کد خبر: 897062
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
انگلیس و امریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه مداخله ادعایی ایران در یمن و ارسال سلاح به یمنی‌‌‌‌ها تنظیم كرده بودند...
انگلیس و امریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه مداخله ادعایی ایران در یمن و ارسال سلاح به یمنی‌‌‌‌ها تنظیم كرده بودند تا با تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل ایران را محكوم كنند، اما در مقابل فشار روسیه برای وتوی این قطعنامه عقب نشستند و نام ایران از این پیش‌نویس حذف شد. در مقابل طرح انگلیس، روسیه هم قطعنامه دیگری را به شورای امنیت برده است كه رقیب پیش‌نویس لندن به شمار می‌رود. 
پیش‌نویس قطعنامه غربی‌‌‌ها كه قرار بود موضوع مداخله ایران در یمن را بررسی كند، قبل از رسیدن به میز شورای امنیت سازمان ملل ناكام ماند. انگلیسی‌‌‌‌ها پیش‌‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت داده‌ بودند که بر اساس آن تحریم‌های یمن به مدت یک‌ سال دیگر تمدید می‌شد اما به نقض ادعایی تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران نیز اشاره كرده بود. شورای امنیت دیشب به وقت محلی، قرار بود این قطعنامه را بررسی كند. این قطعنامه پیشنهادی برای تصویب نیازمند رأی موافق 9 عضو شورای امنیت است؛ منوط به اینکه هیچ یک از اعضای دائمی این شورا آن را وتو نکند. نمایش جدید غربی‌‌‌ها برای محكوم كردن ایران، با مخالفت روس‌‌‌ها مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مقابل طرح انگلیس، روسیه نیز پیش‌‌نویسی را تنظیم و ارائه کرد که به‌رغم تمدید تحریم‌‌‌ها علیه یمن تا فوریه سال آتی میلادی، هیچ اشاره‌ای به گزارش ادعایی سازمان ملل درباره نقض تحریم‌‌های یمن توسط ایران یا هرگونه اقدامی علیه تهران ندارد. برخی دیپلمات‌‌‌‌ها گفته بودند ممکن است روسیه پیش‌‌نویس انگلیسی‌‌‌‌ها را وتو کند تا راه برای رأی‌گیری پیرامون پیش‌نویس مورد نظر مسکو هموار شود. خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی اعلام كرد كه پس از گمانه‌زنی‌‌‌‌ها در مورد مفاد این قطعنامه و تهدید روسیه به وتوی آن، انگلیس مجبور شده بند مربوط به محکومیت ایران را در ارسال تسلیحات برای انصارالله یمن حذف کند. مسکو معتقد است گزارش سازمان ملل درباره نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران توجیه‌‌کننده اقدام علیه تهران نیست.  امریکا و عربستان پیش‌تر به شدت تلاش کردند ایران را عامل موشک‌های شلیک شده از یمن به ریاض معرفی و آن را مغایر قطعنامه 2216 شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت ارسال تسلیحات به یمن اعلام كنند. از آن پس، امریکا و کشورهای غربی به همراه عربستان سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از این فرصت برای محکومیت ایران در شورای امنیت و همچنین تناقض در اجرای قطعنامه 2231 مربوط به توافق هسته‌ای ایران استفاده کنند. دو ماه پیش نیكی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل با نمایش یك آهن قراضه در مقابل رسانه‌ها، مدعی شد كه این لاشه موشكی است كه یمنی‌ها به ریاض شلیك كرده‌اند و گفت كه این موشك ساخت ایران است؛ ادعایی كه كارشناسان نظامی امریکا و سازمان ملل آن را تأیید نكردند و گفتند كه نمی‌توانند صحت این ادعا را تأیید كنند. هیلی حتی برای رسیدن به این هدف، ماه گذشته نمایندگان 15 كشور عضو شورای امنیت را به ضیافت شام دعوت كرد و در آن بار دیگر قطعات لاشه موشك یمنی را به نمایش گذاشت تا همتایان خود را به مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه مجاب كند، اما نتوانست موفقیتی حاصل كند.  اتهام ارسال تسلیحات از ایران به یمن در شرایطی مطرح می‌شود که این کشور در محاصره کامل قرار دارد و مردم آن در نبود راهی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، متحمل سختی‌های بسیاری هستند. بر اساس گزارش سازمان جهانی صلیب سرخ، به خاطر كمبود دارو و مواد غذایی صد‌‌‌ها هزار نفر از مردم یمن به بیماری واگیردار وبا مبتلا شده‌اند و میلیون‌‌‌ها نفر از گرسنگی رنج می‌برند. انگلیس و امریکا درحالی ایران را به ارسال تسلیحات به یمنی‌‌‌‌ها متهم می‌كنند، كه در سه سال گذشته پیشرفته‌‌‌‌ترین تسلیحات را به عربستان و متحدانش برای مقابله با یمنی‌‌‌‌ها ارسال كرده‌اند. 
   
شلیك موشكی یمن 

همزمان با نمایش كمدی غربی‌‌‌ها علیه یمن، جنبش انصارالله یمن بار دیگر با شلیك موشك‌های بالستیك مواضع مزدوران سعودی را مورد هدف قرار داد. به گزارش شبكه المسیره، یک منبع نظامی در ارتش یمن از شلیک یک موشک زلزال ۲ به محل تجمع نیروهای عربستانی در نجران و یک موشک قاهر 2 به پایگاهی در مأرب خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این حمله که با موشک زلزال ۲ انجام شد مرکز تجمع نیروهای عربستانی در منطقه «‌رقابه سقام‌» در نجران هدف قرار گرفت. این منبع نظامی همچنین گفت كه سامانه موشکی انصارالله یک موشک بالستیک مدل قاهر ام ۲ را نیز به مرکز تجمع نیروهای ائتلاف عربی در پایگاه ام‌الریش در استان مأرب شلیک کرد. این منبع افزود:«موشک یاد شده پایگاه ام‌الریش وابسته به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان مأرب را هدف قرار داد». هفته گذشته انصارالله گذرگاه الخضراء را در نجران با یک موشک بالستیک ارتقا یافته داخلی هدف قرار داد. گروه‌های یمنی در ماه‌های گذشته بار‌‌‌ها با شلیك موشك‌های بالستیك مواضع مزدوران سعودی را مورد هدف قرار دادند. همچنین سه ماه پیش هم انصارالله با شلیك یك موشك بالستیك كاخ الیمامه ریاض را هدف قرار داد و ترس و وحشت را در بین مقامات سعودی حاكم كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار