کد خبر: 897027
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رأی مثبت به قطعنامه 2401 شورای امنیت دردی را درمان نكرد
روسیه برای خروج غیرنظامیان غوطه كریدور انسانی تعبیه كرد...
ظاهــراً امریکا می‌خواهد از وضع اسفبار غوطه شرقی دمشق كه این روز‌‌‌‌‌ها تعبیر «جهنم روی زمین» برایش به کار گیرند، پلی بسازد به سمت تجزیه سوریه. روس‌‌‌‌‌ها امیدوار بودند رأی مثبت به قطعنامه تعدیل شده غرب، اجرای سناریوی شیمیایی در غوطه شرقی دمشق را متوقف كند ولی ظاهراً این سناریو پیچیده‌تر از آن است كه با یك رأی ساده به قطعنامه 2401 خنثی شود. وزارت دفاع روسیه از طرحی برای اجرای یك حمله شیمیایی در غوطه پرده برداشته تا با آن ارتش سوریه متهم شود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته كه امریکا دنبال بهانه‌ای برای استفاده از زور در سوریه است‌، سناریویی كه به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ممكن است به تجزیه سوریه منجر شود. 
به گزارش «جوان»، هشدار‌‌‌‌‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی، دیروز به اوج رسید. چارلز لیستر، تحلیلگر نزدیك به معارضان دولت سوریه مستقر در واشنگتن، در ساعت‌های پایانی یك‌‌‌‌‌شنبه شب در حساب توئیتری خود‌، گزارش یك حمله شیمیایی را با گاز كلر در غوطه شرقی منتشر كرد كه به گفته او یك قربانی داشته و 16 نفر دیگر را مسموم كرده است. ساعاتی بعد، پزشکان نزدیک به نیروهای اپوزیسیون دولت سوریه ادعا كردند كه نیروهای دولتی در حمله به غوطه شرقی از گازهای سمی استفاده کرده‌اند. این گزارش‌‌‌‌‌ها تأیید نشده، ولی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد زنگ‌های خطر را به صدا درآورده و ضمن استفاده از تعبیر رایج شده «جهنم روی زمین» برای توصیف غوطه شرقی‌، خواهان اجرایی شدن آتش‌بس تحت قطعنامه جدید‌التصویب 2401 شورای امنیت شده است، درخواستی كه فدریكا موگرینی، كمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز آن را تكرار كرده و گفته كه اجرای فوری قطعنامه آتش‌بس سوریه و ایجاد مکانیسمی برای نظارت بر آن امری لازم است‌. 
   
روس‌‌‌‌‌ها هم نگرانند

روس‌‌‌‌‌ها به سهم خود از وضع غوطه شرقی دمشق ابراز تأسف می‌كنند ولی می‌گویند تروریست‌ها، ساکنان غوطه شرقی را به گروگان گرفته‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیروز گفت:« اوضاع بسیار تأسف‌آور است و شما می‌دانید که نیروهای تروریستی در غوطه شرقی سلاح‌های خود را تحویل نمی‌دهند و ساکنان این منطقه را به گروگان می‌گیرند که این امر باعث آشفتگی بیش از حد اوضاع شده است.» ‌عصر دیروز منابع خبری روس گفتند كه ولادیمیر پوتین دستور توقف انسان‌دوستانه عملیات را در غوطه شرقی داده ولی وزارت دفاع روسیه گفته كه افراد مسلح و شورشی که در غوطه شرقی دمشق مستقر هستند قصد حمله‌ای تحریک‌آمیز را با مواد سمی دارند تا ارتش سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم كنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است كه هدف این است كه زمینه برای استفاده امریکا از قوای نظامی فراهم شود. ریابكف می‌گوید: «امریکا دنبال بهانه‌ای برای استفاده از زور در سوریه است و قطعنامه 2401 شورای امنیت درباره آتش‌بس را نقض می‌کند.»‌وی گفت: «در قطعنامه 2401 مهم‌‌ترین مسئله برای ما درخواست از طرف‌های سوری برای اقدامات فشرده جهت ارائه راهکارهای غیرنظامی است. تهدیدات واشنگتن علیه سوریه غیرقانونی است.» ‌هدف پایانی‌، آنگونه كه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشدار داده، تجزیه سوریه است. «لاوروف» كه پیش از این هم درباره تجزیه سوریه هشدار داده بود، دیروز یك بار دیگر در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن همچنان به بی‌اعتبار کردن دمشق ادامه می‌دهد تا یک شبه دولت در سوریه به وجود آورد. وی با اشاره به اتهاماتی که واشنگتن علیه دولت سوریه در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کرده است، گفت: «اتهامات مربوط به جنایات جنگی که امریکا علیه دمشق مطرح می‌کند با هدف تجزیه سوریه صورت می‌گیرد». این دیپلمات روس تأکید کرد که امریکا با مطرح کردن اتهاماتی در خصوص جنایات جنگی علیه دولت سوریه، فرآیند سازش در سوریه را تضعیف می‌کند. وی توضیح داد: «اطلاعات اشتباهی به نقل از یک منبع ناشناس که در امریکا زندگی می‌کند در رسانه‌‌‌‌‌‌ها وجود داشته است مبنی بر اینکه شب گذشته یا امروز صبح، گاز کلر در غوطه شرقی به عنوان یک ماده سمی مورد استفاده قرار گرفته است. ممکن است اطلاعات غلط دیگری نیز وجود داشته باشد». لاوروف در ادامه افزود: «تلاش‌های چنین منابعی به طور قطع تنها با هدف لکه‌دار کردن نیروهای دولتی و متهم کردن آنها به جنایات جنگی به منظور اجرای مداوم اقداماتی است که ما از قبل در مناطق شرقی سوریه شاهد آن بودیم و متقاعد شدیم که امریکا در این مناطق، سناریوی ایجاد شبه دولت و سناریوی تجزیه سوریه را اجرا می‌کند». 
   
سندی برای تجزیه

دیروز سندی هم درباره قصد امریکایی‌‌‌‌‌ها برای تجزیه سوریه به بیرون درز كرد. روزنامه الاخبار چاپ لندن به پیام تلگرافی از سوی سفارت انگلیس در واشنگتن دست یافته که در آن استراتژی امریکا برای تقسیم سوریه فاش شده، همانگونه كه دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه امریکا در نشست ماه گذشته خود در واشنگتن در بین نمایندگانی از «‌گروه سوریه‌» وابسته به امریکا ارائه كرده است. در تلگراف پنج‌صفحه‌ای که سفارت انگلیس در واشنگتن صادر کرده، بنیامین نورمن، دیپلمات و کارشناس امور خاورمیانه سفارت انگلیس در واشنگتن خطاب به وزارت خارجه کشورش در لندن استراتژی جدید امریکا را برای تقسیم سوریه به آن شکلی که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه امریکا در نشست ماه گذشته خود در واشنگتن به نمایندگان «‌گروه سوریه‌» وابسته به امریکا ارائه کرد، تأیید کرد. در این نشست هیو کلاری، رئیس «‌گروه سوریه‌» در وزارت خارجه انگلیس و نیز رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه نیز حضور داشتند. طبق این پیام تلگرافی ساترفیلد در نشست واشنگتن صراحتاً از هدف امریکا برای تقسیم سوریه و جدایی شرق و شمال شرق این کشور از سایر مناطق آن سخن گفت. 
   
ادامه عملیات همزمان با كریدور انسانی

بنا بر گزارش اسپوتنیك،‌ پنج تشکل تروریستی شامل جیش‌الاسلام، جبهه النصره، احرار الشام و دو گروه دیگر تحت یک مجموعه به اتحاد یکدیگر درآمده‌اند و در بیانیه خود گفته‌اند كه در ادامه وخامت اوضاع در شرق غوطه، پنج گروه جیش‌الاسلام، جبهه النصره، احرار الشام، فیلق‌الرحمن و فجر الامه در یک مجموعه متحد شده‌اند.»وضعیت انسانی در غوطه شرقی دمشق اسفبار گزارش شده ولی ظاهراً روس‌‌‌‌‌ها و نیروهای دولتی سوریه قصد دارند، یك بار برای همیشه این منطقه را كه از حدود پنج سال قبل گروگان تروریست‌‌‌‌‌ها باقی مانده، تحت كنترل بگیرند. در چارچوب این عملیات، ارتش سوریه بر شهرک‌های حزرما‌، النشابیه‌، حوش الصلاحیه و تل فرزات در بخش مرکزی غوطه شرقی در حومه دمشق سیطره یافت. در محور شرقی غوطه نیز یگان‌های ارتش به پیشروی به سوی مزارع اوتابا برای تنگ‌تر کردن محاصره گروه‌های مسلح ادامه می‌دهند. با وجود ادامه عملیات، وزیر دفاع روسیه گفته كه در چارچوب طرحی كه پوتین دستور آن را صادر كرده، روزانه پنج ساعت در غوطه شرقی دمشق آتش‌بس یكجانبه اجرا می‌شود تا كمك‌های انسانی به آنجا برسد. در چارچوب همین طرح، یك كریدور انسان دوستانه برای خارج كردن غیرنظامیان از غوطه‌، از امروز ایجاد خواهد شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به رغم قطعنامه آتش‌بس 30 روزه غوطه شرقی دیروز یك بار دیگر گفت که دو گروه تروریستی احرارالشام و جیش‌الاسلام به‌دلیل همکاری با جبهه النصره، شامل آتش‌بس در سوریه نمی‌شوند. به گفته لاوروف، شلیک خمپاره و راکت تروریست‌‌‌‌‌ها به دمشق ادامه دارد و وزارت دفاع روسیه هم تأیید كرده كه گروه‌های تروریستی تلاش دارند عناصر خود را با خودروهای بمب‌گذاری شده به مرکز دمشق وارد كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
مرگ بر شیطان بزرگ ؛ آمریکای جنایتکار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار