کد خبر: 896886
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
محسن جوادی اظهار کرد: مردم ایران در فراز و فرود تاریخ خود با  هنر شعر که به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر ملی ایرانیان است، اندیشه‌ورزی کرده‌اند.

وی گفت: در شعر ایران زمین، عشق به خدا همیشه در متن کارهای انسان وجود دارد و برای نشان دادن این نگرش شاعران مثال‌های زیادی می‌توان برای آن مطرح کرد.

وی افزود: اگر به بیت معروف "به جهان خرم از آن است که جهان خرم از اوست" توجه شود، می‌توان نگرش عمیق دینی شاعر را در سروده‌اش مشاهده کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: شاعر با بیان هنرمندانه‌ در اشعار خود از ما می‌خواهد خداجویی و ایمان را نه در آسمان و زمین بلکه در قلب دردمند سرور آزادگان  بجوییم و این جستجویی که بدون همدردی و عشق اساس اخلاق باشد، ناممکن است یعنی بدون عشق و بدون فضیلت اخلاقی نمی‌توان خدا را دید.

وی بیان کرد: در متن این نگرش توحیدی شاعران ایرانی، انسان از اسارت خیالات بر حذر داشته‌ شده و ناپایداری روحیه ناامیدی که جز مرگ چیزی برای انسان ندارد را یادآور شده است، آیا شعر معروف شهریار که شهره آفاق است، چیزی جز بیان آیات شریفه است؟

جوادی ادامه داد: در اینجا می‌توان به هنر شاعر ترک زبان همچنین علامه طباطبایی که از همین شهر فرهنگی تبریز هستند، اشاره کرد که در توضیح سخنان ائمه مطرح شده است. 

وی گفت:توجه به درد جامعه، شعر ایرانی را همسو با تحولات اجتماعی به منظور بیان هنرمندانه درد و رنج جامعه تحول‌خواه و نوگرا کرده است که این لازمه مضمون شعر نو است.

جوادی تصریح کرد: همزمان با تحولات شگرف فکری که از ۴۰ سال پیش در میان ایرانیان ایجاد شد و نگرش ایرانی، انقلابی و استکبارستیزی ارج و قرب یافت، شعر ایرانی با مضامین سبک نو همچنین نگاه نو به تصویر کشیده شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اهمیت شعر نو، همه را به احترام وامی‌دارد، از این رو باید برای پاسداری از این هنر کوشا باشیم تا با شیوه‌های سطحی در نگاه شاعرانه و هنرمندانه خللی ایجاد نشود.

وی با قدردانی از متولیان ادبیات داستانی گفت: به برندگان سرو بلورین در دوره دوازدهم تبریک می‌گویم ضمن آنکه از میمهان‌نوازی تبریزی‌ها تشکر می‌کنم که به خوبی این جشنواره را برگزار کردند.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر، از سال ١٣٨٥ هر ساله میزبان شاعران است.

در دوازدهمین دوره شعر فجر، آثاری که سال گذشته با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌‌اند در گروه‌­های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در جشنواره امسال حدود 3 هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب شعر در حوزه بزرگسال، ۶۷۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان و ۲۰۰ اثر در بخش درباره شعر در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر