کد خبر: 896857
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
القاعده و النصره مستثنی شدند، قطعنامه شورای امنیت تصویب شد
قطعنامه آتش‌بس در سوریه سرانجام در شورای امنیت به تصویب رسید و بر اساس شروطی که روسیه اعمال کرده این قطعنامه شامل داعش و القاعده نمی‌شود.
قطعنامه آتش‌بس در سوریه سرانجام در شورای امنیت به تصویب رسید  و بر اساس شروطی که روسیه اعمال کرده این قطعنامه شامل داعش و القاعده نمی‌شود. این در حالی است که دولت‌‌‌ها و رسانه‌های غربی فشارهای دیپلماتیک و روانی زیادی به کار گرفته بودند تا با توقف حملات بتوانند فرصت نفسگیری را برای شبه‌نظامیان وابسته به جبهه النصره در حومه دمشق فراهم آورند. 
شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سه روز مذاکرات فشرده به اتفاق آرا قطعنامه‎ای را تصویب کرد که خواهان برقراری یک آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه شده است. این قطعنامه که از سوی سوئد و کویت ارائه شده پس از آن به شورای امنیت ارائه شد که نیروهای دولتی و متحدان‌شان عملیاتی گسترده را برای پاکسازی آخرین مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در حومه دمشق به‌ویژه غوطه شرقی آغاز کرده‌‌اند. تحریرالشام مهم‌‌ترین گروهی است که کنترل غوطه را در دست دارد که در واقع همان جبهه النصره سابق (شاخه سوری القاعده) محسوب می‌شود.  عملیات نیروهای دولتی علیه این مناطق پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان وابسته به القاعده پایتخت را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند. در صورتی که نیروهای دولتی بتوانند غوطه را آزاد کنند به پیروزی بزرگی دست خواهند یافت و نقش مهمی در تأمین امنیت دمشق خواهند داشت.  ناظران معتقدند کشور‌‌‌ها و رسانه‌های حامی گروه مسلح، تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای برای اخلال در عملیات نیروهای متحد انجام می‌دهند و با ارائه قطعنامه می‌خواستند اهرم‌های دیپلماتیک را برای توقف حملات در غوطه فراهم آورند. اما روسیه با اعمال شروطی، هم از آتش‌بس حمایت کرد و هم مانع از آن شد که گروه‌های تروریستی شامل آتش‌بس شوند. مسکو تأکید کرده بود آتش‌بس نباید شامل داعش، القاعده و گروه‌هایی شود که دمشق را هدف قرار می‌دهند. بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه صادر کرده نشان می‌دهد از تصویب قطعنامه با شروط مسکو راضی است. در این بیانیه آمده است:‌« مسکو از این طرح به خاطر کاهش رنج غیرنظامیان سوری حمایت کرد. شورای امنیت توانست از طریق این قطعنامه حمله به دمشق را محکوم کند. این قطعنامه مانع تصویب طرح غیرواقعی برای حل و فصل بحران سوریه شد که غرب آن را ترویج می‌کرد.» چند ساعت پس از تصویب قطعنامه پوتین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفت تا درباره آتش‌بس در سوریه گفت‌وگو کند. دولت آلمان تأکید کرده است که اجرای قرار آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه می‌باید زمینه‌های پیشبرد گفت‌وگوهای صلح ژنو را فراهم کند.  هرچند مواضع نماینده سوریه در سازمان ملل حاکی از انتقاد جدی دمشق از استانداردهای دوگانه شورای امنیت بود. بشار جعفری با بیان اینکه شهر دمشق با تداوم حملات تروریست‌‌‌‌ها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست 29 قطعنامه قبلی خود را در مورد سوریه نیز اجرا کند. جعفری حضور نیروهای امریکایی در خاک سوریه را اشغالگری دانست و گفت که همان گونه که امریکا دولت سوریه را تهدید می‌کند ما نیز به آنها هشدار می‌دهیم. وی «نیکی هیلی»، نماینده امریکا در شورای امنیت را خطاب قرار داد و گفت: «من به نماینده امریکا می‌گویم تهدیدها و نقشه‌های شما مبنی بر تقسیم سوریه هرگز به نتیجه نخواهد رسید و ما حق دفاع از خود را داریم». باوجود این رهبران نظامی مقاومت نیز با استقبال از آتش‌بس تأکید کردند با گروه تروریستی مدارا نخواهند کرد. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفت:«ما به قطعنامه آتش‌بس پایبند خواهیم بود، سوریه نیز پایبند است اما بخش‌‌‌‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌‌‌‌ها است شامل آتش‌بس نیست و پاکسازی در آنجا ادامه خواهد داشت. 
   
زمزمه بازگشت منبج به دولت سوریه

رسانه‌های روسی گزارش دادند ارتش سوریه بر اساس توافق به دست آمده با نیروهای سوریه دموکراتیک به زودی وارد شهر منبج خواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد، ارتش سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) توافق کردند که طی روزهای آتی نیروهای ارتش سوریه وارد شهر منبج واقع در حومه شمالی حلب شوند که در حال حاضر تحت کنترل کرد‌‌‌ها است. در شهر منبج که آنکارا آن را پس از عفرین ایستگاه دوم خود در عملیات نظامی‌ «‌شاخه زیتون‌» در شمال غرب سوریه می‌داند، پایگاه نظامی نیروهای امریکایی واقع است. نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد دو روز قبل اعلام کرده بود که نیروهای وابسته به ارتش سوریه وارد شهر تل‌رفعت شده‌ا‌ند. 
   
بازداشت معنادار صالح مسلم

بنابر اعلام احزاب کرد، صالح مسلم از رهبران سابق حزب اتحاد دموکراتیک در پراگ، پایتخت جمهوری چک دستگیر شده است، اقدامی که ناظران آن را نوعی تنبیه کرد‌‌‌ها به دلیل همکاری با ارتش سوریه در عفرین دانستند.  خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی گفته است بازداشت صالح مسلم براساس خواست مقام‌های ترک به پلیس بین‌الملل (اینترپل) صورت گرفته است. این خبرگزاری همچنین گفته است صالح مسلم در دادگاهی در جمهوری چک حضور خواهد یافت که در آن «مقام‌های ترک برای استرداد او به ترکیه تلاش خواهند کرد.» ‌بازداشت صالح مسلم می‌تواند ضربه روحی سنگین برای کرد‌‌‌ها باشد و روابط آنها را با امریکا تحت تأثیر قرار دهد. سؤالی که روز گذشته ناظران مطرح می‌کردند این بود که آیا بازداشت صالح مسلم بدون چراغ سبز امریکا امکان پذیر بود؟ آیا ممکن است بازداشت مسلم نتیجه سفر اخیر رکس تیلرسون به آنکارا برای آرام کردن مقامات ترکیه باشد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
سران ترکیه هیچوقت قابل اعتماد نبوده اند، آنها یار غار اسرائیلند و هرگاه بتوانند از پشت به جهان اسلام خنجر خواهند زد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار