کد خبر: 897234
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
حجت‌الاسلام میرباقری گفت: تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است. بنابراین در تمدن اسلامی و تمدن مدرن انسان تراز متناسب با توسعه و متناسب با اسلام است.
به گزارش جوان آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در مراسم افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی که هفته گذشته برگزار شد، با طرح موضوع انسان تراز درتمدن نوین اسلامی و شاخص‌های او گفت: انسان تراز، انسان توسعه است، زیرا تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است. بنابراین در تمدن اسلامی و تمدن مدرن انسان تراز متناسب با توسعه و متناسب با اسلام است. 
وی ادامه داد: جامعه انسانی حول محور حق یا باطل شکل می‌گیرد و تجمع برای پرستش است لذا هر جا جامعه‌ای شکل بگیرد عاری ازپرستش نیست خواه پرستش حق یا پرستش باطل باشد. انسان تراز اسلامی باید انسان درون جامعه و تاریخ دانسته شود. انسان تراز اسلامی عضوی از جامعه تاریخی است و فرد و جامعه و تاریخ آن دارای هویت هستند. ما انسان‌های جزیره‌ای و جدا از یکدیگر چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل نداریم. 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به انسان تراز تمدن غربی گفت: این انسان متناسب با توسعه غربی تربیت شده و رفتارهای او تحت قواعد ماده است. انسان تراز،  انسانی است که تکامل اجتماعی پیدا کرده و متناسب با رشد تکنولوژی فکر و عمل می‌کند. انسان تراز تمدن مادی، انسانی است که افکار و سبک زندگی و احساسات او متناسب با رشد تکنولوژی است. انسان اگر برآمده از ماده باشد، خود محور خواهد شد و اگر جایی وارد حیات اجتماعی شود بر اساس منافع خود عمل می‌کند. 
میرباقری اضافه کرد: انسان تراز تمدن اسلامی به طور قطع جدا از تمدن مادی است. انسان تراز تمدن اسلامی انسانی است که تمام روابط خود اعم از رابطه با خود و محیط و دیگران را بر مدار امام و ولی حق تنظیم می‌کند. این انسان ارزش‌‌ها را بر مدار هوای خود تعریف نمی‌کند بلکه بر مدار ولی حق تعریف می‌کند. انسان تراز تمدن اسلامی خود را تابع دین و خلیفه الله می‌داند. سنت‌‌هایی که پیامبران به یادگار گذاشتند شامل عدالت و قسط، دستگیری محرومان، دفاع از مظلومان و اطاعت ازخدا برای رسیدن به قرب الهی. این مؤلفه‌‌ها تمدن مفید را رقم می‌زنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر