کد خبر: 896867
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
گفت‌و‌گوی «جوان» با تهيه‌كننده مستند «اوين‌لند»
چند طلبه حوزه علميه قم، كار جهادي فرهنگي را شروع مي‌كنند كه محصول آن به اعتقاد تهيه‌كننده مستند «اوين لند» مي‌تواند با «ديزني لند» امريكا برابري كند...

محمدصادق عابديني

چند طلبه حوزه علميه قم، كار جهادي فرهنگي را شروع ميكنند كه محصول آن به اعتقاد تهيهكننده مستند «اوين لند» ميتواند با «ديزني لند» امريكا برابري كند؛ طلبه هايي كه با اجرت خواندن نماز و گرفتن روزه استيجاري براي اموات پول طراحي و ساخت يك شهربازي را در قم جمع كردهاند و هر جا كه براي كمك سراغ مديران دولتي و مسئولان فرهنگي رفتهاند با در بسته روبهرو شدهاند. مستند «اوين لند» محصول سازمان بسيج صداوسيماست که با حمايت بسيج هنرمندان ساخته شده و نگاهي دارد به آنچه بر اين شهربازي گذشته است. داود مراديان تهيهكننده «اوين لند» در گفتوگو با «جوان» از سوژه خاص اين مستند ميگويد.

مستند اوين لند، از كجا متولد شد؟

قصه از آنجا شروع شد كه ميخواستم براي ديدن اقوام به كاشان سفر كنم، حين سفر يك نفر موضوع تهيه گزارش از يك شهربازي در قم را مطرح كرد، قرار شد در سر راه قم، يك گزارش تصويري از آن شهر بازي تهيه كنم. ابتدا هم فكر نميكردم كه سوژهاي كه با آن روبهرو خواهم شد تا اين حد خاص باشد.

چرا يك شهربازي در قم تا اين حد جذاب شد؟

به چند دليل، ابتدا اينكه در شرايطي كه مديريت فرهنگي در كشورمان بيشتر در فضاي بسته و عقبافتادهاي ميگذرد، چند نفر جهادگر فرهنگي، دست به كاري زدند كه ميتواند در آينده با «ديزني لند» امريكا برابري كند و يك قرن عقب افتادگي ما در پرداختن جدي تربيت بر اساس بازي و سرگرمي را جبران كند و دوم كيفيت ساخت محصولات اين شهربازي است كه همگي ايرانياند و وسايل آن بسيار باكيفيتتر وسايل خارجي شهربازي است كه در سعادتآباد تهران با ورودي 40 هزار توماني كار ميكند و اسباب بازيهايهايش هويت فرهنگي ندارد.

يعني تمام اسباب بازيهاي آن شهربازي طراحي شده در داخل ايران است؟

بله! آنها هشت اختراع در اين زمينه به ثبت رساندهاند كه يكي از آنها دستگاهcncهشت محوره است كه تنها مشابه آن در ايران كه ضعيفتر هم است در وزارت دفاع مورد استفاده قرار ميگيرد. همه اينها هم با پولي كه چند طلبه از راه خواندن نماز و روزه استيجاري براي اموات جمع كردهاند، ساخته شده است يا رفتهاند وام ازدواج شان را براي اين كار خرج كردهاند و الان قسط وام ميدهند.

در جايي گفته شده كه مستند اوينلند ممكن است از صداوسيما اجازه پخش نگيرد، دليل آن چيست؟

در مستند «اوين لند» ما كار تكنيكي خاصي نكرده ايم، در اصل موضوع و سوژه خاص مستند است كه آن را به پيش ميبرد. مستند محصول صداوسيماست و قاعدتاً بايد از تلويزيون پخش شود، ولي تجربه من به عنوان يك مستندساز درباره سرنوشت مستندهاي افشاگر نشان ميدهد فشارهاي زيادي براي ديده نشدن اين مستندها وجود خواهد داشت و شايد هيچ وقت هم نمايش داده نشوند.

چه چيزي در اين مستند افشا شده است؟

ما در اين مستند نامه نگاريهاي سازندگان اين شهربازي با مقامات كشوري از شخص اول اجرايي تا رئيس مجلس و ديگر مقامات را به تصوير كشيدهايم كه همه بدون پاسخ ميماند، حتي يك مدير در وزارت ارشاد كه وظيفهاش كمك به انجام كار است در آخرين تماس آنها را تهديد ميكند كه اگر يك بار ديگر تماس بگيرند از آنها به مراجع قضايي شكايت ميكند. تنها جايي كه حاضر به همكاري ميشود، آستان قدس است كه زميني را براي برپايي شهربازي در نظر ميگيرد. اين همه سنگ اندازي و بيمحلي را بگذاريد در كنار سرمايهگذاري سنگين در شمال غرب تهران براي راهاندازي شهربازي بزرگ با حضور طراحان ايتاليايي! آيا ايتالياييها قرار است بر اساس فرهنگ اسلامي، شيعي و ايراني طراحي شهربازي بسازند؟! طرحي كه در قم اجرا شده به صورت پايلوت است و متأسفانه يكي از همين مسئولان فرهنگي در بازديد از اين طرح به استهزا ميگويد آيا با اين طرح ميخواهيد جلوي ديزني لند را بگيريد؟! اما از آن طرف نگاه نميكند كه چندين سال است كه ديزني لند از حمايت كامل رؤساي جمهور امريكا برخوردار بوده اما در جمهوري اسلامي براي طرحي كه در آن مفاهيم قرآني، تربيني و آموزشي در قالب بازي طراحي شده حمايتي نميشود!

اشاره كرديد كه اسباب بازيها كاملاً توليد بومي است و در آن به مفاهيم تربيتي و قرآني پرداخته شده است، بيشتر توضيح ميدهيد.

من به عنوان پدر يك پسر شش ساله، همه شهربازيهاي تهران را چندين بار رفته ام، آنها اگر در اسباب بازيها « باب اسفنجي» ميگذارند در كنار آن فرهنگي هم وجود دارد كه باب اسفنجي با خود ميآورد؛ فرهنگي كه امريكا ميخواهد آن را جا بيندازد اما در شهربازي «معارفي» كه در قم راهاندازي شد، ميبينيم داستانهاي آموزنده مانند چوپان دروغگو و داستان قرآني نوح(ع) در قالب بازي طراحي شده كه همه چيز آن با فرهنگ اسلامي و ايراني ما تطابق دارد و بچه با بازي اين نكات را آموزش ميبيند. بچهها در كنار بازي احكام اسلامي ياد ميگيرند.

اسم شهربازي «معارفي» است ولي نام مستند را «اوين لند» گذاشته ايد، وجه تسميه اين نامگذاري چيست؟

به خاطر عدم مديريت و ميشود گفت فضاي غلط مديريت فرهنگي، تلاشهاي اين جهادگران با برگشت خوردن چك روبهرو است و مشكلات مالي متعددي را پيش رو دارند و ممكن است به خاطر همين موضوع كارشان به زندان اوين هم ختم شود. نتيجهاي كه از اين وضعيت برميآيد اين است كه آخر و عاقبت كارجهادي فرهنگي و ايدئولوژيك در اين فضاي غلط مديريتي به «اوين» ختم ميشود!

مستند اوين لند ساخته شده، فكر ميكنيد با پخش اين مستند، كمكي به بهبود شرايط شهربازي قرآني شود؟

همه چيز بستگي به لطف خدا دارد ولي فكر نميكنم با يك مستند اتفاق خاصي رخ دهد. انگار ما با يك تفنگ ساچمهاي به كرگدن شليك كرده باشيم. اگر بچههاي طلبه نميخواستند به فكر مسائل ديني و عقيدتي باشند به شما اطمینان ميدهم با راه اندازي آن شهربازي حداقل سالي 8- 7 ميليارد تومان سود ميكردند، اما آنها ترجيح دادند دغدغه دين داشته باشند و در حالي كه محصولات فرهنگي غربي با حمايت جريان نفوذ بيغيرتي را ترويج ميكنند، اينها به فكر آموزش معارف هستند. از سوي ديگر نبايد مافيا و كارتلهاي وارد كننده اسباب بازيها را كه عمدتاً چيني هستند در نظر نگرفت. وقتي شما دست به توليد ميزنيد، بازار وارد كنندهها را به خطر مياندازيد. قطعاً آنهايي كه ايران را به بازار اسباببازيهاي چيني تبديل كردهاند، بيكار نمينشينند و جلوي ساخت كالاي ايراني با كيفيت بالاتر را ميگيرند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
فقط اين گروه نيست كه كار نميكنه
بنده بدون اسپانسر تو مسابقات بين المللي شركت كردم تا چهار تا جوان شكوفا شوند اكنون سرپرست گروه اميركبير در مسابقات جهاني. هستم تمايلي ندارم به اسپانسر خارجي ولي با عدم حمايت از داخل به اسپانسر هاي غير ايراني استفاده ميكنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار