر نوبخت روزگذشته در نشست خبري خود در واكنش به اقدام اخير مجلس براي اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان موافق هستيم، الان هم دادستان هر نامشروعي را پيگيري مي‌كند. 
نوبخت در ادامه نامه احمدي‌نژاد به رهبر معظم انقلاب را فاقد وجاهت قانوني دانست و به همين دليل خواست كه وقتي از جلسه به آن اختصاص نيابد. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
تمام دنیا میدانند که جنگ طلبان هیچگاه موافق ارامش در هیچ جا نیستند . چون نان کثیف و خون الودشان در همین خون و خونریزیهاست . امیدواریم ایده های مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی در باره ی سیاست خارجی روزبروز و هرچه پرشتابتر به پیش برود و مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور روز یه روز موفق به سربلندی بیشتر این نظام و گرفتن هرچه بیشتر حق و حقوق این ملت از خونریزان دنیا گردند و مانند این چند سال اخیر هرچه بیشتر باعث انزوای بدخواهان گردند . انشاالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
در مورد نظر اقای محمد راسخ نژاد چقدر هم تو این چند سال ما تونستیم حقمونو از دنیا بگیریم نه تنها نتونستیم بلکه با این سیاست خارجی دولت تدبیر وامید فقط ذلت رو تجربه کردیم متاسفم از فکر و عقیده شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
از اظهار نظرهای عراقچی ونوبخت در مورد برجام ونا کار امدی ان دلشاد نباید شد
زیرا این حرفها مقدمه واماده سازی ذهن هاست که باید برای رسیدن به منافع برجام امتیاز بیشتر دهیم
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
0
آمریکا بدون شک از برجام خارج خواهد شد و بعد از آن اروپا خواهد گفت ما که هستیم و باید ایران ادامه دهد و گر نه ما ( اروپا ) تحریم های بیشتری را بر ایران اعمال خواهیم کرد برجام همچون یوغی بر گردن ایران افتاده است که خلاصی از آن بدون زخمی شدن و هزینه نمیباشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار